- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > آسیب های ورزشی/مفاهیم آسیب ورزشی


كنترل تورم و درد در آسیبهای ورزشی

پیش زمینه
كمكهاي اوليه و تكنيكهاي درماني اوليه تاثير بسيار اساسي در برنامه توانبخشي روند بهبود خواهد داشت .پس از هر صدمه ، ضايع و آسيب تورم مـتـداول ترين عـلائـم قـابـل مـشـاهـده مي باشد كه مي تواند در اثرخوـريزي ، توليد بیش از حد مـايـع سينوويـال ( مایع مفصلی ) ، تجـمـع التهـابي فراوردها وادم و يا تركيبي از همه عوامل ذکر شده بوجود آيد . تـورم بـاعـث ايجـاد فشـار در نـاحيـه آسيـب ، ايجاد درد ، مهار سيستم عصبي ـ عضلاني اسپاسم و تحریک پایانه های انتقال دهنده حس درد در 72 ساعت اول آسيب  مي شود .براي كنترل و محدود كردن تورم مي توان تكنيك PRICE را بكار گرفت . ( P  حفاظت ، R  استراحـت ، I يخ ، C  فشار ، E  بـالا گرفتن )

اصول PRICE
٭ حفاظت ( Protection ):
ناحيه آسيب ديده به وسيله اسپلينت ها ، بريس ها ، پـدهـا ، آتـل و ….. بي حركت شده و حفاظت مي شود و از ادامه فعالیت بر روی عضو آسیب دیده پرهیز شود .
٭ استراحت ( Rest ): در دوره محدوديت حـركـتـي بـعـد از هر ضايع يا آسيب ، ضـروري مي باشد و حركت بي مورد بعد از هر آسيـب مـي تـواند با توجه به استرسهاي وارد شده به آن ناحيه ، روند بهبود و التيام را به تاخير بيندازد . اين استراحت مي تواند با توجه به شدت ضايعه تعريف شود و حداقل 24 تا 48 سـاعت قبل توانبخشي مي تواند در نظر گرفته شود .
٭ يخ  ( Ice ): در تمام موارد درگيري دستگاه اسكلتي ـ عضلانـي استفاده ازيـخ يك درمان مناسب مي باشد . سرما متابوليسم ناحيه صدمـه ديـده را پـائين آورده و نـيـازهـاي بافتي را كم مي كند كه در نتيجه ميزان هيپوكسي كـاهـش مي يابد و از نكروز ( مرگ سلولي ) بافت مجاور جلوگيري مي شود سرما جـهـت كـاهش گاردينگ ( گرفتگي ) و اسپاسم موثر بوده و هچنين بعنوان يك ضد درد ، انتقال پيام عصبي درد را كم مي كند .بهترین زمان استفاده از یخ  72-48 ساعت اول پس از صدمه ورزشی است به این صورت که هر 4-3 ساعت یکبار کیسه پلاستیکی حاوی یخ به صورت غیر مستقیم و با واسطه یک حوله نازک به مدت 20 دقیقه بر روی محل آسیب قرار داده شود.
٭ فشار ( Compression ): فشار در كنترل تورم بسيار مـهـم بـوده و استفــاده از بـانداژ الاستيكي مي توانـد مفيـد باشد ، مدت آن 72 ساعـت اول   آسيب است .
٭ بالا نگهداشتن  ( Elevation ): بخش آسيب ديده ، جهت حذف اثر جاذبه بر تجمع خـون در انـدام و تخليه لنفاتيك و …. بالا نگهداشته ميشود تا تورم كاهش يابد .

صفحه کمکهای اولیه ورزشی

صفحه آسیبهای ورزشی

برداشت و توصیه های کلی
٭  در مرحله پاسخ التهابي و  مـرحلـه فيبرو بلاستيك که مـحـيـط ضـايـعه سلـولـي  پاكسازي مي شود ، تمركز روي استفاده ازتكنيك PRICE مي باشد اگـر چـه در اواخـر اين مرحله ، حركات كنترل شده آهسته نيز توصيه مي شود . فيبروبلاستيك
٭  در مرحله ترميم كـه چـنـد روز پـس از آسيب شـروع و ممكن است تـا چـنـد هفتـه طولاني مي شود ، درد در حركات اكتيو ( فعال ) و پاسيـو ( غیر فعال ) كمتر است ، درمانگر ورزشي بـايـد برنامه توانبخشي را شروع نمايد تـا دامنـه حركتي باز گشته ، قدرت عضلاني افزايش يافته ، كنترل عصبي، عضلاني بر قرار و آمادگي قلبي تنفسي احيا شود .
٭  در مرحله شكل گيري مجدد ـ  بـلـوغ كـه فـازي طـولانـي مـي بـاشد ، هدف نهايي  بازگشت مصدوم به فعاليتهاي عـادي و يا ورزشي ميباشد . تمركز اصلي دراين فاز بر كسب مجدد مهارتهاي خاص ورزشي مي باشد و تمرينات عملكردي پـويــا ورزشــي وارد برنامه كاري مي شود تا يك مهارت به حداكثر كمـال خود برسد ( مـثـل قـبـل از آسيب ) . تمـرينات متنوع پلايو متـريك بصـورت پيشروند در نظر گرفته مي شود . دراين مرحله مي تـوان از مـاسـاژ ، گـرمـاي عمقـي ( اولـتـر اسـونـد و ديـاتـرمــي ) می توان از موبيليز اسيـون مـلايم نيزاستفاده كرد.

٭ مطالب مرتبط:

٭ كنترل تورم و درد در آسیبهای ورزشی
٭ Ankle Sprain توانبخشی در کشیدگی و پارگی رباط مچ پا
٭ آسيب های ورزشی شایع در دو ميدانی
٭ توانبخشی در کشیدگی و آسیب عضلات پشت ران Hamstring
٭ مراحل ترمیم صدمات و آسیب های ورزشی
٭ روش هایی آسان جهت جلوگیری از درد ماهیچه ها پس از تمرین
٭ خطرات ورزش
٭ تمریناتی برای پيشگيري از درد پايين کمر
٭ توانبخشی در کشیدگی و پارگی رباط جانبی داخلی زانو MCL 
٭ بورسیت آرنج ( Elbow bursitis )
٭ درد مزمن زانو
٭ Ankle Sprain توانبخشی در کشیدگی و پارگی رباط مچ پا
٭ آسیب و شکستگی مهره های کمر ( spine fracture )
٭ عوامل و شرایط ایجاد کننده کمر درد
٭ درد استخوان های کف پا ( Metatarsalgia )
٭ علل و عوامل ایجاد کننده درد شانه ( Shoulder Pain )
٭ درد مزمن خارج مچ پا ( Chronic lateral ankle pain )
٭ کندرومالاسی ( Chondromalacia )

٭ شكستگی‌ سر استخوان‌ ران‌ ( Hip fracture )                           

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ