- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > آسیب های ورزشی/آسیب ساق و پا


کشیدگی عضلات ساق پا ( Calf strain )

علایم و نشانه های شایع

درد

تورم

سفتی

ضعف

ناپایداری

قفل شدن

 

             

 

 

 

پیش زمینه
به کشیدگی و یا پارگی عضلات پشت ساق در پزشکی calf strain می گوئیم. که در ورزشهای دو میدانی، پرشها و شمشیربازی شایع است.

عللکشیدگی عضلات ساق پا
• اعمال کشش ناگهانی روی عضله ای که در حال انقباض است مهمترین علت کشیدگی عضلات ساق می باشد.
• پرش ناگهانی به جلو یا بالا
• استارتهای ناگهانی در ورزش دو میدانی
• برخورد مستقیم ضربه به عضلات پشت ساق

علائم
• درد ناگهانی در پشت ساق
• امکان دارد فرد احساس صدای pop در پشت پا داشته باشد ( در لحظه کشیدگی عضله )
• امکان دارد فرد احساس کند چیزی به پشت پایش اصابت کرده است.
• فرد به سختی می تواند روی پنجه پا بایستد.
• امکان دارد در پشت پا تورم یا کوفتگی وجود داشته باشد.

درمان
• استفاده از کیسه حاوی یخ روی محل آسیب به مدت 30-20 دقیقه در 4-3 ساعت به مدت 3-2 روز تا رفع درد
• بالا نگه داشتن ساق با گذاشتن یک حوله یا بالش زیر پا برای کاهش تورم
• استفاده از بانداژ الاستیک برای جلوگیری از افزایش تورم پا
• استفاده از عصا یا چوب زیر بغل اگر راه رفتن دردناک است.
• استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
• استفاده از فیزیوتراپی که می تواند شامل استفاده از اولتراسوند یا تحریک الکتریکی باشد.
• استفاده از درمانهای بازتوانی در فاز بهبودی بر حسب توصیه پزشک.

مدت علائم
مدت ادامه داشتن علائم بر حسب شدت آسیب، سن فرد و مدت زمان ادامه داشتن علائم قبل از شروع درمان متفاوت است. یک کشیدگی ساده و ملایم معمولاً طی چند هفته بهبود می یابد درحالکه کشیدگی های شدیدتر به زمانی معادل 6 هفته یا بیشتر نیاز دارد. لازم است در فاز بهبودی از انجام حرکات قبل از منجر به بروز این صدمه شده بودند پرهیز شود و به حرکات دیگری مثل شنا پرداخته شود.

بازگشت به رقابت
زمان بازگشت به رقابت زمانی است:
• فرد دامنه حرکات نرمال را در مفاصل مچ در زانو بدست آورده باشد.
• فرد قدرت عضلانی مناسب را نسبت به سمت سالم بدست آورده باشد.
• فرد بتواند در یک خط مستقیم بدون درد یا لنگش حرکت کند.

جلوگیری از آسیب عضلانی ساق
• می توان با انجام نرمشهای کششی روی عضلات ساق قبل از ورزش به بهترین نحو از کشیدگی و پارگی این عضلات در خلال ورزش جلوگیری نمود. این امر بخصوص در ورزشهای پرشی و جهشی اهمیت دارد.

مطالب مرتبط:

 *پیچ خوردگی مچ پا                                                    *شکستگی مچ پا 
 *درد مزمن خارج مچ پا                                                    *آسیب و درد مچ دست
 *آسیب های ورزشی در فوتبال                                          *پارگی تاندون آشیل
 *
آسیب و پارگی منیسک زانو                                       * خار پاشنه ( فاسئیت پلانتار ) 
 *آناتومی مقطعی مچ پا                                               *آسیب تاندون و عضلات پشت ران
 *جراحی منیسک زانو با روش آرتروسکوپی                   *توانبخشی در سندرم درد پاتلو فمورال
 *بورسیت جلوی زانو                                                   *آسیبهای عضله چهار سر ران 
 *
پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله                       *بورسیت تاندون آشیل 
 *شکستگی های فشاری(استرسی)                                  *
گرمادرمانی در آسیب های ورزشی
 *آسیبهای اسکلتی عضلانی ( شکستگی )                     *سرما درمانی آسیب های حاد اسکلتی عضلانی
 *التهاب تاندون آشیل                                                   *آسیب های ورزشی در فوتبالیست ها
 *راهنمای انجام ورزش سالم                                        *کمک های اولیه در آسیب های ورزشی
 *اعتیاد به ورزش ( وابستگی ناسالم به ورزش )             *راهنمای انجام حرکات کششی
 *کفش ورزشی                                                           *درد ساق در ورزشکاران 
 *آسیب ورزشی رباط صلیبی (متقاطع) قدامی زانو          *آسیب سه گانه در ورزش بانوان

مقالات و پایان نامه مرتبط:
  * 
بررسي راستاي طبيعي زانوها و ارتباط آن با برخي عاملهاي موثر در ورزشكاران حرفه اي 
  *
بررسی تأثير برنامه تمرينی بمدت 12 هفته روی بهبود استئوآرتريت زانو



دکتردانیال شریفی رضوی

 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ