- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/دارو ، دوپینگ و مکمل های تغذیه ای


کافئین و کارایی ورزشی

اثر کافئین روی عملکرد ورزشی ورزشکاران
بسیاری از مردم از ترکیبات حاوی کافئین برای بدست آوردن سطح هوشیاری بیشتر (مثل نوشابه های انرژی زا) یا احساس انرژی بیشتر یا بهبود خلق و کارایی استفاده می کنند. ورزشکاران هم اغلب از کافئین برای بهبود کارائی ورزشی خود استفاده می کنند. کافئین هم مثل خیلی از داروها مزایایی دارد اما چنانچه بیش از اندازه مصرف گردد می تواند عوارض بدی بدنبال داشته باشد. نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه می تواند سبب بهبود موقتی تمرکز در فرد شود اما در ورزشکاران اثر واقعی کافئین روی عملکرد ورزشی هنگامی رخ می دهد که دوز کافئین خون خیلی بالا باشد که در این دوزها احتمال بروز عوارض مثل بی خوابی، اضطراب، سردرد یا احساس وحشت زیاد است.کافئین به هر کسی کمک نمی کند. برخی افراد به عوارض جانبی آن خیلی حساسند که این عوارض می تواند تهوع، لرزش عضلانی و سردرد باشد. استفاده از مقادیر زیاد کافئین سبب پرادراری و دفع مایعات بدن می گردد و چنانچه ورزش در هوای گرم هم انجام شود ورزشکار را در معرض کم آبی قرار می دهد.
کافئین با اثر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. در گذشته فکر و عقیده بر این بود که کافئین با تحریک مصرف چربیها بجای گلیکوژن در عضله نقشکافئین و کارایی ورزشی مهمی در عملکرد استقامتی ورزشکار دارد که تحقیقات جدید از این عقیده حمایت نمی کند و عقیده بر این است که نقش کافئین در بهبود عملکرد به خاصیت هوشیار کنندگی و تحریک کنندگی آن بر می گردد

آیا مصرف کافئین محدودیت دارد
مصرف زیاد کافئین نه تنها می تواند ورزشکار را بیمار کند بلکه او را از رقابت ورزشی محروم هم خواهد کرد. کمیته بین المللی المپیک در لیست جدید خود 40 ماده محرک را ممنوع کرده است که در آن کافئین بیش از یک حد مجاز دوپینگ محسوب شده است.
قهوه ، چای، نوشابه های مشکی همگی حاوی کافئین هستند. از آنجا که کافئین یک ماده مصرفی در غذاها و نوشیدنی هاست کمیته ملی المپیک چنانچه سطح ادراری آن بالای 12 میکروگرم در هر سی سی باشد آنرا غیر مجاز می شمرد و سطوح کمتر آن مجاز است.
مصرف حدود 100 میلی گرم از کافئین سبب دفع ادراری حدود 5/1 میکروگرم در سی سی طی 3-2 ساعت بعد خواهد شد. بنابراین چنانچه مثلاً شما حدود 800 میلی گرم کافئین (6-5 لیوان قهوه ) مصرف کنید شما طی 2 ساعت بعد دفع ادراری بیش از حد مجاز خواهید داشت و از مسابقات اخراج خواهید شد.
پس چنانچه می خواهید از کافئین برای افزایش سطح هوشیاری و تمرکز خود استفاده کنید از دوزهای کمتر آن استفاده نمائید

منابع غذایی حاوی کافئین کدامند
- 1 لیوان قهوه = 100 میلی گرم کافئین = ( 3 تا 2 ساعت بعد ) 5/1 میکروگرم در سی سی ادرار
- آناسین = 32 میلی گرم کافئین = ( 3 تا 2 ساعت بعد ) 5/0 میکروگرم در سی سی ادرار
- Excedrin ← 65 میلی گرم کافئین = ( 3 تا 2 ساعت بعد ) 1 میکروگرم در سی سی ادرار.

مطالب مرتبط:

  پرخوری عصبی در ورزشکاران                                                 * بی اشتهایی عصبی در بانوان ورزشکار
  * تغذیه قبل از رقابت ورزشی                                                    * 
سندروم پیش از قاعدگی و ورزش
  * علایم و نشانه های بیش تمرینی                                      مفاهیم اساسی در طراحی تمرین
  * 
 
آسیب سه گانه در ورزش بانوان                                      ویتامین B2 (ریبوفلاوین) در رژیم غذایی
  * 
اهمیت تغذیه                                                                  رنگ درمانی و میگرن
  * استروئیدهای آنابولیک                                                     سرطان روده بزرگ و ورزش
  * 
تمرینات شل کننده ( تن آرامی ) برای کاهش استرس         * ورزش و درمان چاقی
  * تغذیه در زنان ورزشکار                                                     * اعتیاد به ورزش ( وابستگی ناسالم به ورزش) 
  * آسیب های ورزشی, پیشگیری و درمان                             * مرگ ناگهانی در ورزش
  * استرس و چاقی                                                             * اضطراب رقابتی در ورشکاران
  * عزت نفس ( اعتماد به نفس )                                           * تغذیه در ورزش فوتبال
  * مدیریت استرس ( 2 )                                                       * مدیریت استرس ( 1 )

  * ید در رژیم غذایی                                                            * ورزش و آکنه پوست
  * ورزش و پوکی استخوان                                                  * ورزش و درمان چاقی
  * پتاسیم در رژیم غذایی                                                          * خرخر شبانه و ورزش
  * تغذیه در کوهنوردی                                                              * تغذیه قبل از رقابت ورزشی


 

دکتر دانیال شریفی رضوی

 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ