- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/تغذیه در بیماری های طبی


رژیم غذایی مناسب در مبتلایان به کمردرد

پیش زمینه
بعضی از مواد مغذی می توانند متابولیسم سلولی را که زمینه ساز التهابات مزمن است، تعدیل نمایند. این مواد مانند داروها باعث کاهش سریع درد نمی شوند، بلکه بعد از هفته ها یا ماه ها اثرات خود را نشان می دهند. همچنین مشابه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بر روی مکانیسم های التهابی بدن عمل می کنند. گوشت قرمز باعث افزایش دردهای مزمن کمر شده و نیز اسید اوریک حاصل از آن نیز در ایجاد درد مفاصل دخالت دارد. گوشت قرمز برای کمردرد مضر است ، ولی ماهی ، روغن ماهی ، آجیل و دانه های خوراکی مثل بادام و گردو و بادام زمینی ، سویا و سایر حبوبات ، سیب زمینی و غذاهای تهیه شده از جو برای کاهش درد کمر مفید هستند.
بدن انسان از اسید آراشیدونیک ( نوعی اسید چرب اشباع ) موجود در چربی حیوانی برای ساخت پروستاگلندین های نوع 2 استفاده می کند که مواد شبه هورمونی هستند و باعث افزایش التهابات می شوند. سبزیجاتی مانند سیب زمینی  ، سویا  و سایر حبوبات و ماهی های آب های سرد باید به عنوان منبع مهم پروتئینی جانشین گوشت های حیوانی شوند.
مغزها و دانه ها منابع عالی دیگری از پروتئین هستند. روغن این مغزها و دانه ها مانند روغن ماهی ، محتوی اسیدهای چرب ضروری است و بدن انسان قابلیت تبدیل آن ها به موادی به نام پروستاگلندین های نوع 1 و 3 را دارد. این مواد از منابع گیاهی هم مشتق می شوند.
 بادام ، بادام زمینی  و گردو هم بسیار مفید می باشند؛ زیرا محتوی منیزیم  هستند و منیزیم نه تنها در ساختمان استخوان ها و غضروف ها به کار می رود ، بلکه در نگهداری کشش عضلات هم مؤثر هستند. کمردرد اغلب نتیجه کشش ضعیف عضلات شکمی است.
برنامه غذایی روزانه ما باید از نظر میوه ها ، سبزیجات خام و غلات سبوس دار  کامل باشد تا مواد مغذی لازم را برای نگهداری استخوان ها ، سیستم عصبی و عضلانی که تقویت کننده قسمت پشتی بدن است، تأمین نماید.غذاهای تهیه شده از جو یا پوره آن ، بهتر است در هر صبحانه خورده شوند. این غذاها منبع عالی از سیلسیم هستند که برای تقویت و ساخت استخوان ها لازم است و نیز حاوی ویتامین های گروه B می باشند که برای سلامتی سیستم اعصاب و عضلات مفیدند.

مکمل های تغذیه ای
 کلسیم  و منیزیم برای استخوان ها و همچنین برای کاهش اسپاسم عضلانی مؤثر هستند. وجود سیلسیم در ساختمان استخوان ها نیز ضروری است. بیوفلاوونوئیدها و ویتامین های E و C برای نگهداری بافت پیوندی و نیز کاهش خطرات ناشی از آسیب ها مفید می باشند. ویتامین C در مواردی که اسید معده ترشح کمی دارد و در نتیجه کلسیم کمتری از غذا جذب می شود، کمک کننده است. اگر منشاء درد کمر ، اسپاسم عضلانی یا مربوط به عصب سیاتیک باشد ، در این موارد روغن پامچال یکی از منابع عالی در کاهش التهابات خواهد بود.
صفحه آسیب های ورزشی
کمردرد و انواع آن
آسیبهای ستون فقرات

مقدار توصیه شده روزانه مکمل ها برای کاهش درد
- کلسیم 100 میلی گرم
- منیزیم 500 میلی گرم ( اگر مشکل کلیوی دارید ، قبل از مصرف این مقدار منیزیم با پزشک خود مشورت نمایید)
- ویتامین E  به همراه توکوفرول ها 400 تا 800 واحد بین الملل.

آنتی اکسیدان ها
با بروز یک واکنش التهابی در بدن ، مواد مضری به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شوند. رادیکال های آزاد موجب آسیب به بافت ها ، افزایش التهابات و عود مجدد درد می شوند. وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان ها  در بدن با مبارزه بر علیه رادیکال های آزاد ، باعث کاهش درد و التهاب می شوند.

ویتامین C
 ویتامین C  یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها به شمار می رود که می تواند در بهبود زخم ها و آسیب های اسکلتی و عضلانی و نیز دردهای مزمن مؤثر باشد.
مقدار توصیه شده حداکثر 2000 تا 3000 میلی گرم در روز است.

بیوفلاوونوئیدها
مانند کورستین و کاتچین باید به همراه ویتامین C مصرف شوند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی بوده و همچنین قابلیت نفوذپذیری مویرگ ها را می کاهند که این امر منجر به کاهش التهابات و ورم مفاصل می شود.

ویتامین E
این ویتامین خاصیت ضدالتهابی و تقویت سیستم ایمنی را بر عهده دارد. مقدار توصیه شده آن تا 800 واحد بین المللی در روز است.

روی ، مس و منگنز
به عنوان کوفاکتور برای فعالیت آنزیم سوپر اکسید دسموتاز (SOD) عمل می کنند. بدن به طور طبیعی این آنزیم ضدالتهابی را تولید می نماید. عمل (SOD) به عنوان یک عامل ضد التهابی ضعیف است. (SOD) موجود در بدن به همراه منگنز ، روی  و مس اثرات آنتی اکسیدانی را تقویت می نماید.
مقادیر توصیه شده :
مس 2 میلی گرم دو بار در روز
روی 30 میلی گرم دو بار در روز
منگنز 50 میلی گرم دو بار در روز
روی و منگنز مستقیماً اعمال آنتی اکسیدانی دارند. روی اضافی می تواند باعث کمبود مس و همچنین کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. به همین دلیل نباید روزانه بیش از 90 میلی گرم روی  مصرف شود.

کاروتنوئیدها
گروهی از آنتی اکسیدان ها  به شمار می روند که بدن می تواند ویتامین A  را از آنها تولید نماید. ویتامین A  به عنوان یک ماده مغذی برای تقویت سیستم ایمنی عمل می کند. همچنین برای تجدید بافت ها نیز ضروری می باشد.
مقدار توصیه شده 25000 واحد بین المللی در روز است.

ویتامین A
این ویتامین به عنوان کمک کننده در بازسازی و تجدید سلول هاست.
مقدار توصیه شده 10000 واحد بین المللی در روز است.

اسیدهای چرب ضروری( EFA )
شامل EPA ( ایکوزاپنتانوئیک اسید ) و GLA ( گاما لینولنیک اسید ) و لینولنیک اسید می باشد. این گروه مواد برای درمان آرتریت ( التهاب ) ، به ویژه آرتریت روماتوئید  ( التهاب مفاصل ) به کار می رود. این اسیدهای چرب التهابات حاصل از پروستاگلندین های را کاهش می دهند. لینولنیک اسید در تخم مرغ  ، کتان و ماهی ها  مثل ماهی تون ، سالمون ، شاه ماهی، ماکرل، قزل آلا، ساردین و نیز جگر ماهی یافت می شود. GLA در منابع گیاهی مانند روغن پامچال و روغن دانه توت سیاه یافت می گردد.
اسکولیوز
ارتز و پروتز
توانبخشی ورزشی

روغن ماهی
منبع مهم EPA یا ایکوزاپنتانوئیک اسید و نیز اسیدهای چرب امگا 3  است که اثراتی مشابه GLA دارد. میزان توصیه شده 2 تا 3 کپسول 1000 تا 1700 میلی گرمی، سه بار در روز است. روغن تخم کتان نیز به عنوان یک منبع گیاهی، برای جانشین شدن روغن ماهی مفید است.

ویتامین B6
این ویتامین در کاهش دردهای عصبی و دردی که علت آن گرفتگی اعصاب است ، مؤثر است. این ویتامین ممکن است به کاهش علائم آرتریت نیز کمک کند.
مقدار دوز توصیه شده 50 تا 200 میلی گرم در روز است.
دوزهای بالای ویتامین B6  ممکن است اثرات جانبی مسمومیت عصبی ایجاد نماید، به خصوص زمانی که به تنهایی و بدون مصرف سایر ویتامین های گروه B و منیزیم مصرف شود.

گلوکز آمین سولفات
این ماده به صورت طبیعی در غضروف مفاصل موجود بوده و برای درمان آرتریت  و عوارض مربوط به مهره های بدنی به کار می رود.
مقدار توصیه شده 500 تا 1000 میلی گرم ، دو تا سه بار در روز است.

مطالب مرتبط: 
 * آسیب های ورزشی, پیشگیری و درمان                                  * آسیب و شکستگی مهره های کمر
 * کمر درد (علل,علایم , پیش گیری و درمان)                      * کشیدگی عضلات و پارگی تاندونهای کمر

 * خمیدگی غیر طبیعی ستون مهره ها                               * آسیب دیسک ناحیه پشت 
 * 
فیزیوتراپی در صدمات اسکلتی عضلانی                          *سرما درمانی آسیب های حاد اسکلتی عضلانی
 * آماده سازی عمومی و اختصاصی رشته های ورزشی      * آسیب های ورزشی در فوتبالیست ها
 * ام آر آی ( مزایا , ریسک ها و کاربردها )                          * کمک های اولیه در آسیب های ورزشی
 * اعتیاد به ورزش ( وابستگی ناسالم به ورزش )                * گرم کردن قبل از انجام ورزش برای جوانان
 * 
بیش تمرینی در ورزشکاران ( تعاریف , علل و انواع )         * مفاهیم اساسی در طراحی تمرین 
 * پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی در بانوان              * آسیب رباط صلیبی(متقاطع) قدامی
 * پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله                                  * شکستگی های فشاری(استرسی

مقالات داخلی مرتبط

  • مقايسه تراکم استخوان ستون فقرات کمري و استخوان ران فوتباليست هاي حرفه اي و افراد غيرورزشکار
  • ارتباط قدرت عضلات کمربند کمري – لگني با ميزان قوس کمر
  • بررسي مشکلات رواني در بيماران با درد ناحيه تحتاني کمر
  • بررسي شيوع کمردرد در زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه زنان و زايمان بيمارستان بقيه اله الاعظم (عج) در سال 1382
  • ارزيابي متغيرهاي تفكيك كننده بيماران داراي اولين تجربه کمردرد حاد از افراد سالم
  • بررسي کيفيت زندگي افراد مبتلا به درد ناحيه پايين کمر
  • تاثير آمي تريپتيلين در درمان کمر دردهاي مزمن
  • تکرار پذيري معاينه باليني در بيماران کمر درد مزمن مشکوک به بي ثباتي سگمنتال مهره هاي کمري
  • تاثير تزريق مرفين به اضافه دگزامتازون در فضــاي اپيــدورال بـر روي دردهـاي پس از عمل در جراحي ديسک کمر
  • شيوع کمردرد و برخي عوامل خطر آن در کارکنان پرستاري
  • تاثير تمرينات ثبات دهنده بر درد، تحمل عضلاني و ناتواني عملکردي بيماران مشکوک به بي ثباتي سگمنتال مهره هاي کمري
  • تاثير روش درماني کشش مرحله اي با نگه داشتن در مقابل مقاومت و آزاد سازي بر روي تغييرات مفصل ران بيماران مبتلا به کمر درد مزمن
  • تاثير ورزش هاي ويليام و ثبات دهنده بر عملکرد بيماران با کمر درد مزمن مکانيکال
  • معرفي روش نوين تغيير پوزيشن پس از انجام آنژيوگرافي عروق کرونر و تاثير آن بر ميزان کمر درد و راحتي اين بيماران
  • وضعيت سلامت رواني و عوارض روان شناختي درد در کارگران داراي کمردرد مزمن در يك كارخانه صنعتي
  •  

    منبع : ماهنامه سلامتی و تغذیه

     

    چاپ مطلب ارسال برای دوستان

     

     

     

     

      نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

    حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

    هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

    طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ