- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > طب مکمل/تمرینات یوگا


اثرات مفید یوگا بر دستگاه های بدن

دستگاه عضلانی اسکلتی
بعضی از وضعیت های بدن ، در یوگا می تواند روی مفاصل مختلف تاثیر گذاشته و خصوصامفاصلی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند ، به کار گیرد.علاوه بر مفاصل ، یوگا تاثیرات مثبتی بر روی لیگامان ها و تاندون ها دارد.تحقیقات نشان داده است که یوگا ، تنها فعالیتی است که به تمامی ارگان ها و اندام های داخلی بدن سلامتی کامل میدهد.با کشیدن ملایم و آرام ماهیچه ها و مفاصل،حداکثر میزان خون به قسمت های مختلف بدن میرسد و باعث سم زدائی از بخش های مختلف و گوناگون آن می شودو به همین جهت تغییرات ناشی از افزایش سن را به تاخیر می اندازدو انرژی و شوق  لازم برای زیستن را بوجود می آورد. با یوگا می توان،ضعف وسستی عضلات را با تکرار تحریکات ملایم از بین برد.همچنین در روند تمرینات یوگا،عضلات شکم و کمر که مهره ها ی کمری را حمایت می کنند،تقویت شده،مشکلات پنهانی در دستگاه گوارش،آشکار شده،چون فرد احساسسوزش یا درد در   ناحیه معده  یا روده می کند.و مشکلات احتمالی در ناحیه کمر و یا مشکلات مربوط به عصب سیاتیک آشکار می شود.

دستگاه عصبی
یوگا در سیستم عصبی تعادل ایجاد می کند.یوگا باعث کم شدن تنش و استرس می شود،چرا که نوع ملایمی از تمرینات یوگا که با کنترل تنفس همراه است،به آرام کردن عمومی بدن کمک می کند.بدن وسیله ای برای حمل روح و فکر است و در این زمینه ، یوگا کمک موثری است برای سالم نگهداشتن جسم.

دستگاه قلبی - عروقی
تمرینات هاتایوگا ، توانایی بسیار بالایی در آرام کردن جسم و ذهن دارد. از آن جایی که بسیاری از مشکلات قلبی به علت استرس و تغذیه ی ناسالم و شرایط بد بدنی ایجاد می شود که با ر کاری بیشتری بر قلب تحمیل می کند،می توان مشکلات زمینه ساز را با یوگا برطرف کرد.امروزه در درمان بیماری های مختلف،توجه و تمرکز بیشتر بر درمان بیماری ها و نشانه های آزار دهنده ی آن هاست.و در اکثر موارد،ریشه های بیماری از بین نمی رود و بعد از مدتی دوباره همان بیماری عود کرده و بروز می کند.
در حالیکه با یوگا می توان استرس ها را با تمرینات مختلف پرانایاما،ریلکس و مدیتیشن برطرف نمود و استرس که خود یکی از بزرگترین عوامل خطر بیماری های قلبی است را برطرف نمود.
عامل خطر دیگر بیماری های قلبی ، تغذیه ناسالم است.یکی از مواردی که از عوامل خطر جدی قلبی است،کلسترول بالاست که با رژیم  های پر گوشت و پر از پروتئین های حیوانی مرتبط است.مصرف زیاد گوشت و پروتئین،کلیه ها را بیش از حد فعال کرده و آلبومین خون را بالا می برد.که این عامل خطر نیز بارژیم غذایی یوگا برطرف می شود.با انجام آساناها و پرانایاما،وبا کنترل و هماهنگی سایر غدد درون ریز ،که باعث کنترل و آزاد سازی هورمون های مختلف می شود،پیام هایی که به قلب می رسد برای افزایش یا کاهش فعالیت ، تعدیل شده و فعالیت قلب نیز متعادل می شود. یکی دیگز از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی ،چاقی است.با یوگا می توان به وزن ثابت و متعادل رسید.حرکات یوگا راه های سوزاندن چربی را افزایش داده و بنابر این با افزایش دمای بدن ،موجب بالارفتن میزان سوخت و ساز می شوند.

سیستم غدد درون ریز
یکی از تا ثیرات عمده یوگا،بر نحوه کارکرد و ترشح غدد دروریز است و آن ها را متعادل میکند.یوگا بر تعادل انواع غدد بدن مانند تیروئید،پارا تیروئید،پانکراس ،غدد فوق کلیوی موثراست.برای نمونه،غده تیروئید که تاثیر زیادی درمتابولیسم و تعیین نحوه سوخت و ساز و کارکرد  بدن دارد،توسط برخی از حرکات یوگا همچون حرکت ماهیFish posture،تحت تاثیر قرار می گیرد و از این طریق ،تاثیر این غده به تمامی ارگان های بدن نیز منتقل شده و آن ها نیز متعادل میشوند.
در مورد بیماری دیابت،تمرینات مراقبه نشان داده اند،که قادرند با استراحت دادن به دستگاه عصبی سمپاتیک ،به غدد درون ریز کمک کنند.تمرینات هاتا یوگا ،در درمان بیماری دیابت،اهمیت بسزایی دارد.در درمان بیماری دیابت،سری تمرینات آساناها و پرانایاما توام با مراقبه و شست وشوی کامل ترکیب و همراه می گردند. سری تمرینات آسانا با متعادل نمودن پیام های عصبی و خونی ،که به غدد می رسند،و نیز با ماساژملایم تمام غدد و اندام ها ،وظیفه ی اندام های مربوطه را تنظیم نمایند.پرانایاما انرژی بدن را کنترل می کند و اجازه می دهد تا نیرو های حیاتی به آن مناطقی که به انرژی بیشتری احتیاج دارند جریان یابند.
سپس مغز،لوزالمعده و سایر اندام ها قادر خواهند بود تا به طور خود آگاه و سیستماتیک ،تجدید حیات نمایند.

سیستم تنفسی
تمرینات یوگا، با میزان باز شدن و انبساط دیواره ی قفسه سینه را افزایش داده و حجم ریه ها را افزایش می دهد که این نتیجه ی سودمند در بیماران مبتلا به آسم و سایر مشکلات تنفسی بسیار سود مند است.
تکنیک های ریلکسیشن ،و هیپنوز برای بیماران مبتلا به آسم پیشنهاد می شود که از این طریق علایم کمتری پیدا می کنند.این تکنیک ها بر این اساس پایه گذاری شده اند که فردی که ریلکس شده است،بهتر قادر به کنترل تنفس خود است و تنفس وی نیز نسبت به فردی که استرسی و عصبی است بهتر انجام می شود.همچنین براساس تحقیقات جدید ،یوگا میزان حجم ریه را نیز افزایش داده که خود نقش بسیار مهمی در بهبود آسم و کاهش عود آن دارد.
در یکی از تحقیقاتی که در تایلند صورت گرفته،تاثیر یوگا بر میزان انبساط ها جدار قفسه ی سینه و حجم ریه در افراد سالم بررسی شد.کف آن ها را به دو گروه تقسیم کرده،در یک گروه ،افراد تمرینات یوگا را به مدت 20 دقیقه در هفته،و به مدت 6 هفته،انجام دادند ودر گروه کنترل ،تمرینات یوگا انجام نمی شد.بعد از 6 هفته ،میزان حجم ریه و باز شدگی جدار قفسه سینه اندازه گیری شد.نتایج بسیار چشمگیر بود.کسانی که در گروه یوگا به مدت کوتاهی تمرینات را انجام داده بودند،ظرفیت تنفسی آن ها با افزایش میزان باز شدگی قفسه سینه و افزایش میزان حجم بازدمی بهبود یافته بود که این امر سبب تامین اکسیژن بیشتری با هر بار تنفس و با کمترین سختی در تنفس می شود.

منابع:
       
www.yoga.about.com   
       www.medscape.com

 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ