- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > ورزش و گروههای سنی/ورزش و تناسب در سالمندان


ورزش هاي افزايش دهنده تعادل در سالمندان

پيش زمينه
در حال حاضر شما تعادل خوبي داريد و مراقب هستيد تا از زمين خوردن و شكستن استخوان هايتان جلوگيري كنيد ولي  باافزايش سن ، شما بايد بتوانيد از خودتان بطور مستقل نگهداري كنيد.
 ورزش هاي تعادلي به حفظ تعادل و  ايستادگي روي پاها كمك مي كند. اين ورزشها ويژه افرادي است كه مشكلات تعادلي دارند يا داراي شرايط خاص ارتوپديك هستند. اگر داراي شرايط خاص نمي باشيد و تمايل داريد اين ورزشها را انجام دهيد قبل از شروع ورزشهاي تعادلي حتما با پزشك خود مشورت كنيد.
سعي كنيد ورزشهاي تعادلي را روزي يك بار و در بيشتر روز هاي هفته انجام دهيد.

بلند كردن ساق پا به طرف جلو
براي اين ورزش و ساير ورزشهاي تعادلي ديگر، نياز به يك تكيه گاه مانند ميز، ديوار يا يك صندلي سنگين داريد تا با يك دست و در حالت ايستاده به آن تكيه دهيد. در حالت ايستاده با انگشتان دست به سطح تكيه دهيد. در صورتي كه نمي توانيد به جايي تكيه كنيد از كسي بخواهيد كه شما راكمك كند. يكي از پاهاي خود را با آرامي از روي كف زمين بلند كنيد و به مدت 5 ثانيه نگه داريد. اين عمل را 5 بار تكرار كنيد و سپس پاي خود را عوض كنيد.
حالا سعي كنيد بدون تكيه گاه اين ورزش را تكرار كنيد.
سعي كنيد اين ورزش را يكبار هم با چشم بسته بدون تكيه به جايي انجام دهيد.

نشانه گيري پنجه دست به طرف جلو
پاها را به اندازه عرض شانه از هم باز كنيد. دستها را به اندازه شانه بالا آوريد به طوري كه كف دستها به طرف جلو باشد.
دست راست را از شانه تا نوك انگشت كشيده و پاي چپ خود را به طرف جلو بگذاريد و در حالي كه پنجه پا با سطح زمين تماس دارد ، پنجه پا را به طرف پايين متمركز كنيد.
اين عمل را با دست و پاي مخالف هم حداقل 5 بار تكرار كنيد.

ايستادن روي يك پا
پاهايتان را به اندازه عرض شانه باز كنيد و دستهايتان را كاملا به طرف جلو بكشيد.
پاي چپ را بلند كنيد و آن را به طرف عقب خم نموده، به مدت 5 ثانيه نگهداريد.
اين عمل را 5 بار تكرار نموده سپس پايتان را عوض كنيد.
همچنانكه سعي مي كنيد اين عمل را بهبود بخشيد، در طول روز هم ايستادن روي يك پا را تمرين كنيد. براي مثال هنگام شستن ظروف روي يك پا بايستيد.

هر چه بيشتر تمرين كنيد، تعادل شما بهبود مي يابد.

ورزش تاي چي
ورزش تاي چي (نوعي ورزشي رزمي ملايم چيني است كه باعث سلامتي، افزايش طول عمر و آرامش روحي مي گردد. اين ورزش معمولا به صورت گروهي هنگام صبح انجام مي شود.)
تاي چي ورزش فيزيكي آرام، غير رقابتي و راه رفتني است. براي انجام ورزش تاي چي بايستيد و يكسري حركات مشخص و آرام را بدون توقف انجام دهيد.
مطالعات نشان داده است كه تاي چي تعادل را بهبود مي بخشد و مانع افتادن افراد مسن مي شود. تمرين هاي تاي چي در بلند مدت عملكرد تعادلي زانو را بهبود مي بخشد. اگر چه تاي چي عموما ورزش سالمي است اما قبل از شروع با پزشك خود مشورت كنيد. اين ورزش براي رفع مشكلات مفاصل، ستون فقرات و قلب مناسب است.

ترجمه: نرگس رحمتي
منبع:
WWW.MAYOCLINIC.COM

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ