- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > ورزش بانوان/ورزش و حاملگی


گرفتگی عضلات پا در حاملگی

پیش زمینهگرفتگی عضلات پا در حاملگی

گرفتگی (کرامپ یا اسپاسم ) عضلات پا در زمان حاملگی ، به احتمال زیاد ناشی از اضافه وزن حاملگی است. این گرفتگی ها معمولاً در سه ماهه ی دوم شروع و در ادامه ی حاملگی بدتر می شود. فشار رحم بر روی عروق خونی که خون را از پاها به سمت قلب بر می گردانند و نیز بر روی اعصابی که از تنه به سمت پاها می روند، ممکن است کرامپ عضلانی را تشدید کند. کرامپ ها ممکن است در روز هم اتفاق بیفتند ، ولی بیشتر شب ها رخ می دهند.

علل بروز اسپاسم عضلانی

ممکن است جایی خوانده باشید که مصرف کم کلسیم و پتاسیم می تواند سبب گرفتگی عضلات پا شود و یا اینکه مصرف بیش از حد فسفر (که در گوشت ، تنقلات ، و نوشابه های گازدار یافت می شود ) ، به دلیل اینکه مانع جذب کلسیم به مقدار کافی می شود می تواند در کرامپ نقش داشته باشد؛ ولی باید گفت که مطالعات معتبر این مسایل را تأیید نمی کنند. با این حال بهتر است در زمان حاملگی کلسیم کافی مصرف شود. در صورتی که کلسیم کافی مصرف نشود، کلسیم مورد نیاز جنین از استخوان های مادر تأمین می شود و این مسئله سبب افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر می شود. از مصرف قرص های کلسیم حاوی آرد استخوان یا دولومیت (ترکیبی از کلسیم و منگنز که در سنگ یافت می شود ) خودداری کنید ، زیرا ممکن است مقادیر خطرناکی از سرب در آن ها باشد. در واقع، بهتر است از مصرف هر گونه ویتامین یا داروی گیاهی بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

برای پیشگیری از گرفتگی عضله چه باید کرد

از ایستادن یا نشستن طولانی مدت، به صورتی که پاهایتان را روی هم انداخته اید، خودداری کنید. در طول روز و چند بار قبل از خواب عضلات پشت ساق پا را با انجام حرکات کششی بکشید. در حالیکه نشسته اید، یا در حال تماشای تلویزیون هستید، و یا دارید شام می خورید ، مچ پا را بچرخانید و انگشتان پاهایتان را تکان دهید. هر روز کمی قدم بزنید، مگر آنکه پزشک، شما را از فعالیت منع کرده باشد.خودداری کنید.

صفحه ورزش بانوان

ورزش و حاملگی

راههای درمان گرفتگی پشت ساق

سعی کنید خیلی خود را خسته نکنید. به پهلوی چپ دراز بکشید تا جریان خون پاها بهتر باشد. مایعات به اندازه کافی مصرف کنید. قبل از خواب یک وان آب گرم بگیرید ، چون به شل شدن عضلات کمک می کند. شواهدی دال بر این مسئله وجود دارد که مصرف قرص های کمکی حاوی منیزیم ، به علاوه ویتامین های زمان حاملگی ممکن است سودمند باشند. به هر حال قبل از مصرف هر داروی تکمیلی با پزشک خود مشورت کنید. اگر عضله پایتان گرفت، بلافاصله عضلات پشت ساق پا را بکشید: برای این کار پایتان را صاف کنید و آرام انگشتان را به طرف ساق پا خم کنید. این کار ممکن است ابتدا کمی دردناک باشد ، ولی اسپاسم را برطرف می کند و درد کم کم از بین می رود. ماساژ عضلات دچار اسپاسم و همچنین گرم کردن با کیسه آب گرم هم می تواند به از بین رفتن اسپاسم عضلانی کمک کند. چند دقیقه قدم زدن هم می تواند کمک کننده باشد.
علل ایجاد گرفتگی عضله
اسپاسم و گرفتگی عضلانی
ورزش و قلب و عروق در حاملگی
اگر درد باقی ماند چه باید کرد

اگر درد برطرف نشد و گرفتگی ایجاد شده مثل همیشه نبود و یا متوجه تورم یا حساسیت پا شدید، به پزشک مراجعه کنید. در بعضی موارد نادر این مسئله ممکن است ناشی از گیر کردن لخته خون در عروق باشد که مسئله ای بسیار مهم بوده و می تواند جان مادر را به خطر اندازد. بنابراین سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

 

مطالب مرتبط

 * ورزش در دوران حاملگي                                                    * ورزش برای بهبود کمردرد بارداری
 * آسیب و شکستگی مهره های کمر                                      * حاملگی مطلوب با ماساژ آرامش بخش  
 * خمیدگی غیر طبیعی ستون مهره ها                               * عوامل و شرایط ایجاد کننده کمر درد
 * 
ورزش و سیستم قلبی عروقی در بارداری                     ورزش و رشد و بلوغ در دختران نوجوان
 * 
تفاوت های فیزیولوژیک زنان و مردان ورزشکار                 * نقش ورزش در جلوگیری و درمان سرطان سینه
 * توده هاي خوش خيم پستان                                               بی اختیاری ادراری در هنگام ورزش در زنان
 * مرحله بندی پیشرفت سرطان سینه در زنان                            ماساژ ورزشی
 * 
تاثیر یائسگی بر روابط جنسی                                       آسیب سه گانه در ورزش بانوان
 * پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی در بانوان                       * آسیب رباط صلیبی(متقاطع) قدامی زانو

مقالات داخلی مرتبط

  • مقايسه تراکم استخوان ستون فقرات کمري و استخوان ران فوتباليست هاي حرفه اي و افراد غيرورزشکار
  • بررسي شيوع کمردرد در زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه زنان و زايمان بيمارستان بقيه اله الاعظم (عج) در سال 1382
  • گزارش مورد نادر: هرني ديسک کمري همراه با نقص شديد عصبي در حاملگي
  • اثر پياده روي منظم بر کاهش کمردرد در سه ماهه دوم و سوم بارداري
  • تاثير آمي تريپتيلين در درمان کمر دردهاي مزمن
  • مقايسه تاثير تزريق زيرجلدي آب مقطر و نرمال سالين در ناحيه دردناک ساکروم بر درد کمري مرحله اول زايمان   

     

     pezeshkan.orgمنبع:  

     

     

  • چاپ مطلب ارسال برای دوستان

     

     

     

     

      نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

    حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

    هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

    طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ