- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > توانبخشی ورزشی/توانبخشی ساق و مچ پا


Shin Splint: توانبخشی درد جلوی ساق
  • فیزیوتراپی و توانبخشی؛ درد جلوی ساق:شین اسپلینت ( shin splint )

 معرفی یک بیمار : آقای 29 ساله ای که افسر پلیس است به پزشک مراجعه کرده است. در شرع حال بیمار آمده که وی در اوقات فراغت به دویدن و بازی بسکتبال می پرداخته است. او با بیان اینکه برنامه ی تمرینی اش پس از مدتی سبک شده است تصمیم می گیرد که با دو برابر کردن مسیر دو و بسکتبال بازی کردن در روزهای دیگر هفته سطح و شدت تمرینات خود را بالا ببرد. پس از گذشت چند هفته، وی احساس درد و حساسیت به لمس در قسمت قدامی پای راست می کند، که این درد مانع انجام فعالیت ها و کار وی می شده است. هم اکنون درد وی مزمن و طولانی شده است و حتی درد پای راست او هنگام خواب نیز وجود دارد.
 عوامل موثر در شین اسپلینت :

  1.  عضلات:
     ضعف در عضلات قدامی پا
    انقباض و گرفتگی در عضلات خلفی پا
  2. خطا و اشتباه در تمرینات:
     ورزش در زمین سفت و نامناسب
     افزایش اخیر سرعت و مسافت دو
  3.  کفش ورزشی: 
    نبود کفه با نرمی مناسب و یا وجود پاشنه سفت
    کفشی که از پا به طور مناسب محافظت نکند
  4.  ساختمان و آناتومی پا:
    قوس کف پای کم

 درمان :
درمان معمول به این شکل است:

  •   فاز 1 : 
    .  استفاده از یخ به مدت 30 ـ 20 دقیقه، 2 تا 3 بار در روز
    . داروهای ضد التهابی: مثل دیکلوفناک، پیروکسیکام و...
  •   فاز 2 :
    .  کفش های طبی و یا ارتزهای مناسب؛ به عنوان مثال کفش یا وسیله ای که قوس کف پای مناسبی به وجود آورد
    . کشش در عضلات پشت پا (شکل 1 و 2) و کشش عضلات جلوی پا (شکل 3)
    .  تقویت و نیرومند کردن عضلات قدامی پا (شکل 4)


 شکل شماره 1: کشش عضله گاسترو سینموس (زیر ساق) : پای آسیب دیده را عقب بگذارید و در حالی که زانوی آن صاف و کشیده و پاشنه ی پا روی زمین باشد. به آرامی زانوی پای سالم (جلویی) را خم کنید و به سمت دیوار متمایل شوید به طوری که احساس کشش در ساق پای مصدوم کنید. 20 ثانیه مکث کنید و حرکت را 5 بار تکرار کنید.

gastro 2 gastro 1

 شکل شماره 2 : کشش عضله ی سولئوس (عضله ی روی ساق) : مانند حرکت قبل اما در اینجا هر دو زانو را خم کنید و مثل قبل کف دو پا روی زمین باشد. به سمت دیوار متمایل شوید به طوری که اینبار احساس کشش در قسمت تحتانی ساق کنید. 20 ثانیه مکث کنید و حرکت را 5 بار تکرار کنید.

soleos 2  soleus 1

 شکل شماره 3 : در حالت نشسته پای دردناک را روی پای سالم بیاندازید. انگشتان پا را طوری بکشید که به آرامی احساس کشش در قسمت روی پا کنید. 20 ثانیه مکث و 5 بار تکرار کنید.

 pull toes

 شکل شماره 4 : ضربات آهسته با انگشت پا: روی صندلی بنشینید، دستها را به حالت عادی روی پاهایتان قرار دهید. در حالی که پاشنه ی شما روی زمین ثابت بماند. انگشتان قسمت قدامی پاها را از زمین بلند کنید و سریعاً پائین بیاورید. تمرکز شما باید در انقباض عضلات قدامی پایتان باشد. این حرکت را نیز به صورت 5 تکرار 20 ثانیه ای انجام دهید.

toe3   toe2   toe1 

فاز 3 :
. دویدن خود را (روی تریدمیل و یا زمین دو) محدود کرده و با سرعت مسافت و شدت کمتر کمتری تمرینات خود به ویژه دویدن را انجام دهید .
. اطلاع برای بیماران: نحوه ی تشخیص شین اسپلینت را یاد بگیرید تا در پیشگیری از بروز مجدد و یا خود درمانی در صورت بازگشت علاوم به شما کمک کند.

  •  فاز 4 :
    .  بازگشت به ورزش
    . تمرینات تقویتی و کششی عضلات مچ و ساق را ادامه دهید.


اگر علائمی شبیه بیماری که در ابتدا گفته شد داشتید. به پزشک مراجعه کنید و در صورتی که قبلاً تشخیص shin splint برای شما داده شده است، تمرینات فوق را در برنامه ی گرم کردن و نرمش روتین خود قرار دهید. 

 با آرزوی سلامتی برای شما عزیزان 

 دکتر مصطفی عظیمی 

 

مطالب مرتبط :

پیچ خوردگی مچ پا                      توانبخشی در کشیدگی و پارگی رباط مچ پا

راهنمای انجام ورزش سالم            آسیب های ورزشی, پیشگیری و درمان

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ