- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > پزشکی و ورزش/ورزش و سیستم اسکلتی-عضلانی


ورزش و درمان آرتروز مفاصل

پیش زمینه
تحقیقات نشان داده اند که ورزش منظم و طبق یک برنامه تعیین شده از سوی پزشک لازمه درمان مناسب افراد مبتلا به آرتروز می باشد. مقدار ورزش و نوع آن بستگی به علل خاصی دارد که عبارتند از : نوع مفصل درگیر، میزان التهاب در مفصل و میزاآرتروز و ورزشن پایداری مفصل.

مزایای ورزش برای آرتروز
• ورزش سبب کاهش درد مفصل و خشکی مفاصل می گردد.
• ورزش سبب افزایش انعطاف پذیری عضلات موثر روی مفصل می گردد.
• ورزش سبب افزایش قدرت عضلانی عضلات موثر روی مفصل می گردد.
• ورزش سبب افزایش قدرت انقباض قلب و افزایش سطح سلامتی افراد مبتلا می گردد.
• ورزش سبب افزایش قدرت استقاقی افراد مبتلا می گردد.
• ورزش با کمک به کاهش وزن فشار روی مفاصل تحمل کننده وزن را کاهش می دهد.

چه نوع ورزش هایی برای آرتروز مفیدند
• ورزش های افزایش دهنده دامنه حرکات مفصل : این ورزش مثل Dance سبب حفظ دامنه حرکات مفصل درمحدوده نرمال و کاهش خشکی مفاصل درگیر می شوند. به طور کلی این ورزش ها انعطاف پذیری را افزایش می دهند.

• ورزش های هوازی واستقامتی : این ورزش ها مثل پیاده روی، دومیدانی و دوچرخه سواری سبب بهبود کارکرد قلبی – ریوی ، کنترل وزن مناسب و بهبود عملکرد کلی فرد بیمار می شوند.

• ورزش های تقویت کننده قدرت و توان عضلات : این ورزش ها با افزایش قدرت عضلانیسبب حمایت بهتر از مفاصل درگیر در آرتروز می شوندو به پایداری مفصل و کاهش علائم کمک می کند. برای تقویت قدرت عضله می توان از دمبل های کوچک، ماشین های بدن سازی، ورزش های ایزومتریک، باندهای لاستیک و و راه رفتن در آب استخر استفاده نمود.آنچه طی انجام این نوع ورزش ها اهمیت بسزایی دارد حفظ و انجام حرکات و وضعیت بدنی درست حین انجام حرکات است چرا که اگر ورزش های تقویت کننده قدرت عضلانی در حالتی نامناسب انجام شود می توانند منجر به تشدید درد، کشیدگی عضلات و افزایش تورم مفصل شوند.
طب مکمل
پزشکی و ورزش
ورزش و سیستم اسکلتی-عضلانی

نحوه شروع ورزش
• اولین گام مشاوره با پزشک معالج خود درباره نوع ورزش مناسب برای شما است.
• ابتدا بهتر است با دوش گرفتن یا استفاده از دستگاه های موضعی محل مفصل مورد نظر را گرم کنید .
• سپس با انجام ورزش های حفظ کننده دامنه حرکت مفصل و عضلات اطراف آنرا گرم کنید.
• سپس با استفاده از وزنه های سبک به انجام ورزش های تقویت کننده قدرت عضلانی بپردازید.
• بتدریج وزن وزنه ها را افزایش دهید و نیروی بیشتری یا کشش بیشتری روی عضلات اعمال کنید.
• از کمپرس آب سرد برای خنک کردن مفصل استفاده کنید.
• سپس به انجام ورزش های هوازی بپردازید.
• هرگاه دچار درد در مفصل یا التهاب و قرمزی شدید ورزش را متوقف کنید و در صورت ادامه یافتن علائم به پزشک مراجعه کنید.

مدت انجام ورزش
• ورزش های افزایش دهنده دامنه حرکات مفصل : لازم است حداقل یکبار روزانه انجام شوند.
• ورزش های تقویت کننده قدرت عضلانی : مگر اینکه در مفصل درد یا تورم داشته باشید.
• ورزش های استقاقی و هوازی : باید حداقل 3 مرتبه در هفته و مرتبه حداقل 30 – 20 دقیقه انجام شوند. شرط موفقیت انجام منظم ورزش است.
نقش فیزیوتراپی در درمان آرتروز
اصول فیزیوتراپی و توانبخشی ورزشی
ورزش درمانی آرتروز گردن

ورزش بیش از حد معمول
نشانه های ورزش بیش از حد معمول در افراد مبتلا به آرتروز به این شرح است :
• درد ادامه دار در مفصل که بیش از 1 ساعت پس از ختم ورزش ادامه یابد.
• خستگی غیر معمول یا پایدار به دنبال ورزش
• کاهش دامنه حرکات مفصل
• افزایش تورم مفصل

مطالب مرتبط:
 * استئو آرتریت ( آرتروز )                                      * روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید )  
 * درمان های گیاهی آرتروز مفاصل                        * اصول پیشگیری از آرتریت و التهاب مفاصل
 * علل استئو آرتریت ( ساییدگی مفاصل )               * عوامل و شرایط ایجاد کننده کمر درد
 * شکستگی های فشاری(استرسی)                    * کندرومالاسی زانو 
 * جراحی منیسک زانو با روش آرتروسکوپی           * توانبخشی در سندرم درد پاتلو فمورال
 عوارض شکستگی ها                                       * ورزش و پوکی استخوان
 * پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله              توانبخشی و ورزش درمانی در گردن درد
 * بیماری اسگود شلاتر (درد جلوی زانو در نوجوانان )         *
گرمادرمانی در آسیب های ورزشی
 * آسیبهای اسکلتی عضلانی ( شکستگی )            * سرما درمانی آسیب های اسکلتی عضلانی
 * بانداژ الاستیک محل آسیب و جراحت                   * چه کسانی از ماساژ سود می برند
 *
راهنمای انجام ورزش سالم                               * کمک های اولیه در آسیب های ورزشی
 * شکستگی استرسی استخوان های کف پا                کیست بیکر یا پوپلیته ال 
 * مروری بر آسیب های ورزشهای رزمی                         *درد ساق در ورزشکاران 
 * آسیب سه گانه در ورزش بانوان                                * آسیب رباط صلیبی(متقاطع) قدامی زانو

مقالات چاپ شده مرتبط:

  • آرتروز زانو ( مروري بر مقالات و كتب پزشكي ) 
  • ارزش بيوپسي سينويال با سوزن پلي و بيكل در تشخيص منوآرتريت مزمن زانو  
  • اثر كورتيكو استروييدهاي داخل مفصلي در استئوآرتريت زانو با درد التهابي 
  • اثر مسددهاي كانال كلسيم بر روي آرتريت تجربي ناشي از تزريق اجوانت كامل فروند در زانوي موش صحرايي
  • اثر كاربرد كلينيكي سرما بر حس وضعيت مفصل زانو در افراد سالم
  • اپيدميولوژي در رفتگي زانو در مراجعين به بيمارستان طالقاني، 80-1368
  • اثر ژل پيروكسيكام بهمراه اولتراسوند بر استئوآرتريت زانو
  • آيا تعويض مفصل زانو زندگي را آسان تر و دلپذيرتر مي كند
  • ارزش آرتروسكوپي در تشخيص اختلالات داخل زانو در مقايسه با تشخيص باليني مطالعه 290 مورد در بخش ارتوپدي بيمارستان قائم مشهد

    اخبار مرتبط:
      * 
    با مصرف ميوه و سبزي خود را در مقابل آرتروز ايمن کنيد 
      * تاثیر ورزش بر توانایی مبتلایان به آرتروز
      * زانو، مستعدترين مفصل در ابتلا به استئوآرتريت است

     

    دکتر دانیال شریفی رضوی


     

  • چاپ مطلب ارسال برای دوستان

     

     

     

     

      نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

    حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

    هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

    طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ