- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > آسیب های ورزشی/آسیب ساق و پا


کوفتگی و له شدگی عضلات پشت ساق

پیش زمینه
کوفتگی یا کبودی و له شدگی عضلات ناحیه پشت ساق مخصوص در ورزشهای تماسی شایع است . عضله پشت ساق از مجموع دو عضله شکل می گرد و به آن عضله سه سر پشت ساق می گویند که در پائین به تاندون آشیل فتهی می گردد . وظیفه این عضله خم کردن کف پا به سمت عقب می باشد و عملکرد همین عضله است که می توانیم روی پنجه پا بایستیم . برخورد ضربه مستقیم به این عضله سبب قرار گرفتن عضله بین ضربه و استخوان و ایجاد کوفتگی در آن می شود .

انواع کوفتگی عضله پشت ساق
 کوفتگی Intra muscular : در کوفتگی داخل عضلانی عضله دچار پارگی و خونریزی می شود اما غلاف آن سالم می ماند لذا خونریزی عضله بخاطر بالا رفتن فشار در عضلات اطراف عضله زود متوقف می گردد ( طی چند ساعت ) در این اختلال عملکرد عضله و درد طی چند روز تا چند هفته بهبود می یابد .

 کوفتگی   Inter muscular: در کوفتگی بین عضلانی هم عضله و هم بخشی از غلاف آن آسیب می بینند و پاره می شود لذا خونریزی مدت بیشتری طول می کشد تا متوقف شود و خونریزی و خون مردگی زیر پوستی مشاهده می گردد . البته بهبودی نسبت به نوع قبل سریعتر رخ می دهد .

علائم و نشانه ها
 علائم اولیه :
 احساس لنگش در اندام تحتانی آسیب دیده
 تورم
 خونریزی زیر پوستی ( نه همیشه )
 کاهش دامنه حرکات
 درد در انقباض عضله پشت ساق

 علائم تاخیری ( 3- 2 روز بعد )
 در صورت ادامه یافتن تورم بعد از 3 – 2 روز احتمالا آسیب از نوع Intra muscular بوده است .
 در صورت مشاهده خونمردگی دوره از محل صدمه دیدگی احتمالا کوفتگی از نوع Inter  muscular بوده است .
 چنانچه پس از این مدت توانایی انقباض عضله وجود داشته باشد کوفتگی از نوع Inter muscular  بوده است .
صفحه آسیب های ورزشی
آسیب های ورزشی ساق و پا
حرکات اصلاحی

درجه بندی کوفتگی عضله پشت ساق
 درجه 1 :
 احساس سفتی در قسمت پشت ساق
 امکان راه رفتن به صورت نرمال وجود دارد .
 تورم یا وجود ندارد یا ناچیز است .
 ایستادن روی پنجه پا درد زیادی ایجاد نمی کند .
 دامنه حرکات مفصل مچ پا تقریبا نرمال است .

 درجه 2 :
 فرد می تواند راه برود ولی نمی تواند به درستی و به راحتی گام بردارد .
 در خلال فعالیت گاهی درد های شدد ناگهانی بروز می کند .
 تورم بیشتر محسوس است .
 ایستادن روی پنجه پا سبب درد شدید می شود .
 دامنه حرکات مفصل مچ پا کاهش یافته است .

• درجه 3 :
 فرد نمی تواند بدون استفاده از چوب زیر بغل راه برود .
 فرد درد شدیدی دارد .
  فرد بلافاصله پس از
آسیب دیدگی  ورزشی دچار تورم شدید می گردد .
 انقباض استاتیک دردناک است و امکان دارد سبب شکم دادن عضله گردد .

 لازم است فرد 12 – 3 از رقابت پرهیز کند .

 

دکتر دانیال شریفی رضوی

 

 


چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ