- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار علمی، تحقیقاتی


تاكيد برحفظ وعده‌هاي اصلي غذا در زنان باردار چاق

رييس انجمن غذا و تغذيه حامي سلامت ايران با بيان اين كه زنان باردار در هر شرايطي (لاغر، طبيعي، چاق) بايد از افزايش وزن متناسب با وضعيت خــود برخوردار بـــاشند و رژيـــم‌هاي غذايي محدود براي كاهش وزن زنان باردار چاق توصيه نمي‌شود، گفت: در زنان باردار چاق افزايش مصرف مواد پروتئيني و فيبري و همچنين خوردن يك ليوان آب قبل از غذا توصيه مي‌شود.

 گفت: لازم است زنان باردار در هر شرايطي (لاغر، طبيعي، چاق) از افزايش وزن متناسب با وضعيت خــود برخوردار بـــاشند. بنابراين استفاده از رژيـــم‌هاي غذايي محدود براي كاهش وزن زنان باردار چاق توصيه نمي‌شود و بايد با توصيه‌هاي تغذيه‌اي مناسب، ميزان كالري دريافتي و در نهايت وزن آنها كنترل شود؛ چرا كه زنان باردار چاق نيز به افزايش وزن مطلوب نياز دارند.

وي انتخاب ناآگاهانه موادغذايي، افراط در مصرف مواد قندي، شيريني‌ها، چربي‌ها و كم تحركي و نداشتن فعاليت جسماني را از علل افزايش وزن بيش از حد عنوان كرد و ادامه داد: استفاده بيش از حد از منابع غذايي نشاسته‌اي ارزان به دليل محدوديت بودجه خانوار و اِدم که پس از تشخيص قطعي آن رژيم غذايي کم نمک توصيه مي‌شود، از ديگر دلايل عمده افزايش وزن به شمار مي‌روند.

افزايش مصرف منابع غذايي حاوي فيبر و تحرك كافي به كنترل افزايش وزن زنان باردار چاق كمك مي‌كند

لزوم افزايش مصرف مواد پروتئيني در بارداران چاق

دكتر شيخ‌الاسلام با اشاره به كنترل افزايش وزن در زنان باردار چاق گفت: به منظور كنترل افزايش وزن زنان باردار چاق، كاهش مصرف چربي‌ها، كاهش مصرف مواد قندي (كربوهيدرات‌ها)، كاهش مصرف مواد نشاسته‌اي (گروه نان و غلات)، افزايش مصرف مواد پروتئيني، افزايش مصرف منابع غذايي حاوي فيبر از جمله ميوه‌ها، سبزي‌ها، اصلاح عادات تغذيه‌اي نامناسب و تحرك كافي از طريق پياده روي منظم روزانه در صورت نداشتن ممنوعيت پزشكي توصيه مي‌شود.

تفت دادن سبزي‌ها در آب گوشت كم چربي يا آب گوجه فرنگي به جاي روغن، مناسب براي زنان باردار چاق

وي ادامه داد: براي زنان باردار داراي اضافه وزن يا چاق، زنان بارداري كه در ابتداي بارداري اضافه وزن دارند و همچنين زنان بارداري كه در طول بارداري بيش از مقدار توصيه شده، اضافه وزن داشته‌اند، كاهش دريافت چربي، اجتناب از سرخ كردن غذاها و حتي‌الامكان طبخ غذاها به شكل آب پز، بخارپز و كبابي، حذف چربي‌ها شامل كره حيواني، مارگارين، خامه، سرشير، دنبه، پيه و جدا كردن چربي‌هاي گوشت قرمز و پوست مرغ قبل از طبخ آنها، استفاده از شير و لبنيات كم چرب، محدوديت مصرف شيريني‌ها، سوسيس، كالباس و انواع پيتزاي پرچرب، تفت دادن سبزي‌ها در آب گوشت كم چربي يا آب گوجه فرنگي به جاي روغن، خودداري از مصرف سس‌هاي چرب، محدوديت مصرف زرده تخم مرغ به سه عدد در هفته و عدم استفاده از تنقلات پرچرب مانند چيپس، پيراشكي و شكلات توصيه مي‌شود.

مصرف دوغ، هلو، سيب و گلابي در زنان باردار چاق توصيه مي‌شود

دكتر شيخ‌الاسلام گفت: استفاده از ميوه‌هاي تازه به جاي شيريني و شكلات به عنوان ميان وعده، مصرف دوغ، آب و آب ميوه‌هاي طبيعي بجاي نوشابه‌هاي گازدار، استفاده از ميوه‌هايي مانند سيب، هلو، گلابي كه قند كمتري دارند و محدوديت مصرف ميوه‌هاي شيرين مانند انگور، خربزه، خرما، انجير، توت، خودداري از مصرف كمپوت ميوه و كاهش مصرف قند و شكر همراه با چاي، كاهش دريافت مواد قندي را به دنبال دارد.

وي محدود كردن مصرف نان، برنج و ماكاروني (7 سهم در روز)، خودداري از مصرف برنج و ماكاروني در وعده شام، استفاده از نان‌هاي سبوس دار و استفاده از ميوه به جاي نان و پنير، بيسكوئيت يا كيك در ميان وعده‌ها را از جمله راه‌هاي كاهش دريافت گروه نان و غلات عنوان كرد.

ضرورت افزايش مصرف مواد پروتئيني در زنان باردار چاق

مصرف پروتئين، گرسنگي را برطرف مي‌كند

حبوبات همراه با غلات مصرف شوند

اين متخصص مديريت بهداشت عمومي و اپيدميولوژي تغذيه با اشاره به علت توصيه به افزايش مصرف مواد پروتئيني در زنان باردار چاق گفت: با محدود كردن مصرف پروتئين، اندوخته ماهيچه بدن زنان باردار جهت پشتيباني از رشد جنين استفاده خواهد شد. از طرف ديگر پروتئين به خوبي گرسنگي را برطرف مي‌كند. براي افزايش دريافت پروتئين در رژيم غذايي، مصرف مرغ آب پز يا كبابي، گوشت چربي گرفته، انواع ماهي تازه بخار پز يا كباب شده، شير و لبنيات كم چرب شامل ماست، پنير و كشك، استفاده از انواع حبوبات همراه با غلات مثلا" به شكل عدس پلو يا عدسي با نان پيشنهاد مي‌شود.

ضرورت مصرف گوشت سفيد حداقل دوبار در هفته براي زنان باردار

سفيده تخم مرغ، منبعي غني از پروتئين

وي گفت: استفاده از گوشت سفيد (مرغ و ماهي) حداقل دوبار در هفته براي زنان باردار توصيه مي‌شود. همچنين زرده تخم مرغ حاوي كلسترول فــراوان است اما سفيده تخم مرغ از ارزش بيولوژيكي بالايي برخوردار بوده و بعــنوان منبع پروتئيني با ارزش مي‌تواند در برنامه غذايي براي تامين پروتئين استفاده شود.

مصرف غذاهاي پرفيبر، جلوگيري از بروز يبوست، بيماري‌هاي روده‌اي و كاهش كلسترول خون را به دنبال دارد

به گفته دكتر شيخ‌الاسلام، فيبر بخشي از ميوه‌ها، سبزي‌ها و دانه‌هاي خوراكي به ويژه حبوبات و غلات را تشكيل مي‌دهد كه در بدن انسان هضم نمي‌شود. غذاهاي پرفيبر به سير شدن كمك كرده و سبب مي‌شوند غذا و بويژه چربي كمتري مصرف شود. مصرف فيبر موجب حجيم شدن مدفوع شده و در نتيجه با خروج راحت‌تر و سريع‌تر مدفوع، از بروز يبوست پيشگيري مي‌كند. همچنين احتمال بروز بيماري‌هاي روده مانند سرطان و بواسير را كمتر مي‌كند. از سوي ديگر، فيبرها كاهش كلسترول خون را به دنبال داشته و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي - عروقي را كاهـش مي‌دهند.

زنان باردار چاق در حالت نشسته و در مكان ثابت غذا بخورند

اين زنان وعده‌هاي اصلي غذايي را حذف نكنند

بارداران چاق پنج دقيقه قبل از غذا يك ليوان آب بخورند

رييس انجمن غذا و تغذيه حامي سلامت ايران، براي كنترل اشتها و جلوگيري از پرخوري زنان باردار چاق توصيه كرد كه در حالت نشسته و در مكان ثابت و دائمي غذا بخورند، پنج دقيقه قبل از ناهار يا شام از يك ليوان آب و همچنين قبل از غذا از سالاد بدون سس مايونز استفاده كرده و غذا رابا آرامش ميل كنند. همچنين زنان باردار چاق نبايد سعي كنند وعــده‌هاي اصــــلـــي غذا را حذف كنند؛ چرا كه ناچار به ريزه خواري خواهند شد.

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ