- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > توانبخشی ورزشی/توانبخشی طبی


برنامه های توانبخشی شنیداری برای کودکان

گروه چند منظوره
— این گروه شامل شنوایی شناس ،گفتاردرمانگر ،آموزگار ، روانپزشک و متخصص ENT میباشد.
— در این گروه یک نفر وظیفه ی مدیریت و هماهنگی اعضای گروه را بر عهده دارد.
 گروه چند منظوره برنامه ی خدمات خانوادگی اختصاصی را به خانواده ارایه میدهد که اصطلاحا IFSP نامیده میشود

نقش شنوایی شناس در این گروه
— ارزیابی شنوایی و مهارت های تشخیص گفتاری
— انتخاب ،ثابت کردن و کمک به ثابت شدن و بهبود شنوایی با استفاده از وسایل کمک شنوایی مانند سمعک
— آموزش درک گفتار
— مشورت کردن با خانواده و دیگر اعضای گروه

نقش آسیب شناس گفتار وزبان
— ارزیابی عملکرد زبانی و گفتاری کودک
— درمان گفتار و زبان
— مشاوره با والدین و معلم مدرسه
— تعلیم زبان اشاره به والدین،کودک و معلم در صورت لزوم
— حفظ پل های ارتباطی بین گروه های درمانی
— آگاهی دادن به شنوایی شناس برای فراهم کردن سطح زبانی مناسب به منظور تستهای شنوایی
— آموزش درک گفتار

تصمیمات درباره ی برنامه ی درمانی
چهار فاکتور زیر روی چگونگی پیشرفت شنیداری و مهارتهای گفتاری و زبان کودک تاثیر دارند و رشد روانی وی را تحت تاثیر قرار میدهند:
— محل مدرسه
— مکان کلاس درس
— انتخاب یک شیوه ی ارتباطی
— ابزار شنیداری
محل مدرسه
— اولین تصمیمی که والدین باید درمورد برنامه ی درمانی بچه بگیرند برمیگردد به اینکه محل مدرسه ی وی کجا باشد.آنها باید تصمیم بگیرند که آیا میخواهند کودک آنها از یک موسسه ی عمومی خدمات دریافت کند یایک موسسه ی خصوصی و آیا دوست دارند کودک هرروز در مدرسه حاضر شود یا اینکه در خانه به او تدریس شود.

مکان کلاس درس
— این فاکتور تحت تاثیر سن بچه در زمان تشخیص قرار میگیرد. مکانهایی که برای کلاس درس وجود دارد: یکی مدرسه ی استثنایی و مدرسه ی عادی که تقریبا در همه جا در دسترس هستند و دیگری مدارسی که تلفیقی از ایندوست(Self contained) که ممکن است خیلی کم در دسترس باشند.
کلاس های Self contained شامل دانش آموزان ناشنوا وسخت شنوا یا افرادی با سایر معلولیت ها می باشد.در این کلاس ها خدمات خاصی ارایه میشود مانند امکان:
— ASL(زبان اشاره ی آمریکایی)
— زبان انگلیسی کدگذاری شده

زبان گفتاری-شنیداری
این همان زبانی است که بوسیله ی افراد ناشنوای عادی مورد استفاده قرار میگیرد.این افراد برای تشخیص گفتار از هر دو حس بینایی و شنیداری استفاده می کنند.

زبان اشاره
این زبان یک شیوه ی ارتباطی است که توسط تعداد کمی از بچه هایی که دچار کم شنوایی عمیق هستند استفاده میشود.در این روش گوینده که همزمان صحبت می کند برای انتقال پیام از اشاره ی دست استفاده می کند.

انتخاب یک شیوه ی ارتباطی
انتخاب شیوه ی ارتباطی حوزه ایست که هیچ جواب واضحی در مورد اینکه کدام شیوه ی بهتری است وجود ندارد و امکان دارد بهترین شیوه برای هر فرد متفاوت باشد.
—شیوه ی SLP پنج عامل را در بر میگیرد گه شامل ظرفیت شنیداری(که با عملکرد تشخیص گفتار سنجیده میشود)،توانایی زبانی،هوش غیر کلامی و حمایت خانواده می شود.اگر بچه امتیاز خوبی در هر یک از این فاکتورها کسب کند شیوه ی گفتاری-شنیداری به او پیشنهاد میشود،اگر چنین نبود زبان اشاره توصیه میگردد.

ابزار شنیداری
گاهی اوقات تصمیم گیری در مورد ابزار شنیداری خیلی زود بعد از تشخیص نقص شنوایی گرفته می شود اینکه آیا باید بچه کاشت حلزون داشته باشد یا از وسایل کمک شنوایی استفاده کند.

عامل های موثر بر فرایند تصمیم گیری برنامه ی درمانی
—مکان
مشاوره ی تخصصی
متغیرهای خانواده
متغیرهای کودک

تسهیل شنیداری در کلاس درس
چند راه برای کاهش سطح نویز در کلاس درس
مفروش کردن کف زمین
بکار بردن پرده برای پنجره
—پوشاندن سقف با سفال جاذب اکوستیک
—قرار دادن بالشتک در محل صندلی ها

فناوری کمک کننده
یکی از مواردی که بطور گسترده استفاده میشود سیستم تقویت کننده ی FM است که یک نسبت سیگنال به نویز بهینه را برای بچه های دارای کم شنوایی و بچه هایی که شنوایی طبیعی دارند ارایه می دهد.

بچه های با کم شنوایی ملایم یا متوسط
بچه های با کم شنوایی ملایم ممکن است در تشخیص دادن گفتاری که سریع و بلافاصله صحبت میشود مشکل داشته باشند، بچه های با کم شنوایی متوسط مشکل فهم گفتار در هنگام مکالمه را دارند.

نکات پایانی
   ما باید تصمیم هایی که قرار است گرفته شود وعواملی را که روی این تصمیم گیری ها اثر می گذارند،درنظر بگیریم.سازمان های متنوع زیادی وجود دارند که اطلاعاتی در مورد بچه هایی که کم شنوایی دارند و برنامه ی درمانی آنها به ما ارایه می دهند. علاوه بر تامین اطلاعات،بسیاری از این سازمان ها خدمات وابسته به شنوایی و گفتار و زبان را برای بچه ها و خانواده های آنها فراهم می کنند.

 

تهیه و تنظیم : فاروق فرامرزی

مطالب مرتبط:

*نقش فعاليت بدني در حفظ سلامتي دانش آموزان
*نحوه برخورد و درمان خونریزی بینی ( خون دماغ )
*محاسن و نقش تکاملی بازی در کودکان و اطفال
*ورزش و رشد و بلوغ در دختران نوجوان

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ