- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار علمی، تحقیقاتی


براي مقابله با استرس، چاي بنوشيد

پژوهشگران مي‌گويند: نوشيدن چاي به طور منظم و روزانه به كاهش استرس و اثرات نامطلوب آن بر بدن كمك مي‌كند.

پژوهشگران دانشگاه كالج لندن در بررسي‌هاي اخير خود روي مزاياي مصرف چاي دريافته‌اند؛ در بدن مرداني كه روزانه چهار نوبت و به مدت شش هفته چاي سياه نوشيده‌اند ميزان هورمون استرس بسيار كمتر از گروهي است كه از اين نوشيدني مصرف نكرده بودند.

به گفته پژوهشگران؛ هورمون استرس كورتيزول نام دارد و در صورتي كه ترشح آن از حد طبيعي افزايش يابد عواقب نامطلوبي براي جسم و روان انسان مي‌تواند داشته باشد.

نتايج تحقيق اخير در مجله «سايكوفارماكولوژي» منتشر شده است.

اين پژوهش همچنين نشان داد: افرادي كه پس از انجام يك كار استرس زا چاي مي‌نوشند، بيشتر احساس آرامش بدست مي‌آورند.

دكتر اندرو استپتو رييس و محقق دپارتمان اپيدميولوژي و بهداشت عمومي در دانشگاه كالج لندن در اين باره اظهار داشت: يافته اخير در بسياري از مواد پزشكي مي‌تواند تاثير مثبت و كارآمد داشته باشد.

وي افزود: تسكين تنش و استرس پس از تجربه يك كار يا حادثه پر استرس اگر به كندي صورت گيرد مي‌تواند خطر بيشتر ابتلا به بيماريهاي مزمن مانند بيماريهاي قلبي عروقي را در پي داشته باشد.

تحقيقات ما نشان مي‌دهد كه چاي تاثير قابل توجهي در بازگرداندن ميزان هورمون كورتيزول به حد طبيعي دارد.

در اين پژوهش تاثير ساير نوشيدني‌ها مانند قهوه و نوشيدني‌هاي كافئين دار در كنار چاي سياه مورد بررسي قرار گرفت اما در پايان بررسي‌ها معلوم شد؛ افرادي كه چاي سياه مصرف كرده بودند پس از يك كار پرتنش 47 درصد كاهش كورتيزول داشتند در حالي كه اين رقم در بين گروه‌هايي كه از نوشيدني‌هاي ديگر مصرف كرده بودند 27 درصد بود.

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ