- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/نوشیدنی و مایعات در ورزش


نقش آب در كاهش وزن

آب به انجام بهتر اعمال بدن كمك مي كند0 هر چه آب بيشتري بنوشيم ( البته اگر منع طبي وجود نداشته باشد) از سلامت بيشتري برخوردار مي شويم بعلاوه نوشيدن آب به مقدار كافي در كاهش وزن نيز مؤثر است0


مزاياي نوشيدن آب

· آب به حفظ قوام عضلات بدن و كاهش وزن كمك ميكند0

· آب به جلوگيري از كمردرد ، سندرم خستگي مزمن ، ميگرن ، آسم ، حساسيت ها ، كو ليت آرتروز كمك كرده و فشار خون و كلسترول خون بالا ، دردهاي عضلاني ، يبوست ،زخم هاي گوارشي و درد معده را كاهش مي دهد0

· آب حرارت بدن را تنظيم مي كند0 سم ها و مواد زائد بدن را دفع مي كند0سنگ كليه را كاهش ميدهد0

· آب از بافت هاي بدن در برابر آسيب شوك دفاع مي كند0

· آب به هضم و جذب بهتر غذا كمك مي كند 0 ودرانتقال مواد غذائي به سلول هاي بدن دخالت دارد


نوشيدن آب به مقدار زياد مزاياي ديگري نيز دارد :

· آب فاقد كالري ، چربي ،كلسترول وقند مي باشد0

· آب كاهش دهندة اشتهاست0 نوشيدن آب قبل از صرف غذا از پرخوري جلوگيري مي كند0

· مصرف آب از تجمع چربي در بدن جلوگيري مي كند و هر چه آب بيشتري بنوشيم چربي بيشتري سوزانده شده و به انرژي تبديل مي شود 0

· تمام واكنش هاي شيميائي و آنزيمي بدن در محيط آب صورت مي گيرد 0 انتقال هورمون ها ، مواد مغذي و اكسيژن در جريان خون و سيستم لنفاوي بدن به عهده آب مي باشد 0

· آنزيم ها و پروتئين هاي بدن در محيط هاي رقيق فعال تر هستند بنابر اين نوشيدن آب با رقيق تر كردن مايعات بدن موجب فعاليت بيشتر آن ها شده و به كاهش وزن كمك مي كند

· حجم عمده عضلات بدن از آب مي باشد بنابر اين اگر ميخواهيد حجم عضلات بدن را افزايش دهيد آب بيشتري بنوشيد0

· آب به انقباض مناسب عضلات كمك مي كند 0نوشيدن آب به مقدار كافي از خستگي زود رس عضلاني و درد عضلات جلو گيري مي كند 0

· از آنجا كه آب فاقد كالري مي باشد نوشيدن آب به جاي مصرف ساير نوشيدني ها علاوه بر مزاياي گفته شده موجب مي شود كالري كمتري وارد بدن شده و بدين ترتيب به كاهش وزن كمك ميكند0


چرا بعضي اوقات احساس تشنگي نمي كنيم

اين مسئله دو دليل عمده دارد :

اول آن كه در طول روز از مايعات ديگري ( مثلا چاي ) به جاي آب استفاده مي كنيم و ديگر آن كه با افزايش سن مركز تشنگي در مغز بتدريج حساسيت خود به تشنگي را از دست مي دهد و ميل به نوشيدن آب كاهش مي يابد 0 در اين حالت علي رغم اين كه بدن به آب نياز دارد اما احساس تشنگي نمي كنيم پس در هر حال بايد به مقدار كافي آب بنوشيم .


چرا عده اي تمايلي به نوشيدن آب ندارند

بعضي ها شكايت مي كنند كه نوشيدن آب را دوست ندارند.

واقعيت اين است كه آب مايه بقا و ادامه حيات است 0 اگر مدت هاست آب كافي ننوشيده ايد و ميل به نوشيدن آب را از دست داده ايد از اين روش پيروي كنيد:

يك پارچ آب را درجائي در جلو چشمان خود قرار دهيد و هر بار كه آن را مي بينيد مقداري از آن را برداريد و بنوشيد0 از مقدار كم (مثلا يك استكان) شروع كنيد و بتدريج مقدار آن را افزايش دهيد0

اگر تغييرطعم آب به نوشيدن آن كمك مي كند در آب مصرفي خود كمي آب ليمو، آب پرتغال يا عصاره شويد يا زيره سبز بريزيد0 مطمئنا پس از مدتي نوشيدن آب براي شما عادي و دلپذير خواهد شد0

دکتر بهمن محمدی- پزشک تغذیه

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ