- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اطلاعات عمومی


در آستانه شب يلدا: هندوانه نوبرانه شب يلدا، خواص تغذيه‌اي هندوانه رسيده را ندارد

شب يلدا يكي از زيباترين يادگاري‌هاي گذشتگان ما ايرانيان است. ساليان سال است كه ايرانيان در شب يلدا، آخرين شب پاييز و درازترين شب سال، تا سپيده دم بيدار مانده، كوچك‌ترها به ديدار بزرگ‌ترها رفته و در كنار يكديگر خود را با خوراكي‌هاي متنوع از تخمه و آجيل و شيريني تا انواع ميوه‌ها و تماشاي فيلم‌هاي مفرح، سرگرم كرده و با هندوانهحصول اطمينان از بازگشت خورشيد در پي شبي طولاني زندگي را دوباره از سر مي‌گيرند. در اين ميان متخصصان تغذيه همواره بر بهره‌مندي از رژيم‌هاي غذايي متنوع و متعادل تاكيد دارند، نكته‌اي كه نبايد به سادگي از آن گذشت.

هندوانه و انار از جمله ميوه‌هايي هستند كه در سنت ما ايرانيان همچنان از ديرباز در سبد ميوه‌ طولاني‌ترين شب سال سرو مي‌شود. دكتر برليانت بزرگمهر، متخصص تغذيه گفت: مصرف ميوه در حفظ سلامت انسان بسيار تاثيرگذار است كه هندوانه نيز به دليل برخورداري از فيبر زياد و همچنين ماده رنگي موجود در آن از اين قاعده مستثني نيست. اما معمولا در شب يلدا از آنجا كه فصل پرورش هندوانه گذشته است، هندوانه‌هاي موجود در بازار در اين شب از كيفيت مطلوبي برخوردار نيستند. در مجموع مصرف هر ميوه در فصل مربوط به خود مفيد است و ميوه نوبرانه خواص تغذيه‌اي ميوه رسيده را ندارد. به اين ترتيب ويتامين‌ها و خواص تغذيه‌اي ميوه‌اي كه از فصل آن گذشته كاهش مي‌يابد.

انار ارزش سيري بالايي داشته و از يبوست نيز جلوگيري مي‌كند

وي در رابطه با خواص تغذيه‌اي انار به خبرنگار ايسنا گفت: انار از جمله ميوه‌هايي است كه از ويتامين و مواد معدني سرشار برخوردار بوده و براي سلامت انسان بسيار مفيد است. در صورت استفاده از آب به مقدار كافي، انار مي‌تواند در پيشگيري از يبوست بسيار موثر باشد. همچنين انار ارزش سيري بالايي دارد و مي‌تواند از پرخوري در افراد جلوگيري كند.

آجيل نمي‌تواند جايگزين غذاي اصلي شود

اين متخصص تغذيه در رابطه با انواع آجيل‌هاي مصرفي در شب يلدا گفت: انواع مغزها در گروه گوشت و حبوبات قرار مي‌گيرند. مصرف انواع مغزها و چربي موجود در آنها بسيار مفيد است. از طرف ديگر مصرف آجيل در افراد در معرض افزايش وزن، باعث چاقي مي‌شود. همچنين مصرف آجيل نمك‌دار به ويژه به مقدار زياد توصيه نمي‌شود. انواع مغزها نمي‌توانند جايگزين غذاي اصلي شوند. اين در حالي است كه مصرف مغزها قبل از وعده‌هاي اصلي غذايي اشتهاي فرد را مي‌گيرد.

بروز چاقي به دنبال افراط در مصرف شيريني

دكتر بزرگمهر با اشاره به مصرف بالاي شيريني در كشور گفت: از آنجا كه در پخت انواع شيريني‌ها از مقادير زيادي شكر و روغن استفاده مي‌شود، افراط در مصرف آن چاقي را به دنبال داشته و براي سلامتي مفيد نيست.

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ