- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > آسیب های ورزشی/آسیب زانو


شکستگی کشکک زانو ( Patellar Fracture )

علایم و نشانه های شایع

درد

تورم

سفتی

ضعف

ناپایداری

قفل شدن

 

             

 

 

 

 
                                              ◄  کلینیک درد زانو                                    توانبخشی آسیب های زانو 
پیش زمینه

شکستگی های کشکک از شکستگی های شایع در ورزشکاران می باشد و به خصوص در ورزش های تماسی شیوع بیشتری دارند. این شکستگی ها  میتواند از یک ترک عرضی ساده تا شکستگی های چند تکه ای شدید متفاوت باشد. در اغلب موارد شکستگی  ناشی از تصادم های ورزشی یا اصابت ضربات پا به زانو است. اما گاهی انقباض شدید عضله ی چهار سر رانی نیز می تواند منجر به شکستگی پاتلا (کشکک) شود که در این موارد شکستگی اغلب عرضی و دوتکه ای است.

علائم و نشانه ها
• درد ناگهانی و شدید در جلوی زانو به دنبال اصابت ضربه یا انقباض شدید عضله ی جلوی ران
• تورم ناگهانی جلوی زانو
• فرد نمی تواند زانو را خم کند
• فرد نمی تواند زانو را به طور کامل باز کند
• گاهی دو قطعه ی شکسته شده از هم فاصله گرفته و در زیر پوست ناحیه ی جلوی زانو فرورفتگی واضح دیده می شود

درمان
فاز حاد:
در فاز حاد لازم است فرد ورزشکار بلافاصله به اورژانس انتقال یابد. در اورژانس برای تشخیص قطعی از وی رادیو گرافی انجام می گیرد و سپس مشاوره ی ارتوپدی برای تعیین نوع و شدت شکستگی  انجام می شود.
در شکستگی هایی که به صورت ترک عرضی است زانو را در وضعیت نیمه راست به مدت 6-3 هفته در گچ یا فایبر گلاس ثابت می کنند.در شکستگی هایی که به صورت دو قطعه ای هستند چنانچه سن فرد زیر 45 سال برای جلوگیری باشد با سیم های مخصوص و انجام طراحی دو قطعه را به هم فیکس مس کنند. در افراد بالای 45 سال برای جلوگیری از آرتروز زانو کشکک را بر می دارند. رد شکستگی های چند قطعه ای ( بیش از 2 قطعه ) کشکک را برمی دارند و پس از اتصال رباط کشککی به ابتدای درشت نی زانو برای مدت 6-3 هفته در وضعیتی که زانو کاملا" صاف است گچ می گیرند.
فاز بهبودی: در این فاز هدف اولیه رفع درد و تورنم است و با انجام استراحت و سرما درمانی و... به آن نایل می شویم. به محض اینکه درد و تورم رفع شد ورزش های استاتیک با نظر پزشک شروع می گردد.
ورزش های استاتیک متمرکز بر تقویت عضله ی جلوی رانی است. در فاصله ی هفته های 12-6 ورزش های افزایش دهنده داممنه ی حرکات مفصلی و ورزش های قدرتی شروع و انجام می شوند.
فاز نگهدارنده: در این فاز هدف قوی نگه داشتن عضله ی چهار سر رانی برای جلوگیری از بروز آرتروز در زانو است.

آسیب های ورزشی زانو

صفحه آسیبهای ورزشی

پیشگیری از شکستگی کشکک
استفاده از زانو بندهای مناسب به خصوص در رشته های ورزشی که احتمال برخورد یا سقوط روی زانو زیاد است. مثل فوتبال- هندبال و اسکیت بورد و... ثابت شده است که می تواند جلوی این آسیب را تا حدود زیادی بگیرد یا در صورت وقوع شدت صدمه دیدگی را کاهش دهد.

مطالب مرتبط:

 *آسیب رباط صلیبی(متقاطع) قدامی زانو             *پیشگیری از آسیب رباط صلیبی در بانوان           *درد حاد زانو
 *آسیب رباط صلیبی(متقاطع) خلفی زانو                      *توانبخشی پارگی رباط صلیبی خلفی زانو                   *درد مزمن زانو 
 *آسیب و پارگی منیسک زانو                                    *آسیب رباط جانبی خارجی زانو ( LCL )                     *کیست بیکر یا پوپلیته ال 
 *
در رفتگی زانو                                                  *کندرومالاسی زانو                                          *انواع طرح ها ی تمرینی در ورزش
 *آسیب رباط جانبی داخلی زانو                            *توانبخشی پارگی رباط جانبی داخلی زانو         *پیچ خوردگی مچ پا 
 *جراحی منیسک زانو با روش آرتروسکوپی           *توانبخشی در سندرم درد پاتلو فمورال             *احیای قلبی – ریوی (CPR)
 *
بورسیت جلوی زانو                                           *ورزش و پوکی استخوان                                 *ورزش در خلال حاملگي
 *
پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله              *بررسی های لازم در بانوان قبل از مسابقات      *فواید ورزش در زنان
 *بیماری اسگود شلاتر (درد جلوی زانو در نوجوانان )         *
گرمادرمانی در آسیب های ورزشی                  *ورزش در بیماران مبتلا به سرطان
 *
آسیبهای اسکلتی عضلانی ( شکستگی )            *سرما درمانی آسیب های اسکلتی عضلانی      *دیابت و ورزش 
 *
بانداژ الاستیک محل آسیب و جراحت                   *آسیب های ورزشی در فوتبالیست ها              *اختلال اضطرابی منتشر 
 *
راهنمای انجام ورزش سالم                               *کمک های اولیه در آسیب های ورزشی            *فواید ورزش هوازي ( ورزش ايروبيك 
 *
اعتیاد به ورزش ( وابستگی به ورزش )               *گرم کردن قبل از انجام ورزش برای جوانان                 *کفش های ورزشی
 *مروری بر آسیب های ورزشهای رزمی                         *درد ساق در ورزشکاران                                 *اصول اساسي كاهش وزن
 *بیش تمرینی در ورزشکاران                                      *
آسیب سه گانه در ورزش بانوان                       *ورزش و درمان چاقی

مقالات و پایان نامه مرتبط:
  * 
بررسي راستاي طبيعي زانوها و ارتباط آن با برخي عاملهاي موثر در ورزشكاران حرفه اي 
  *
بررسی تأثير برنامه تمرينی بمدت 12 هفته روی بهبود استئوآرتريت زانو

 

دکتر دانیال شریفی رضوی

 


 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ