- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تناسب و سلامت/طراحی تمرینات ورزشی


آماده سازی عمومی و اختصاصی رشته های ورزشی

آماده سازی عمومی
هدف : شکل گیری فرم ورزشی،  تقویت حالات حرکتی، و   پیشرفت توانایی های عمومی  
زمان این مرحله به عوامل زیر بستگی دارد :
  سطح آمادگی ورزشکار
  سن بیولوژیکی
  سن ورزشی
  میزان تجربه و غیره

آماده سازی اختصاصی
هدف : کسب سریع فرم ورزشی با جهت گیری تخصصی تر
این مرحله تکمیل کننده مرحله قبلی است و موجب توسعه توانایی -های تخصصی و تقویت عادات حرکتی ویژه در هر  رشته  ورزشی  می شود
طول این مرحله به زمان کل آماده سازی و زمان رقابت بستگی دارد. سطح آمادگی ورزشکار، مسابقات تدارکاتی و غیره هم موثرند
در افراد حرفه ای و زبده، مرحله آمادگی اختصاصی طولانی تر از مرحله آمادگی عمومی است

موارد مهم در آماده سازی اختصاصی
◄ همان  طور  که  سطح تمرینات به اوج خود نزدیک می شود،  به همان  میزان  تمرینات  تخصصی تر  و  ویژه تر می شوند
◄ می بایست رابطه ای وسیع و تنگاتنگ بین آماده سازی عمومی و  اختصاصی  برقرار شود
◄ تمرینات ویژه ظاهرا  شبیه تمرینات  رقابتی  هستند،  اما  نباید اجازه  دهیم  جایگزین همدیگر  شوند ، چرا که این موضوع  اثر دوره آماده سازی اختصاصی را که خود تضمین کننده به اوج رساندن سطح ویژه تمرینات رقابتی است، کاهش می ده

تناسب زمانی بین مرحله آماده سازی عمومی و اختصاصی در رشته های مختلف ورزشی

گروه  ورزشی                              نسبت                                درصد
قدرتی – سرعتی                               1:2                               66%- 33%
ورزش های توپی                                1:3                               75% - 25%
ورزش های هنری و استقامتی              1:4                               80% - 20%
ورزش های مبارزه ای                          2:3                               60% - 40%

منبع: پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

مطالب مرتبط:

  *  زمان بندی تمرینات ورزشی                                                  * مفاهیم اساسی در طراحی تمرین
  * انواع طرح ها و جلسات تمرینی در ورزش                          * 
طرح جلسات تمرین روزانه ورزشی
  * آغاز یک برنامه ورزشی                                                    تفاوت های فیزیولوژیک زنان و مردان ورزشکار
  * انتخاب یک باشگاه مناسب                                                   
بررسی های لازم در بانوان قبل از فصل مسابقات
  * پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی در بانوان                 علایم و نشانه های بیش تمرینی
  * 
اهمیت تغذیه                                                                  * پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله 
  * فشار خون بالا و ورزش                                                        
تغذیه قبل از رقابت ورزشی
  * تمرینات شل کننده ( تن آرامی ) برای کاهش استرس          روان شناسی موفقیت در ورزش
  * ورزش و مدیریت استرس                                                  راهنمای انجام ورزش سالم 
  * آسیب های ورزشی, پیشگیری و درمان                              * پرخوری عصبی در ورزشکاران
  * استرس و چاقی                                                              * اضطراب رقابتی در ورشکاران
  * عزت نفس ( اعتماد به نفس )                                            * روش های مهارخشم
  * مدیریت استرس ( 2 )                                                        * مدیریت استرس ( 1 )

  * ورزش های تقویت کننده عضلات کف لگن                           * پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله
  * آسیب ورزشی دیسک کمر                                               *آسیب های مچ دست و ژیمناست


 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ