- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/ویتامین ها


ویتامین ب1 در رژیم غذایی - ( Vitamin B1 in nutrition diet )

تیامین (ویتامین B1)
تیامین نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات ایفا می کند، رشد را تقویت کرده و برای حفظ هضم و اشتهای درست و معمول ضروری است این ویتامین برای عملکرد درست بافت عصبی لازم است ( به همین دلیل ویتامین B1 ویتامین خلق و خو نامیده می شود )ویتامین B1
کمبود ویتامین اگر خفیف باشد کاهش اشتها، اختلال در هضم نشاسته و شکر، ورم مخاط روده ی بزرگ، یبوست یا اسهال ایجاد می کند.
کمبود ویتامین B1 در صورتی که شدید باشد اختلالات عصبی در انواع مختلف، از دست دادن قدرت هماهنگی عضلات بری بری و فلج ایجاد می کند. در بیماری بری بری سیستم عصبی قلب گرفتار می شود. پس ویتامین B1 به طور کلی در بهتر شدن و کاهش علائم بیماری فوق الذکر مثل قرمزی و تورم دست و پا، مورمور شدن و درد در آن ها و گیجی و از دست دادن حافظه، افزایش ضربان قلب و اختلال در نفس کشیدن مؤثر است.
باید اشاره کرد که در درمان بیماری های احتقانی قلب نیز از ویتامین B1 استفاده می شود.
مشخصات این ویتامین از این قرار است که در آب حل می شود توسط دمای پخت و پز معمولی تخریب نمی شود اما در صورت تماس با حرارت، آلکالین و سولفیت ها از بین می رود و در بدن هم ذخیره نمی شود.

منابع خوب طبیعی ویتامین B1 :
غلات کامل، تخمه ها، نخودها و دانه ها، بادام زمینی، آجیل جات، نارنج و پرتقال، قلب و جگر و کلیه، سبزیجات و میوه جات می باشد. البته در گیاهان و بافت های حیوانی نیز یافت می شود اما به ندرت در مقادیر بالا در این منابع یافت می شود.

غذا

مقدار

Mg (میلی گرم)

نان سفید غنی شده

یک قطعه

1/0

جگر سرخ شده

2 واحد

17/0

لوبیای چشم بلبلی

یک فنجان

42/0

تخمه های گل آفتابگردان (پوست خشک)

نصف فنجان

65/1

منابع خوب غیرطبیعی ویتامین B1 :
مخمر، برنج پاک شده و نان سفید غنی شده.

مقادیر توصیه شده ی روزانه (RDA) برای ویتامین ب 1 مطابق جدول زیر، برای گروههای سنی و جنسی مختلف آمده است:

مردان در 11 سالگی

Mg      2/1

مردان در سنین بالاتر از 11

Mg      5/1-2/1

زنان در 11 سالگی

 Mg      1/1

زنان در سنین بالاتر 11

 Mg         1  - 1/1 

زنان حامله

Mg      6/1-4/1

زنان شیرده

Mg      7/1-5/1

کودکان

Mg      2/1- 7/0

نوزادان

5  Mg       /0-3/0 

قرص یا کپسول این ویتامین به شکل مولتی ویتامین قابل جویدن برای بچه ها و هم چنین به شکل آمپول ب کمپلکس قابل استفاده است.
مقادیر مختلف و متفاوت از آن چه در جدول فوق آمده است نشان دهنده ی استفاده از منبع دیگری است.
حداکثر میزان قابل تحمل ویتامین B1 در بالغین 19 تا 50 سال هنوز مشخص نشده است و مصرف بیش از حد (بیشتر از مقدار UL) ممکن است اثرات سوئی بر سلامت افراد داشته باشد.
استفاده از مکمل های ویتامین B1 لازم نیست و توصیه نمی شود.

سپیده قدری

مطالب مرتبط :

 * اهمیت تغذیه
 * ویتامین B2 (ریبوفلاوین) در رژیم غذایی
 * ویتامین A ( رتینول )

 * تغذیه قبل از رقابت ورزشی
 
* سدیم در رژیم غذایی
 * منگنز در رژیم غذایی
 * پتاسیم در رژیم غذایی
 * ید در رژیم غذایی
 * پرخوری عصبی در ورزشکاران
 * تغذیه قبل از رقابت ورزشی
   

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ