- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > روانشناسی ورزشی/ورزش و استرس


عبور از استرس کنکور

«علي متأسفانه جزوه ات را گم كرده ام ». وقتي احمد اين خبر را به علي  داد ، ترس و تشويش تمام وجود علي را فرا گرفت زيرا او کنکور 88پس فردا امتحان داشت و به جزوه ها نياز مبرم. در چنين لحظاتي آدرنالين وارد جريان خون علي مي شود . تنفس او تندتر شده و قلبش به تپش مي افتد ؛ واكنش “ستيز يا گريز” در او ظاهر مي شود . او به اين فكر مي كند كه در امتحان موفق نخواهد بود .

لحظاتي اين چنين در زندگي ما اتفاق افتاده است . احساس تشويش و ناراحتي كه در اين لحظات بر ما مستولي مي شود همان حالتي است كه در اصطلاح علمي  به آن تنش (Tension) گويند.بعبارتي ديگر ،تنش بازتاب نحوه نگرش و تفكر ما به رويدادها و حوادث گوناگون زندگي است .

مشكلات و تنشها حقايق زندگي اند و با زندگي انسان همراهند ولي اگر با برنامه عمل كنيم مي توانيم بگونه اي صحيح و مؤثر با هر نوع مشكلي در طي طريق زندگي مقابله نمائيم .

چنانچه تنش از كنترل خارج شود ،روي افكار و رفتار و حتي جسم شما به طرق مختلف تأثير مي گذارد و  فعاليت ، سلامت و روحيه فردرا تحت تأثير قرار  مي‌دهد . مطالعات اخير نشان داده  كه هر حادثه يا رويداد تنش زا مي تواند به اندازه كشيدن يك نخ سيگار عروق كرنر قلب را تنگ سازد.

تنش يك احساس است و هرگاه كه بين آنچه مي خواهيم و آنچه بدست مي‌آوريم فاصله باشد و ما اين حالت را درك كنيم  تنش بوجود مي آيد . بديهي است هر اندازه كه اين فاصله بيشتر باشد و موضوع مهمتر باشد  تنش شديدتر است.

با اين همه چنانچه تنش در حد پائيني وجود داشته باشد تا اندازه اي مطلوب است . تنش مطلوب زماني است كه به فرد آگاهي بيشتري بدهد و در او انگيزه ايجاد كند تا با نيروي بيشتري به فعاليت بپردازد . براي نمونه تشويش و نگراني  در سطح بسيار پائين راجع به امتحان تلاش شما را در رسيدن به موفقيت دو چندان مي سازد .

عوامل موثر بر مقاومت در برابر تنش ها:

1-سلامت جسمي                

2-كنترل فكري و احساسي

3-صفات شخصيتي انسان . اينكه نوعاً انسان چگونه به تنش توجه مي كند و چگونه در بارة آن مي انديشد

در كل مي توان گفت انسان قادر است مقاومت خود را در برابر تنش ها افزايش دهد .

¢ راههاي مقابله با تنش .

1-در هنگام مواجهه با لحظات تنش زا آرام و خونسرد عمل كنيد. آرام باشيد و به خود بگوئيد كه مي توانم اين مشكل را بگونه مؤثر و آرام حل كنم . فوراً كنترل خود را بدست بگيريدبا آرامش كامل و مؤثر و كنترل شده پاسخ بدهيد.

2-موقعيت را با ديد مثبت نگاه كنيد و با آن كنار بيائيد . با مثبت نگري به سوي لحظات تنش زا برويد . اين عمل را با گفتن جملاتي مانند « اين موضوع ساده اي است » « اصلاً مهم نيست »و…. انجام دهيد . بياد داشته باشيد كه اين تكنيك بيانگر نديدن موارد منفي زندگي نيست بلكه تبديل موارد منفي به مثبت است . راز شاد زيستن در اين است كه انسانها با نگرش مثبت خود را از لحظاتي منفي و تنش زا رهايي مي بخشند.

3-هر گونه قضاوت شتابزده را متوقف كنيد . همواره در صدد شناخت و فهم موضوع برآئيد . سعي كنيد در اين لحظات خود را بيرون از صحنه تصور كنيد و از بالا به قضيه نگاه كنيد تا به راه حل مؤثرتري برسيد.

4-تنش را در درون خود نگه نداريد . راجع به لحظة تنش زا صحبت كنيد و فشار را از روي خود برداريد .

5-در طول روز استراحت كافي داشته باشيدو بخود آرامش دهيد.

6-ذهن خود را در طول روز بيشتر بر موضوعات آرامش بخش و فرح انگيز متمركزكنيد .

7-به موسيقي آرام گوش كنيد .

8-هر روز صبح روي ملاكهاي شايستگي و مؤثر بودن خود تمركز كنيد.

¢ روشهاي جنبي براي كنار آمدن با موقعيت تنش زا :

1-      تعيين وقت براي فكر كردن.

2-      تنظيم واكنش هاي عاطفي .

3-      روي آوردن به كار ، همراه با حس مقاومت در برابر سختيها .

4-      تعهد قوي نسبت به آنچه انجام مي دهيد .

5-      داشتن نگرش وسيع ، قابل درك در مورد محيط پيرامون  .

6-      تقاضاي حمايت اجتماعي و تكيه بر آن .

7-      ورزش مرتب .

8-      داشتن برنامه غذايي سالم و نشاط بخش .

9-      خوابيدن به حد كافي .

10-داشتن برنامه تفريحي فرح بخش و منظم .

 

  منابع مورد استفاده:

1-ديماتئو ،ام ،رابين .(1991) . روانشناسي سلامت . ترجمه هاشميان ، كيانوش و همكاران ؛ ج2 ؛ انتشارات سمت ؛ تهران ؛ 1378.

2-مايكن بام ،دونالد .(1968) . آموزش ايمن سازي در برابر استرس . مترجم مبيني ، سيروس ؛ انتشارات رشد ؛ تهران ، 1376 .

3-نيومن ، ج . رهايي از تنش . ترجمه علي طبا طبايي . انتشارات مرواريد چاپ اول ، 1377 .

 

مرجع: 

معاونت دانشجوئي - فرهنگي دانشگاه

علوم پزشكي شيراز

 مطالب مرتبط: 

*مدیریت استرس ( 1 )
*مدیریت استرس ( 2 )

*ورزش و مدیریت استرس

*
 
روان شناسی و ورزش 
*
ورزش و بهبود خلق
*
عزت نفس ( اعتماد به نفس )
*بی اشتهایی عصبی در بانوان ورزشکار
*تمرینات شل کننده ( تن آرامی ) کاهش دهنده استرس

*خصوصیات درمانی رنگ قرمز
*اضطراب رقابتی در ورشکاران 

*آسیب های ورزشی, پیشگیری و درمان
*
پرخوری عصبی در ورزشکاران
*روش های کنترل خشم
*
سندرم پیش از قاعدگی و ورزش
*پرخوری عصبی در ورزشکاران
*عزت نفس ( اعتماد به نفس )
*از لحاظ روانی براي لاغرشدن آماده ايد؟
*جو تيمي ( انسجام گروهي )
*تاريخچه روانشناسي ورزش و تمرين

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ