- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/تغذیه در رشته های ورزشی


تغذیه در ژیمناستیک

تغذیه در ورزش ژیمناستیک  

 خصوصیات ورزش                                                                                                                                                                                                        این ورزش از 6 جزء مجزا تشکیل شده است :1 -آکروبات های ورزشی 2- ژیمناستیک ریتمیک3 -ورزش موازی 4 -ورزش های ترامپولین(توری که درآکروبات از ان استفاده می شود)5و6- برنامه های ژیمناستیک هنرمندانه زنانه و مردانه.این مقاله بیشتر روی ژیمناستیک هنرمندانه تمرکز دارد.
آموزش
ژیمناستیک کاران حرفه ای به طور متوسط بیش از30 -20 ساعت تمرین میکنند.به طوریکه جلسات تمرین که هر روز صبح و بعدازظهر تشکیل می شود هر کدام حدود 3.2 ساعت به طول می انجامد.
در طول جلسات تمرین ورزشکاران تمرینات تکراری خود را به دفعات انجام می دهند تا مهارت جدیدی را بیاموزند.ورزشکاران از این طریق انعطاف پذیری و قدرت خود را افزایش می دهند و به طراحی حرکات جدید می پردازند.

خصوصیات بدنی
مهارت ژیمناستیک کاران بخصوص زنان در طی 30 گذشته بسیار تغییر کرده است.با توجه به اینکه سختی مهارت ها از دهه 1950و1960 بسیار افزایش پیدا کرده است نیازهای بدنی و حرکات آکروبات در آن پیشرفت زیادی داشته است. امروزه زنان ژیمناستیک کار لاغر اندام و کوچک
جثه اند.این قضیه باعث می شود نسبت قدرت به وزن قرار داشته باشد.این پدیده بسیار به سن وابسته است به این صورت که آنها سعی می کنند در کمترین سن مقرر شده در آن تور نمنت شرکت کنند.
جثه مردان ورزشکار این رشته نیز در طی سال ها تغییر کرده اند و هم اکنون نسبت به ژیمناستیک کاران دهه 1950 جثه کوچک تری دارند. مردان لاغر و عضلانی اند و در عین حال انعطاف کافی را برای انجام دادن مهارت های این رشته را دارا هستند. مردان علاقه مندند که نسبت قدرت به وزن خود را نزدیک به این نسبت در 20 سالگی شان نگه دارند
.


 

توصیه های غذایی معمول

کفایت انرژی روزانه و دریافت مواد غذایی 

 ورزشکاران زن همانطور که حرفه ای تر می شوند توجهشان به وزن و سطح چربی بدنشان بیش تر می شود تا لاغر بمانند و فیزیک عضلانی شان را حفظ کنند. در نتیجه آنان از رژیم غذایی کم انرژی استفاده می کنند که آنها را در معرض خطر دریافت ناکافی کربوهیدرات.کلسیم و آهن قرار  می دهد. آن ها باید از میان وعده های غذایی کم چرب اما غنی از مواد مغذی استفاده کنند تا احتیاجات روزانه خود را برطرف کنند.
میان وعده های غذایی غنی از چربی (مثل شکلات.شیرینی. چیپس سیب زمینی) و غذاها و نوشیدنی های کم قند مثل نوشابه های بدون قند توصیه می شود که بصورت منظم استفاده نشوند اما استفاده موردی از آن ها بلا مانع است.
مردان بر عکس زنان معمولا رژیم های غذایی غنی از انرژی مصرف می کنند تا مطمئن شوند که توده عضلانی بدنشان را حفظ کنند.
ژیمناستیک کاران مرد معمولاً دریافت غذایی خود را با میان وعده ها و نوشیدنی های غنی از انرژی و مواد غذایی مثل مکمل های غذایی مایع تکمیل می کنند تا احتیاجات روزانه خود را به انرژی تبدیل کنند.


میان وعده های غذایی
این ورزشکاران یک زندگی پر مشغله دارند که در آن با فعالیت های مدرسه،دانشگاه یا تعهدات شغلی خود دست و پنجه نرم می کنند.
در نتیجه بیشتر آنها میان وعده های غذایی در راه سوار شدن به اتوبوس یا در ماشین هنگام رفتن به محل کار می خورند.انتخاب میان وعده های غذایی ای که بتواند ابرژی روزانه آن ها را فراهم کند و غنی از پروتئین و کربوهیدرات باشد لازم است.بهترین این میان وعده ها که می توانند سریع هم خورده شوند شامل ماست های میوه ای کم چرب.خشکبار و ساندویچ های سالاد نان و پنیر می باشد.


تقویت مواد معدنی استخوان
فعالیت های با وزنه،دریافت کلسیم کافی،دوره قاعدگی و کفایت همه جانبه رژیم غذایی همه مشخصه های تعیین کننده در تقویت مواد معدنی استخوان در زنان ورزشکار است. مطالعات نشان می دهند فعالیت های سنگین تکراری،فعالیت های با وزنه در ژیمناستیک تقویت کننده مواد معدنی استخوان است.همچنان که کلسیم این نقش را ایفا می کند. دریافت کلسیم در رژیم غذایی با دریافت انرژی کم همراه می شود.استفاده از کلسیم در زنان ضروری تر است.


عادات غذایی
ژیمناستیک ورزشی است که زنان باید در آن نسبت وزن به قد خود را در سطح پائینی نگه دارند. بخصوص اگر در اواخر دوران بلوغشان باشند و خواستار این باشند که سطح عملکرد بالایی داشته باشند این قضیه باعث می شود در این ورزشکاران ریسک ایجاد اختلالات غذایی بیش تر باشند.
داشتن یک برنامه ریزی وزنی با مشورت یک دکتر متخصص تغذیه ورزشی لازم است تا از عدم ایجاد مشکل در این سنین حساس مطمئن شوند.


تعادل غذایی
بسته به تمرینات انجام شده توسط ژیمناستیک کاران و این حقیقت که آموزش ژیمناستیک و رقابت در رشته های موجود در سالن های سر پوشیده و عرق ریزی در آن کمتر با سایر ورزش ها مقایسه می شود.
علی رغم عرق ریزی کم در این ورزش برای ژیمناستیک کاران مهم است که در طی جلسات تمرین خود استراحت هایی داشته باشند.
دیده شده که در بعضی ورزشکاران برای کم کردن وزن خود بیش تر عرق می کنند اما باید بدانیم این کار تاثیری روی ذخایر چربی بدن آن ها ندارد بلکه فقط باعث از دست رفتن آب بدنشان می شود.


آموزش غذایی
متخصص تغذیه ورزشی می تواند نقش کلیدی در آموزش ژیمناستیک کاران،والدین و مربیان آن ها ایفا کند تا نیازهای غذایی منحصر به فرد  آن ها بر طرف کند. همچنین در این زمینه برگزاری کلاس های آموزشی می تواند خیلی مفید باشد.
 

سپیده قدری

مطالب مرتبط :

* تغذیه قبل از رقابت ورزشی                                          * اهمیت تغذیه
* تغذیه در زنان ورزشکار                                                       *آسیب های مچ دست و ژیمناست

   * ورزش و پوکی استخوان         

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ