- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > کلینیک درد/کلینیک کمر درد


شکستگی فشاری پایین کمر ( اسپوندیلولیز )

پیش زمینه ( این مطلب نیمه تخصصی است )
اسپوندیلولیزیس شایعترین آسیب ناشی از فشارهای مداوم تکرار شونده در قسمت تحتانی کمر است. در ساختار مهره های کمری 5 مهره وجود دارند که توسط دیسک های بین مهره ای با هم ارتباط دارند. هر مهره یک قسمت استخوانی متراکم در جلو به نام جسم مهره و یک حلقه ی استخوانی گرد در عقب دارد. از سویی هر مهره 3 زائده ی خاری و عرضی دارد که همگی از حلقه ی استخوانی مهره جدا می شوند و محل اتصال عضلات ناحیه ی مجاور ستون مهره اند. ضعیفترین بخش مهره حلقه ی استخوانی به خصوص در حد فاصل زوائد عرضی و زائده ی خاری است که به این بخش Pars  می گویند. در اثر اعمال فشارهای مداوم و تکرار شونده حین ورزش این بخش دجار شکستگی های میکروسکوپی می شود و چنانچه فرد استراحت نکرده و فرصت ترمیم به استخوان ندهد این شکستگی ترمیم نشده  و سبب بروز این بیماری خواهد شد. در واقع به شکستگی بخش Pars اسپوندیلوز می گوییم. شایعترین محل اسپوندیلوز شکستگی بخش Pars مربوط به مهره ی پنجم کمر است. شکستگی فشاری بخش Pars interarticularis به خصوص در نوجوانان ورزشکاری که به ورزش کریکت می پردازند شایع است.

علائم و نشانه ها
• درد در پایین کمر( به خصوص در نوجوانان ورزشکار)
• درد با فعالیت ورزشی تشدید و با استراحت بهبود می یابد
• درد با خم شدن به عقب به خصوص در حالیکه روی یک پا ایستاده است تشدید می شود

درمان اسپوندیلوز
• در اغلب موارد استراحت به مدت شش هفته برای فرصت داددن به روند ترمیم شکستگی کافی است. استفاده از بریس کمر در این مدت می تواند برای محدود کردن دامنه ی حرکات کمر و یادآوری این امر که فرد باید مراقب کمر باشد مفید است.
• مادامیکه روند بهبودی شکستگی ادامه دارند می توان زیر نظر متخصص پزشکی ورزشی یا یک فیزیو تراپیست ماهر ورزش های مناسب افزایش دهنده پایداری ستون مهره و ورزشهای غیر متحمل  وزن را انجام داد. استفاده از توپ سوئیسی و انجام ورزش های پایدار کننده با آن می توان در این مرحله مفید باشد.

کلینیک کمر درد
صفحه آسیبهای ستون مهره
حرکات اصلاحی

پیشگیری
• انجام تمرین و مسابقه روی زمین چمن به جای زمین های سفت در امر کاهش این صدمه ی ورزشی بسیار مفید است.
• شدت و مدت تمرینات باید به تدریج و زیر نظر مربی افزایش یابد.
• در فاصله ی جلسات تمرینی باید فرد زمان کافی برای استراحت و ریکاوری داشته باشد.
• در هر جلسه ی تمرین نباید بیش از توان بدن ورزشکار به وی فشار وارد شود یا مدت تمرین بیش از اندازه طولانی باشد.
• حفظ حالت مناسب بدن در حین انجام حرکات ورزشی یا در حین نشستن جلوی کامپیوتر به حفظ توان عضلات کمر و ایفای نقش حمایتی آنها کمک می کند و آسیب را کاهش می دهد. قوز کردن در هنگام نشستن جلوی کامپیوتر یا حالات نادرست بدن طی انجام حرکات ورزشی با ضعیف کردن عضلات پشت و کمر میزان بروز این آسیب ورزشی را افزایش می دهد.
• تقویت عضلات ستون مهره با انجام ورزش های مناسب پایدار کننده و ستون مهره ( Core Stability ) میزان این صدمه را کاهش می دهد.

 

مطالب مرتبط:

* آسیب های ورزشی, پیشگیری و درمان
*آسیب دیسک ناحیه پشت

کمر درد (علل,علایم , پیش گیری و درمان)
*
کشیدگی عضلات و پارگی تاندونهای کمر

* خمیدگی غیر طبیعی ستون مهره ها
*
 آسیب و شکستگی مهره های کمر  
* 
فیزیوتراپی در صدمات اسکلتی عضلانی
*
سرما درمانی آسیب های حاد اسکلتی عضلانی
* آماده سازی عمومی و اختصاصی رشته های ورزشی
*
آسیب های ورزشی در فوتبالیست ها
*ام آر آی ( مزایا , ریسک ها و کاربردها )
*
کمک های اولیه در آسیب های ورزشی
*اعتیاد به ورزش ( وابستگی ناسالم به ورزش )
*گرم کردن قبل از انجام ورزش برای جوانان

* 
بیش تمرینی در ورزشکاران ( تعاریف , علل و انواع )
*مفاهیم اساسی در طراحی تمرین 

* پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی در بانوان
*
آسیب رباط صلیبی(متقاطع) قدامی
* پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله
*شکستگی های فشاری(استرسی)

 

دکتر دانیال شریفی رضوی

 
 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ