- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > آسیب های ورزشی/آسیب ساق و پا


درد ساق در ورزشکاران (shin splint )

تعریفدرد ساق در ورزشکاران (shin splint )
درد ساق می تواند در ورزشکاران در جلوی ساق و روی استخوان درشت نی باشد یا روی عضلات ساق حس گردد.

علل
درد ساق در ورزش عمدتاً ناشی از استفادهکلرو بیش از حد از اندام تحتانی رخ می دهد. درد می تواند ناشی از التهاب عضله یا سایر بافتهای ساق یا ناشی از شکستگی های فشاری در ساق باشد. این آسیب عمدتاً در دوندگان که شدت و مسافت دویدن را افزایش داده اند یا در سطح جدیدی شروع به دویدن کرده اند رخ می دهد. علل درد ساق را می توان بطور اجمالی به اینگونه بیان کرد.
•  شکستگی فشاری : بصورت شکستگی های ریز و مویی در استخوانهای درشت نی و نازک نی تعریف می شود که ناشی از اعمال نیروهای مکرر و مداوم روی ساق در هنگام برخورد پا به زمین مثل دویدن های طولانی است. این درد معمولاً در پایین ساق حس می شود.
• سندرم استرس داخلی: این سندرم هنگامی رخ می دهد که ماهیچه های قسمت داخلی ساق در محل اتصال به درشت نی دچار التهاب شوند.
• سندرم کمپارتمان: فضای کمپاتمان فضایی است که حاوی عضلاتو اعصاب و عروق خاص می باشد و توسط بافت همبندی از گروه عضلانی مجاور جدا می شود. در ساق درد فضایی کمپارتمان مهم داریم که عبارتند از فضای کمپارتمان قدامی و خارجی، عضلات فضایی کمپارتمان قدامی سبب می شوند که انگشتان پا و پا را بتوانیم به سمت بالا بیاوریم و عضلات فضای کمپارتمان خارجی سبب می شوند بتوانیم کف پا را به سمت خارج بتوانیم حرکت دهیم. استفاده بیش از حد از این فضا ها عضلات آنها سبب درد عضلانی آنها سبب درد عضلانی و به تبع آن درد ساق می شود.


نشانه ها
• در شکستگی فشاری درد مستقیماً روی استخوان درشت نی در جلوی قسمت تحتانی ساق حس می شود.
• امکان دارد در لمس قسمت قدامی ساق در ناحیه تحتانی حساسیت وجود داشته باشد(در شکستگی استرسی درشت نی)
• شکستگی فشاری نازک نی سبب درد در قسمت خارجی انتهای تحتانی ساق می شود.
• در سندرم استرس داخلی درد در 3/1 میانی ساق در سمت داخل استخوان درشت نی و روی عضلات وجود دارد در لمس عضلات داخل ساق حساسیت و درد تشدید گردد.
• در سندرم کمپارتمان بعلت التهاب عضله، عروق و اعصاب در داخل فضای کمپارتمان تحت فشار قرار می گیرند و امکان دارد در پا بی حسی و گزگز و یا سرد شدن پا رخ دهد. در این سندرم درد در قسمت خارجی ساق در ناحیه میانی و فوقانی ساق رخ می دهد.

آسیبهای عضله چهار سر ران ( Quadriceps injury )

 
سرما زدگی در کوهستان ( Frost Bite ) 

 
آسيب های ورزشی شایع در دو ميدانی

تشخیص
• پزشک با معاینه محل درد شما و بررسی علائم شما و مثل گزگز یا سردی احتمالی پا به تشخیص نزدیک می گردد.
• امکان دارد پزشک از شما بخواهد راه بروید و نحوه راه رفتن شما را بررسی کند و دلیل احتمالب درد ساق را حدس بزند.
• گاهی نیاز به انجام رادیوگرافی یا اسکن استخوانی ساق وجود دارد تا احتمال شکستگی های استرسی بررسی گردد.
• جهت رد سندرم کمپارتمان نیاز به اندازه گیری فشار فضای کمپارتمان می باشد برای این امر یک سوزن که به وسیله اندازه گیری فشار اتصال دارد وارد فضای کمپارتمان شده و فشار داخل فضا اندازه گیری می شود


درمان
• یخ درمانی: استفاده از یخ درمانی به مدت 20 دقیقه هر 4-3 ساعت به مدت 3-2 روز تا رفع درد اولین خط درمان است
• ماساژ با یخ درمانی: بگذارید تا آب در داخل لیوان یخ بزند و سپس با ته فنجان یا لیوان روی محل را به مدت 10-5 دقیقه ماساژ بدهید.
• داروها: استفاده از داروهای ضد التهابی مثل ایبوپروفن و آسپرین.
• کفش مناسب: استفاده از کفش مناسب که از قوس داخلی کف پا حمایت داشته باشند در کاهش درد ساق بسیار موثر است.
• ورزشهای توانبخشی مناسب: با نظر پزشک برای شما توصیه خواهد شد.
• جراحی: در برخی موارد از سندرم کمپارتمان جراحی لازم است. با جراحی فشار داخلی کمپارتمان کاهش می یابد و فشار از روی عضله و عروق و اعصاب برداشته شده و درد رفع می گردد. در برخی موارد شکستگی فشاری درشت نی هم نیاز به جراحی وجود دارد.
• لازم است در فاز بهبودی برخی از فعالیتها را تغییر دهید یا آرامتر انجام دهید تا آسیب قبلی را تشدید نکنید مثلاً می توانید به جای دویدن به شنا و دوچرخه سواری بپردازید. با بهبودی کامل می توانید به دویدن بپردازید اما با کفش مناسب و در سطوح نرم.

درد سياتيک

بیماری پای ورزشكاران‌ ( Athlete's foot )

بازگشت به فعالیت نرمال
هر شخصی با سرعت متفاوتی بهبودی می یابد بطور کلی هر چه شروع درمان دیرتر انجام شود بهبودی هم دیرتر خواهد بود
     بازگشت یا سلامتی کامل به فعالیت وقتی است که اینها را به ترتیب از بالا به پایئن کسب کنید.
• بازگشت دامنه حرکت کامل در مفاصل مچ و زانو  نسبت به سمت سالم
• کسب قدرت عضلانی برابر در سمت آسیب دیده در مقایسه با سمت سالم
• توانایی راه رفتن در خط مستقیم بدون درد یا لنگیدن


پیشگیری
• استفاده از کفش مناسب که قوس داخلی کف پا را حمایت کند.
• در سطوح نرم بروید و از دویدن طولانی در سطوح سخت مثل آسفالت بپرهیزید.
• به آرامی بدن را گرم کنید و در این روند از حرکات کششی استفاده کنید. اعمال کشش روی عضلات  جلو  و پشت ساق در جلوگیری از درد ساق نقش موثری دارند.
• هرگز در حضور درد ساق به دویدن ادامه ندهید این امر به تشدید علائم و بهبودی دیررس می انجامد.
• بعد از بهبودی به آرامی و به تدریج بر حجم ورزش روزانه خود بیافزایید و دوباره فشار زیاد به ساقها وارد نکنید.

 

مطالب مرتبط :

 *پیچ خوردگی مچ پا                                                   *توانبخشی درد جلوی ساق
 *کشیدگی عضلات ساق پا                                         *التهاب تاندون آشیل
 *آسیب های ورزشی در فوتبالیست ها                        *شکستگی مچ پا  
 
*اسپاسم و گرفتگی عضله                                         *آسیب و درد مچ دست
 *درد مزمن خارج مچ پا                                                    *پارگی تاندون آشیل
 *
آسیب و پارگی منیسک زانو                                       * خار پاشنه ( فاسئیت پلانتار ) 
 *آناتومی مقطعی مچ پا                                               *آسیب تاندون و عضلات پشت ران
 *جراحی منیسک زانو با روش آرتروسکوپی                   *توانبخشی در سندرم درد پاتلو فمورال
 *بورسیت جلوی زانو                                                   *آسیبهای عضله چهار سر ران 
 *
پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله                       *بورسیت تاندون آشیل 
 *شکستگی های فشاری(استرسی)                                  *
گرمادرمانی در آسیب های ورزشی
 *آسیبهای اسکلتی عضلانی ( شکستگی )                     *سرما درمانی آسیب های حاد اسکلتی عضلانی
 *مرگ ناگهانی در ورزش                                              *آسیب های ورزشی در فوتبالیست ها
 *راهنمای انجام ورزش سالم                                        *کمک های اولیه در آسیب های ورزشی
 *اعتیاد به ورزش ( وابستگی ناسالم به ورزش )             *راهنمای انجام حرکات کششی
 *کفش ورزشی                                                           *بیماری اسگود شلاتر (درد جلوی زانو در نوجوانان )
 *آسیب ورزشی رباط صلیبی (متقاطع) قدامی زانو          *آسیب سه گانه در ورزش بانوان

مقالات و پایان نامه مرتبط:
  * 
بررسي راستاي طبيعي زانوها و ارتباط آن با برخي عاملهاي موثر در ورزشكاران حرفه اي 
  *
بررسی تأثير برنامه تمرينی بمدت 12 هفته روی بهبود استئوآرتريت زانو



دکتردانیال شریفی رضوی

 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ