- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > کلینیک درد/کلینیک درد ساق و مچ پا


درد استخوان های کف پا ( Metatarsalgia )

علایم و نشانه های شایع

درد

تورم

سفتی

حساسیت لمسی

ناپایداری

قفل شدن

 

             

 

 

 

                                              ◄  کلینیک درد پا و ساق                      ◄  توان بخشی آسیب های مچ پا                 

پیش زمینه   ( این مطلب نیمه تخصصی است )
منظور از درد استخوان های کف پا دردی در نیمه قدامی پا است که ناشی از اعمال فشار بیش از حد و مکرر روی سر استخوان های کف پا می باشد. شایعترین علل این درد ها عبارتند از : التهاب کپسول مفصلی ، التهاب استخوان های کوچکی در پا که به آنها سزاموئید می گویند ، علل التهاب مفصلی و التهاب اعصاب بند انگشتی که از بین استخوان های کف پا عبور می کنند.

فرکانس
اصولا این صدمه دیدگی در ورزش های با تماس بالا که در آنها اندام تحتانی بخصوص درگیر این تماس ها است دیده می شود.

آناتومی کاربردی
وزن بدن تمام ما به دو پا انتقال می یابد فشار وارد بر سر قدامی استخوان های کف پا در هنگام فرود پا بر زمین و نیز هنگام بلند شدن پاشنه هنگام دویدن و راه رفتن افزایش می یابد. در خلال  این انتقال انرژی فشار وارد بر سر استخوان ها کف پایی اول و دوم ( که در آنها انگشتان شست پا و انگشت دوم قرار دارند ) بیش از سایر استخوان های کف پایی می باشد. حداکثر نیروی عمومی وارد بر پا در هنگام دویدن به 275 % وزن بدن می رسد. یک دونده امکان دارد بر روی هر پا طی دویدن یک مایل حدود 110 تن نیرو اعمال کند و همین امر آنها را مستعد شکستگی استرسی و درد در این اندام می کند.

بیومکانیک ورزشی
ورزش هایی با تماس بالا مثل دویدن و پریدن ( تماس با سطح  ) ورزشکاران را مستعد درد در کف پا می کند. بسیاری از ورزش های دیگر مثل تنیس و فوتبال هم ورزشکار را مستعد آسیب قسمت جلویی پا و درد آن ناحیه می کند.

شرح حال  پزشکی
• شرح حال مبنی بر درد در قسمت جلوی پا در عقب انگشتان بخصوص انگشت اول و دوم پا .
• درد در حالتی که فرد پاشنه را بلند میکند و نیز طی فازی از دویدن که فرد پا را از زمین بلند می کند تشدید می شودد.
• شروع درد حالتی مزمن داشته که اغلب به مرور زمان تشدید یافته است.
• اگر درد ناشی از التهاب عصب باشد در ناحیه جلوی پا بی حسی نیز به همراه درد وجود خواهد داشت.


کلینیک درد

 
بریس های اصلاحی اسکولیوز

 
اصول پیاده روی صحیح

معاینه  بالینی
• یافته معمول در معاینه درد در هنگام لمس کف پا در ناحیه پشت انگشتان است .
• عدم وجود درد در ناحیه بین انگشتان به نفع وجود التهاب عصب بین انگشتی است.
• در ناحیه جلوی پا  اغلب ضخیم شدگی پوستی وجود دارد ( plantar keratosis )
• در افراد با التهاب عصبی بیشترین درد در لمس فضای بین انتهای قدامی استخوان های کف پائی است. ( web space )
• فشار دادن ناحیه سرهای قدامی استخوان های کف پا امکان دارد سبب ایجاد  " تق "  یا  " کلیک "  گردد که به آن نشانه   mulder می گویند.

علل مستعد کننده
• اعمال فشار مداوم و تکرار شونده روی پا امکان دارد سبب التهاب پریوست استخوان و ایجاد درد شود
• سطح بالای فعالیت
• سفتی تاندون های باز کننده پا
• ضعف واحد عضله – تاندون خم کننده های پا
• تاندون آشیل سفت و کم انعطاف
• انحنای زیاد کف پا در داخل

بررسی های تصویری
• به عنوان اولین قدم انجام رادیوگرافی پا لازم است.
• برای بررسی شکستگی های استرسی لازم است رادیوگرافی های مکرر یا اسکن استخوانی صورت گیرد.
• سونوگرافی می تواند به تشخیص مواردی مثل بورسیت و التهاب و تجمع مایع مفصلی و التهاب عصب کمک کند.
• ام آرآی در بررسی علل متعدد مفید است و می تواند صدمات ناشی از ضربه ، اختلالات جریان خون پا و التهابات مفصلی را نشان دهد.

پلان درمانی
فاز حاد : استفاده از سرمادرمانی و استراحت به پا همراه با بانداژ فشاری پا لازم است . عدم اعمال وزن به پا در 24 ساعت اول با استفاده از چوب زیر بغل لازم است انجام گیرد. بعد از 24 ساعت اول استفاده از اولتراسوند مفید است و باید حرکات مفصلی غیر فعال روی پا انجام شود. بعد از روز اول می توان برنامه بازتوانی را شروع کرد که شامل باز و بسته کردن انگشتان پا و حرکاتی خاص است که در این مجال نمی گنجد. استفاده از کفش های طبی خاص  که حاوی اورتوزهای نیمه سخت هستند مفید می باشد. این کفشها بخصوص در افرادی که قوس داخل پای افزایش یافته و عمیق دارند مفیدند. در افرادی که دچار ضخیم شدگی پوست قسمت قدامی کف پا شده اند برداشتن این پوسته های اضافی می تواند در کاهش درد مفید باشد.
فاز بهبودی : هدف درمان بازیابی دامنه حرکات نرمال مفصلی و رفع درد ورزشکار است . برای این منظور و رفع فشار از روی پا تا رفع کامل التهاب لازم است. به محض اینکه درد رفع شد لازم است ورزش های فعال روی دامنه حرکتی مفاصل شروع گردد و تقویت عضلانی با انجام حرکات ایزومتریک و ایزوتونیک صورت گیرد . بیشترین تاکید بر روی حرکت خم شدن رو به بالای پا می باشد ( دورسی فلیکسون پا ) که این ورزش سبب کاهش استرس روی قسمت قدامی پا می شود. ورزش شنا در این فاز برای حفظ تناسب و آمادگی جسمانی تا زمان بهبودی بسیار مفید است . در افرادی که پزشک برای آنها تشخیص التهاب عصب بین استخوانی گذارده است شاید بلوک عصب و تزریق کورتون بهترین درمان باشد که پزشک باید تصمیم آنرا بگیرید.
جراحی : در افرادی که به هر دلیل درمان محافطه کارانه و طبی جواب ندهد روش های جراحی برای کاهش فشار روی کف پا و اصلاح قرارگیری استخوان های کف پا صورت می گیرد.

بازگشت به رقابت 
زمان بازگشت به فعالیت و رقابت بسته به ماهیت آسیب و نوع رشته ورزشی فرد متفاوت است. زمان بازگشت به فعالیت ورزشی زمانی است که آسیب بر طرف شده و قدرت و انعطاف پذیری مناسب ایجاد و حس عمقی مناسب با انجام برنامه های بازتوانی ایجاد گردد. در دومیدانی کاران زمان بازگشت زمانی است که 90 % از قدرت عضلانی قبل از آسیب کسب شده باشد و فرد تعادل و حس عمیق خوبی را بدست آورده آورده باشد.

پیشگیری 
استفاده از کفی های مناسب و تراشیدن ضخیم شدگی های پوستی جلوی پا در حفظ تعادل و پخش مناسب فشار روی کف پا می تواند از بروز درد کف پا جلوگیری کند. کفش مناسب و اندازه پا د پخش متعادل نیرو و حفظ سلامت پا مهمترین نقش را دارد.

پیش آگهی  و دورنما
 به طور کلی پیش آگهی خوب است و در اغلب موارد بدون جراحی و با انجام درمان طبی و محافظه کارانه درمان می شود.

مطالب مرتبط:

* درد مزمن خارج مچ پا
* پیچ خوردگی مچ پا
* شکستگی مچ پا
*
آسیب و درد مچ دست

افزایش قوس کف پا 
* پارگی تاندون آشیل
التهاب تاندون آشیل

*
 خار پاشنه ( فاسئیت پلانتار ) 
* آناتومی مقطعی مچ پا 
بورسیت تاندون آشیل 

* جراحی منیسک زانو با روش آرتروسکوپی
*
توانبخشی در سندرم درد پاتلو فمورال
* بورسیت جلوی زانو
* آسیبهای عضله چهار سر ران 
*
پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله
* آسیب تاندون و عضلات پشت ران

* شکستگی های فشاری(استرسی)
*
گرمادرمانی در آسیب های ورزشی
* آسیبهای اسکلتی عضلانی ( شکستگی )
*نکات کلیدی در پیشگیری از آسیب های ورزشی در تنیس

آسیب و پارگی منیسک زانو
*
آسیب های ورزشی در فوتبالیست ها
* راهنمای انجام ورزش سالم
*
کمک های اولیه در آسیب های ورزشی
* آسیب های ورزشی, پیشگیری و درمان
* راهنمای انجام حرکات کششی

تمرينات ورزشي پيشگيري از آسيب ورزشی
*  
درد ساق در ورزشکاران 
* آسیب ورزشی رباط صلیبی (متقاطع) قدامی زانو 
*
شکستگی کشکک زانو

مقالات و پایان نامه مرتبط:
  * 
بررسي راستاي طبيعي زانوها و ارتباط آن با برخي عاملهاي موثر در ورزشكاران حرفه اي
  * بررسی تأثير برنامه تمرينی بمدت 12 هفته روی بهبود استئوآرتريت زانو

اخبار مرتبط:
  * درمان درد پای ناشی از اختلالات شریانی با پیاده روی
  * استفاده طولاني از پماد کورتون ممنوع !


 

دکتردانیال شریفی رضوی

 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ