- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > ورزش بانوان/ورزش و حاملگی


ورزش ها , مراقبتها و اقدامات لازم پس از زایمان

پیش زمینه
دوران بعد از زايمان از زمان خاتمه زايمان شروع مي شود و تا زمانيكه تغييرات ايجاد شده در بدن در اثر حاملگي به فرمقبلي خود برگردد ادامه مي يابد . اين زمان بطور معمول 40روز طول مي كشد .همچنين استراحت روزانه شما بايد در حد نيازتان باشد و بهتر است از روزهاي اول كارهاي ابتدايي نوزاد را خوورزش ها , مراقبتها و اقدامات لازم پس از زایماندتان شخصاً انجام دهيد.

اهميت مراقبت هاي بهداشتی در دوره پس از زایمان
دوران بعد از زايمان بسيار حساس است . مادر در اين دوران در معرض خطرات احتمالي مي باشد . ده روز اول بعد اززايمان بسيار حساس است , زيرا بيشترين تغييرات بدن مادردر اين دوران اتفاق مي افتد و به علت مسائل و مشكلات ناشي از خونريزي و تغييرات فشار خون , احتمال بوجود آمدن عوارض در اين ايام بيشتر است .مادراني كه نوزاد خود را شير مي دهند ممكن است تا زمانيكه نوزاد ر ا شير مي دهند قاعده نشوند , ولي اكثر ا" درماه پنجم , ششم بعد از زايمان قاعده خواهند شد .اكثر مادران فكر مي كنند تا زمانيكه نوزاد خود را شير مي دهند حامله نخواهند شد ولي اتفاق افتاده كه مادران درهمين دوران بدون اينكه حتي اولين قاعدگي بعد از زايمان اتفاق افتاده باشد باردار شده اند .بنابراين به شما توصيه مي شود بعد از روز چهلم ( 6 تا 8 هفته بعد از زايمان ) جهت مشاوره تنظيم خانواده به پزشك خود و يا نزديك ترين مركز بهداشت محل خود مراجعه نماييد

مراقبت هاي بهداشتي بعد از سزارين
- روز چهارم بعد از سزارين پانسم ا ن ناحيه عمل را برداريد و به حمام برويد . دست خود را با صابون يا شامپو بچه آغشته نماييد و ناحيه عمل را شستشو دهيد.
- پس از خروج از حمام ناحيه سزارين را با سشوار يا گاز استريل خشك نماييد .
- از لباسهاي نخي استفاده نماييد .
- در صورت بزرگ بودن شكم با شكم بند يا روسري شكم خود را ببنديد طوري كه روي ناحيه عمل قرار نگيرد .
- زياد راه برويد .
- از مقاربت به مدت شش هفته خودداري كنيد

صفحه ورزش بانوان

ورزش و حاملگی

مراقبت هاي بهداشتي بعد از زايمان طبيعي
بهتر است حدود 6 ساعت پس از زايمان طبيعي دوش ايستاده گرفته شود . اين امر مي تواند در روزهاي بعد تكرار شود. در سزارين، روز چهارم بعد از عمل پانسمان ناحيه عملرا برداشته و به حمام برويد و دوش ايستاده بگيريد .
- اگر بخيه داريد روزي سه بار , هر بار به مدت 20 دقيقه در يك لگن كه حاوي آب ولرم و بتادين كه شبيه چاي كمرنگ باشد , بنشينيد و سپس ناحيه بخيه را خشك نماييد .
- جهت بهبود سريع روزي سه مرتبه سشوار را با فاصله روي ناحيه بخيه بگيريد .
- لباس زير نخي بپوشيد و روزانه تعويض نماييد
- ناحيه بخيه را تميز و خشك نگاه داريد .

تغذيه بعد از زايمان
- از خوردن غذاهاي نفاخ ( حبوبات , سبزيجات خام مانند كلم و ميوه ها ي نفاخ .... ) خودداري كنيد .
- غذاهاي ملين استفاده كنيد .
- غذاهاي بهتر و متنوع تر با توجه به سفره خانواده داشته باشيد .
- براي جلوگيري از يبوست شكم و اجابت مزاج راحت ازمواد غذايي سبك و پر انرژي و انواع سبزيها و ميوه ها استفاده كنيد .
- در صور ت تشنگي و نيا ز بدن به آب از آن استفاده كنيد، هيچ مايع ديگري نمي تواند جايگزين آب براي رفع نياز شما باشد .
تغذیه در حاملگی
تغذیه ورزشی
ورزش و قلب و عروق در حاملگی

مراحل مراجعه به پزشك
در صورت مش ا هده هر يك از موارد زير سريع ا " به پزشك معالج خود مراجعه كنيد تا خطري متوجه شما نگردد :
- 4الي 5 روز پس از زايمان جهت معاينه نوزاد.
- هشت تا ده روز بعد از سزارين جهت ويزيت مجدد و يا در صورت نياز به كشيدن بخيه ها .
- در صورت احساس تب , تورم و تر شح ناحيه عمل ,
- در صورتي كه هر 5 دقيقه نوار بهداشتي كاملا" به خون آغشته گردد .
- خونريزي در حد متوسط ولي مداوم باشد .
- خونريزي بعد از ده روز پس از زايمان مشاهده گردد .
- داشتن علائم شوك مثل سردي دستها و پاها , تنفس تند , گيجي , سردرد و ....
- هر گونه اختلال در دفع ادرار و اجابت مزاج .
- هر گونه درد و قرمزي و تورم در پستانها .
- 40 روز بعد از عمل جهت ويزيت مجدد و تكميل مراقبت ها و مشاوره براي پيشگيري از بارداري و فاصله گذاري بين زايمانها به مراكز بهداشتي و درماني مراجعه كنيد .

ورزشهاي بعد از زايمان
- بعد از زايمان عضلات شكم دچار شلي مي شود كه جهت برگشت به حالت اوليه تنها روش موثر انجام ورزش بعد از زايمان است , ورزشهاي شكم را مي توانيد بلافاصله پس از 7 روز پس از زايمان طبيعي و حدود 10 روز پس از سزارين شروع نماييد.
- طاقباز به پشت خوابيده و بدون اينكه زانوها را خم كنيد10 مرتبه پاي راست و 10 مرتبه پاي چپ را كاملاً بالا بياوريد.
- در همان حال 10 مرتبه هر دو پا را همزمان كاملاً بالا بياوريد.
- 10 مرتبه بدون اينكه زانوها خم شوند دراز و نشست كنيد.

 مطالب مرتبط

 * ورزش در دوران حاملگي                                                    * ورزش برای بهبود کمردرد بارداری
 * آسیب و شکستگی مهره های کمر                                      * حاملگی مطلوب با ماساژ آرامش بخش  
 * خمیدگی غیر طبیعی ستون مهره ها                               * تاثیر تمرینات استقامتی در سلامتی زنان 
 * 
ورزش و سیستم قلبی عروقی در بارداری                     ورزش و رشد و بلوغ در دختران نوجوان
 * 
تفاوت های فیزیولوژیک زنان و مردان ورزشکار                 * نقش ورزش در جلوگیری و درمان سرطان سینه
 * توده هاي خوش خيم پستان                                               بی اختیاری ادراری در هنگام ورزش در زنان
 * مرحله بندی پیشرفت سرطان سینه در زنان                            بررسی های لازم در بانوان قبل از فصل مسابقات

 * تاثیر یائسگی بر روابط جنسی                                       آسیب سه گانه در ورزش بانوان
 * پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی در بانوان                       * آسیب رباط صلیبی(متقاطع) قدامی زانو

مقالات داخلی مرتبط

  • مقايسه تراکم استخوان ستون فقرات کمري و استخوان ران فوتباليست هاي حرفه اي و افراد غيرورزشکار
  • بررسي شيوع کمردرد در زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه زنان و زايمان بيمارستان بقيه اله الاعظم (عج) در سال 1382
  • گزارش مورد نادر: هرني ديسک کمري همراه با نقص شديد عصبي در حاملگي
  • اثر پياده روي منظم بر کاهش کمردرد در سه ماهه دوم و سوم بارداري
  • تاثير آمي تريپتيلين در درمان کمر دردهاي مزمن
  • مقايسه تاثير تزريق زيرجلدي آب مقطر و نرمال سالين در ناحيه دردناک ساکروم بر درد کمري مرحله اول زايمان 
     
  • چاپ مطلب ارسال برای دوستان

     

     

     

     

      نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

    حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

    هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

    طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ