- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > آسیب های ورزشی/آسیب زانو


کندرومالاسی ( Chondromalacia )

علایم و نشانه های شایع

درد

تورم

سفتی

ضعف

ناپایداری

قفل شدن

 

             

 

 

 

 
                                              ◄  کلینیک درد زانو                                      توانبخشی آسیب های زانو 
تعریف

منظور از نرمی غضروف زانو یا همان کندرومالاسی ( زانوی دوندگان ) درد در پشت کشکک زانو است که به علت آسیب سطح مفصلی کشکک در محل تماس با انتهای تحتانی استخوان ران رخ می دهد.

علل و مکانیسم ایجاد این آسیب
نرمی غضروف زانو از اعمال نیروها و استفاده بیش از حد از زانو در ورزش ها و بدنبال انجام حرکات زیاد ورزشی مثل دویدن، پریدن، پیاده روی طولانی و دوچرخه سواری طولانی ایجاد می گردد.
کشکک زانو در واقع یک استخوان سزاموئید است که بر روی مفصل زانو قرار دارد و از بالا به تاندون عضله چهار سررانی و از پائین توسط رباط زیر کشککی به استخوان درشت نی اتصال دارد. این استخوان سزاموئید متحرک بوده و روی مفصل زانو جابجا می گردد. سطح زیرین کشکک مفصلی بوده و با انتهای قوامی تحتانی استخوان ران که همان کوئدیلهای ران است یک سطح مفصلی ایجاد می کند. در اثر خم و راست شدنهای مکرر زانو طی حرکات ورزشی سطح مفصلی بین کشکک و انتهای ران ملتهب شده و خراشهای ریز در این سطح مفصلی ایجاد می شود  که منجر به بروز درد در پشت کشکک زانو می شود.

علائم و نشانه ها
• درد در پشت کشکک
• درد در هنگام راه رفتن، دویدن و یا نشستن طولانی تشدید می شود.
• درد بخصوص در هنگام راه رفتن در سرازیری یا پائین آمدن از پله ها تشدید می گردد.
• امکان دارد در زانو تورم وجود داشته باشد .
• امکان دارد حرکات زانو صدا دار باشد صدای پوپ یا تق تق در زیر کشکک حس شود.

درمان کندرومالاشی
درمان اولیه:
• استفاده از یخ درمانی به مدت 20 دقیقه هر 3 – 4 ساعت به مدت 3 – 2 روز تا درد کاهش یابد.
• بالا نگه داشتن زانو با قرار دادن زانو روی بالش
• استفاده ازداروهای ضدالتهابی غیر استروئدی مثل ایبوپروفن
• استراحت
درمان طبی :
• استفاده از کفش های طبی طراحی شده که به آن اورتوز می گویند.
• استفده از زانوبندهای کشکک باز برای کاهش فشار روی کشکک
• مادامیکه فرد در فاز بهبودی قرار دارد باید سطح فعالیت خود را کاهش دهد تا آسیب وارده تشدید نشود. همچنین لازم است  برخی کارها را انجام ندهد مثلا می تواند بجای دویدن، به شنا یا دوچرخه سواری بپردازد. درموارد شدید بیماری شاید جراحی لازم باشد. امکان دارد پزشک ورزش های لازم برای تقویت عضله جلو ران و به تبع آن کاهش درد را تجویز کند .

آسیب های ورزشی زانو

صفحه آسیبهای ورزشی

علائم چقدر طول می کشد تا رفع گردد
کندرومالاسی زانو اغلب شکل مزمن و راجعه است. درمان کامل نیاز به تقویت مداوم عضلات جلو ران و پرهیز از عوامل تشدید کننده آسیب دارد.

زمان بازگشت به فعالیت نرمال کی می باشد
سرعت بهبود در افراد متفاوت است . به طور کلی هرچه میان شروع علائم و شروع درمان فاصله بیشتر باشد سرعت بهبودی هم کندتر است یعنی هرچه فرد زودتر اقدام به درمان کند زودتر به فعالیت نرمال باز می گردد. بازگشت به فعالیت های قبل از درمان کامل سبب تشدید شدیدتر آسیب اولیه می گردد.
زمان بازگشت زمانی است که :
• زانو بدون درد بتواند باز و بسته گردد.
• پای صدمه دیده قدرت قبل از آسیب را بدست آورده باشد.
• فرد قادر باشد بدون درد راه برود، بدود و چمباتمه بزند.

پیشگیری
کندرومالاسی را به بهترین نحو با تقویت قدرت عضلانی عضله چهار سر رانی می توان پیشگیری نمود، بخصوص تقویت سمت داخل این عضله در این امر موثر است. همچنین پوشیدن کفش مناسب اندازه پا و با قوس کافی کف کفش درپیشگیری از این آسیب موثر است.

مطالب مرتبط:

 *آسیب های ورزشی, پیشگیری و درمان                         *توانبخشی در سندرم درد پاتلو فمورال
 *آسیب رباط صلیبی(متقاطع) قدامی                               *پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی در بانوان
 *صدمات رباط صلیبی(متقاطع) خلفی زانو                    * توانبخشی در کشیدگی و پارگی رباط صلیبی خلفی زانو
 *راهنمای انجام ورزش سالم                                          *عوارض شکستگی ها ( complications of Fracture )
 *بانداژ الاستیک محل آسیب و جراحت                              *گرمادرمانی در آسیب های ورزشی
 *آسیبهای اسکلتی عضلانی ( شکستگی )                       *سرما درمانی آسیب های حاد اسکلتی عضلانی
 *بیماری اسگود شلاتر (درد جلوی زانو در نوجوانان )         *آسیب های ورزشی در فوتبالیست ها
 *بورسیت شانه                                                               *کمک های اولیه در آسیب های ورزشی
 *اعتیاد به ورزش ( وابستگی ناسالم به ورزش )               *گرم کردن قبل از انجام ورزش برای جوانان
 *
توانبخشی در کشیدگی و پارگی رباط مچ پا 2                 *آسیب رباط جانبی خارجی زانو ( LCL )
 *جراحی منیسک زانو با روش آرتروسکوپی                      *درد ساق در ورزشکاران (shin splint )
 *کشیدگی عضلات ساق پا                                             *بررسی های لازم در بانوان قبل از فصل مسابقات
 *توانبخشی پارگی رباط جانبی داخلی زانو                       *آسیب رباط جانبی داخلی زانو

مقالات و پایان نامه مرتبط:
  * بررسي راستاي طبيعي زانوها و ارتباط آن با برخي عاملهاي موثر در ورزشكاران حرفه اي 
  *
بررسی تأثير برنامه تمرينی بمدت 12 هفته روی بهبود استئوآرتريت زانو

 

دکتر دانیال شریفی رضوی


 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ