- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > پزشکی و ورزش/ورزش و سیستم عصبی


صرع و ورزش

صرع و ورزش


پیش زمینه
صرع یک بیماری مغزی است که در آن فرد دچار تشنج های مکرر می شود. هر حمله تشنجی از یک فعالیت الکتروشیمیایی شدید در مغز ناشی می شود که سبب قطع ارتباط طبیعی بین سلولهای عصبی مغزی می گردد. صرع انواع مختلفی دارد که در بسیاری از انواع آن فرد بدون علائم خاصی بطور ناگهانی دچار تشنج می گردد لذا فرد نمی تواند زمان تشنج خود را بخاطر آورد و آنرا پیش بینی کند لذا لازم است به انجام ورزشهائی بپردازد که در همه حالی به اندازه کافی ایمن باشند که چنانچه فرد ناگهانی دچار حمله شد به فرد آسیبی نرسد.
نقش ورزش در کاهش حملات تشنج
• مطالعات نشان داده اند که بروز حملات تشنجی به افراد مبتلا به صرع در حین ورزش و پس از آن کاهش محسوسی خواهد یافت و اغلب افراد مبتلا به دنبال انجام ورزش نوار مغزی مناسب تری پیدا می کنند.
• برخی معتقدند که تنفس های عمیق و زیاد طی پرداختن به ورزش با کاهش سطح دی اکسید کربن خون سبب کاهش بروز حملات تشنج می گردد.
• برخی هم معتقدند که ورزش با کاستن از میزان استرس فرد و افزایش احساس شادابی در وی که ناشی از افزایش هورمونهای مغزی عامل شادابی است سبب کاهش بروز حملات تشنج خواهد شد.
• اخیراً معتقدند که افزایش تمرکز فرد طی ورزش از علل مهم کاهش بروز صرع در افراد مبتلا می باشد.
چه ورزشهایی نباید در افراد مبتلا انجام گیردصرع و ورزش -  تشنج و ورزش
*
در صورت کنترل دقیق تشنج :
- ورزشهای با احتمال برخوردهای فیزیکی بالا
- شیرجه
- بوکس
- ورزشهای هوازی مثل پرش از ارتفاع یا کایت سواری
- کوهنوردی
* در صورت کنترل نامناسب تشنج:
- کلیه ورزشهای فوق بعلاوه ورزشهای زیر
- ورزشهای موتوری مثل موتورسیکلت رانی، اتومبیل رانی و ...
- ژیمناستیک
- اسب دوانی
- اسکیت و هاکی روی یخ
- اسکی
- ورزشهای آبی مثل شنا
فاکتورهای ورزشی مستعد کننده به حمله تشنج
• خستگی مفرط طی ورزش فرد را مستعد بروز حمله می کند.
• کم خوابی هم فرد را مستعد بروز حمله می کند.
• کم آبی بدن طی پرداختن به ورزش
• از دست دادن زیاد املاح بدن
• افزایش حرارت بدن، ناشی از ورزش شدید یا ورزش در هوای گرم و مرطوب
• کاهش قند خون بدنبال ورزش شدید و نامناسب

ورزش و سیستم عصبی

توصیه های مهم برای ورزش در افراد مبتلا به تشنج
• قبل از شروع یک برنامه ورزشی حتماً با پزشک خون مشاوره کنید
• از عللی که سبب تحریک بروز حمله تشنج در شما می شود پرهیز کنید.
• همواره داروهای خود را سر موقع مصرف کنید و به دستورات پزشک در مورد تغییرات احتمالی در دوز داروها بدنبال ورزش توجه کنید.
• همواره با افرادی ورزش کنید که از بیماری شما مطلع هستند تا بتوانند در موارد لزوم به شما کمک کنند.
• از وسایل حمایتی مناسب ورزشی که انجام می دهید مثل کلاه ایمنی یا زانو بند و ... استفاده کنید.
• چنانچه به ورزشهای آبی می پردازید همواره جلیقه نجات به تن داشته باشید تا در صورت بروز حمله غرق نشوید.
• قبل، حین و بعد از ورزش مقدار مناسب مایعات مصرف کنید تا دچار کم آبی و مستعد شدن به حمله نشوید.
• از ورزش شدید یا طولانی بخصوص در هوای گرم و مرطوب بپرهیزید.
• چنانچه احساس خستگی شدید یا خواب آلودگی شدید می کنید به ورزش ادامه ندهید.
• حداقل دو روز در هفته استراحت کنید.
• قبل و بعد از ورزش مواد قندی – نشاسته ای مناسب و کافی مصرف کنید تا قند خون شما افت نکند.
• توجه ویژه ای به سر و صورت خود داشته باشید تا حتی المقدور به آنها ضربه ای وارد نشود.
• از مصرف الکل و سیگار بپرهیزید.

 مطالب مرتبط:

*تنفس عمیق و نقش آن در درمان حمله میگرن
*گرمادرمانی در آسیب های ورزشی
*سر درد ناشی از ورزش ( exercise induced headache )
*اقدامات و کمک های اولیه در غش و سنکوپ
*به هم خوردن تعادل كلسيم خون‌ ( calcium imbalance )

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ