- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > پزشکی و ورزش/ورزش و سیستم اسکلتی-عضلانی


اصول پیشگیری از آرتریت و التهاب مفاصل

پیش زمینه
آرتريت" يا التهاب و درد مفاصل بدن بخش طبيعي فرآيند پيري است كه با بالا رفتن سن بروز مي‌كند. درباره اين بيماري و راه‌هاي مقابله با درد مفاصل، سايت پزشكي سلامت وب ام دي "‪  "WebMD‬توصيه های كارشناسان را عنوان كرده است كه با عمل به آنها مي‌توانيد از موهبت سلامتي بهره مند شده و در سنين بالا نيز از زندگي لذت ببريد.  البته بعد از ‪ ۵۵‬سالگي ميزان بروز آرتريت در خانم‌ها بيشتراز آقايان است.  "درد" شايع‌ترين علامت آرتريت است كه در همه مبتلايان ديده مي‌شود. با وجود اين قرار نيست با ابتلا به اين بيماري تمام زندگي تان را وقف آن كرده و آنقدر درگير آن شويد كه از كار و فعاليت باز بمانيد. توصیه های اصلی به شرح زیر است.

* قبل از هر اقدامي، نخست وزنتان را كم كنيد
اگر اضافه وزن داشته و چاق هستيد فشار بيشتري به مفصل هايتان وارد مي‌شود. با كاهش وزن، خطر صدمه بيشتر به مفصل از بين مي‌رود و ميزان حركت شما بيشتر مي‌شود.

* رژيم غذايي داشته باشيد
اگر قرار است وزن كم كنيد، بايد با پزشك و يا متخصص تغذيه مشورت كنيد و به صورت جدي پيگير آن باشيد.
مصرف آنتي اكسيدان و كلسيم، استخوان‌هايتان را تقويت مي‌كند. مصرف ويتامين ‪ ۴۰۰) D‬واحد در روز) و كلسيم (‪ ۱۰۰۰‬تا ‪ ۱۲۰۰‬ميلي‌گرم در روز) ضروري است.
ويتامين‌هاي ‪ E‬و ‪ C‬هم در حفاظت از استخوان‌ها موثرند.

* فعال بمانيد و ورزش كنيد
"ورزش" بهترين درمان آرتريت است و به كاهش وزن كمك مي‌كند، انعطاف- پذيري بدن را افزايش مي‌دهد، از درد مي‌كاهد، قلب را تقويت مي‌كند و جريان خونتان افزايش پيدا مي‌كند.  پياده‌روي، شنا و ورزش‌هاي ايروبيك آبي، بسيار توصيه مي‌شود چون انجام آن براي مفاصل راحت است. اگر در ابتدا ورزش دردناك است صبر داشته باشيد چون با گذر زمان درد كمتر مي‌شود، البته قبل از انجام هر نوع ورزش با پزشك معالجتان مشورت كنيد.
در حالي كه ورزش براي التهاب مفاصل نقش كمك‌كننده دارد، ورزش بيش از حد نيز موجب افزايش درد مي‌شود.
در مواقعي كه نياز به استراحت داريد بهتر است سرعت ورزشتان را كم كنيد يا حتي آن را متوقف كنيد.
وقتي آرتريت داريد عضلات شما ضعيف مي‌شود، همين مساله دردتان را تشديد مي‌كند با انجام ورزش‌هايي براي تقويت عضلات، درد تسكين يافته و پايداري مفاصل بيشتر مي‌شود، بنابراين خطر افتادن كمتر مي‌شود.
بعضي ورزش‌هاي خاص دامنه حركت مفاصل را بالا مي‌برد، براي اينكه حركت‌هاي ورزشي را درست انجام بدهيد حتما با فيزيوتراپ خود مشورت كنيد.

* سرگرمي را فراموش نكنيد
نگذاريد درد مفاصل تمام زندگي شما را تصاحب كند از منزل بيرون برويد اوقات خوشي را براي خودتان برنامه ريزي كنيد.
وقتي حواستان از درد و ناراحتي متمركز نباشد، شادي به خانه دلتان برمي گردد.
ورزش، تفريح و سرگرم شدن به كار، سبب تخفيف درد و تغيير فكر شما از موضوعي به موضوعات ديگر مي‌شود.

* شرايط را تعديل و تنظيم كنيد
تغييرات محسوس، كشش مفاصل و عضلات را كم مي‌كند و از اسپاسم و گرفتگي دردناك جلوگيري مي‌كند.
اگر آرتريت كمر داريد به هنگام نشستن، حمايت مناسبي براي پشت و كمر فراهم كنيد، به طور مثال هنگام مطالعه دراز نكشيده و روي صندلي بنشينيد.
طب مکمل
پزشکی و ورزش
ورزش و سیستم اسکلتی-عضلانی

* از گرما و سرما استفاده كنيد
بالشتك‌هاي گرم، كيسه آب گرم، دوش گرم و ماساژ با پارافين ولرم موجب افزايش جريان خون شده و درد و سفتي عضلات را كم مي‌كند.
بالشتك‌هاي سرد هم التهاب ناحيه متورم را كم مي‌كند، بسياري از مبتلايان، كيف‌هاي كوچك يخ را در دست نگه مي‌دارند و يا روي زانو مي‌گذارند و بااين روش درد خود را تخفيف مي‌دهند.

* خوب بخوابيد
اگر خواب شب كافي و خوب باشد وضعيت شما در روز بسيار بهتر مي‌شود.
درد شما در روز كاهش مي‌يابد و به طور كلي حال بهتري پيدا مي‌كنيد. اگر در خوابيدن مشكل داريد با پزشك معالج خود مشورت كنيد، اگر زمان مصرف داروها را تغيير دهيد ممكن است درد شبانه شما كمتر شود.
بهتر است قبل از خواب براي آرامش عضلات و كاهش دردتان دوش آب گرم بگيريد.
پزشكان تاثير ماساژ را بر تسكين درد كمتر از دارو نمي‌دانند. ماساژ با افزايش جريان خون و گرمي مفصل مبتلا، باعث تسكين درد مي‌شود.
نقش فیزیوتراپی در درمان آرتروز
اصول فیزیوتراپی و توانبخشی ورزشی
ورزش درمانی آرتروز گردن

* به درمان‌هاي جايگزين فكر كنيد
وقتي درمان‌هاي معمول كارايي نداشته باشد درمان‌هاي مكمل يا جايگزين توصيه مي‌شود. طب سوزني با تحريك مواد شيميايي طبيعي تسكين‌دهنده درد، موجب بهبود آن مي‌شود.
بنا بر تحقيقات انجام شده "گلوكوزامين" و "كندراتين" مكمل‌هاي خوبي براي درمان به حساب مي‌آيند.
اين دو ماده به طور طبيعي در مايع مفصل وجود دارد. هر دوي آنها سبب تحريك توليد مفصل شده و التهاب را كم مي‌كنند.
نتايج تحقيقات درباره اين دو مكمل كمي پيچيده است، در يكي از انها مشخص شده اين دو مكمل روي آرتريت خفيف اثر ندارند اما روي نوع متوسط تا شديد موثر است. مطالعه ديگري نيز نشان مي‌دهد كه گلوكوزامين سبب كاهش روند پيشرفت آرتريت در زانو مي‌شود. در ضمن، متخصصان معتقدند كه مصرف اين دو مكمل ضرر ندارد.

* از وسايل كمكي استفاده كنيد
اگر در پاهايتان احساس ثبات نمي‌كنيد و احتمال افتادن شما وجود دارد بهتر است از عصا، واكر ياانواع وسايل كمكي ديگر استفاده كنيد چون وزن را از روي مفصل برداشته دردتان را كاهش مي‌دهد و احتمال افتادن شماكم مي‌شود.
دراين موارد مواظب باشيد اين وسايل مناسب حال شما باشند و شيوه استفاده صحيح از انها را ياد بگيريد.
به طور مثال استفاده از عصا در همان طرف كه درد دارد ، صحيح نيست.
هر چه راه كارهاي كنترل بيماري و درد را بهترياد بگيريد ، زندگي تان راحت تر مي‌شود پس نگذاريد اين بيماري زندگي شما را تحت تاثير قرار دهد.

 مطالب مرتبط:
 * 
استئو آرتریت ( آرتروز )                                      * روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید )  
 * درمان های گیاهی آرتروز مفاصل                        ورزش و درمان آرتروز 
 * علل استئو آرتریت ( ساییدگی مفاصل )               * عوامل و شرایط ایجاد کننده کمر درد
 * شکستگی های فشاری(استرسی)                    * کندرومالاسی زانو 
 * جراحی منیسک زانو با روش آرتروسکوپی           * توانبخشی در سندرم درد پاتلو فمورال
 عوارض شکستگی ها                                       * ورزش و پوکی استخوان
 * پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله              توانبخشی و ورزش درمانی در گردن درد
 * بیماری اسگود شلاتر (درد جلوی زانو در نوجوانان )         *
گرمادرمانی در آسیب های ورزشی
 * آسیبهای اسکلتی عضلانی ( شکستگی )            * سرما درمانی آسیب های اسکلتی عضلانی
 * بانداژ الاستیک محل آسیب و جراحت                   * چه کسانی از ماساژ سود می برند
 *
راهنمای انجام ورزش سالم                               * کمک های اولیه در آسیب های ورزشی
 * شکستگی استرسی استخوان های کف پا                کیست بیکر یا پوپلیته ال 
 * مروری بر آسیب های ورزشهای رزمی                         *درد ساق در ورزشکاران 
 * آسیب سه گانه در ورزش بانوان                                * آسیب رباط صلیبی(متقاطع) قدامی زانو

مقالات چاپ شده مرتبط:

  • آرتروز زانو ( مروري بر مقالات و كتب پزشكي ) 
  • ارزش بيوپسي سينويال با سوزن پلي و بيكل در تشخيص منوآرتريت مزمن زانو  
  • اثر كورتيكو استروييدهاي داخل مفصلي در استئوآرتريت زانو با درد التهابي 
  • اثر مسددهاي كانال كلسيم بر روي آرتريت تجربي ناشي از تزريق اجوانت كامل فروند در زانوي موش صحرايي
  • اثر كاربرد كلينيكي سرما بر حس وضعيت مفصل زانو در افراد سالم
  • اپيدميولوژي در رفتگي زانو در مراجعين به بيمارستان طالقاني، 80-1368
  • اثر ژل پيروكسيكام بهمراه اولتراسوند بر استئوآرتريت زانو
  • آيا تعويض مفصل زانو زندگي را آسان تر و دلپذيرتر مي كند
  • ارزش آرتروسكوپي در تشخيص اختلالات داخل زانو در مقايسه با تشخيص باليني مطالعه 290 مورد در بخش ارتوپدي بيمارستان قائم مشهد

    اخبار مرتبط:
      * 
    با مصرف ميوه و سبزي خود را در مقابل آرتروز ايمن کنيد 
      * تاثیر ورزش بر توانایی مبتلایان به آرتروز
      * زانو، مستعدترين مفصل در ابتلا به استئوآرتريت است

  •  

  • منبع: www.webmd.com

     

     

  • چاپ مطلب ارسال برای دوستان

     

     

     

     

      نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

    حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

    هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

    طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ