- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > آسیب های ورزشی/مفاهیم آسیب ورزشی


شکستگی های فشاری(استرسی)

تعریف
هنگامی که برروی استخوان بطور مکرر نیروهای فشارنده، کششی یا چرخشی وارد شود در استخوان شکستگی های ریز و کوچکی ایجاد می گردد که بتدریج گسترش می یابند و تمام ناحیه ای از استخوان را که تحت فشار قرار دارد در بر می گیرد و سبب ایجاد درد استخوانی در هنگام اعمال نیرو روی استخوان می گردد.


علل ایجاد شکستگی های فشاریشکستگی های فشاری(استرسی)
درزنان ورزشکار دارای اختلالات سیکل ماهیانه ( قطع یا تاخیر سیکل ها )
اختلالات تغذیه ای ( کاهش دریافت کلسیم از مواد غذایی )
اعمال نیروهای مکرر و مداوم بر روی بخش خاصی از بدن.
سیگار کشیدن
ورزش برروی سطوح سخت


مکانهای شایع شکستگی های استرسی در ورزشهای مختلف
بازو : در ورزشهایی که پرتاب با دست ، توپ یا مثلاً نیزه و امثالهم وجود دارد.

زند زیرین : در والیبال و ورزشهایی که جزء پرتابی دست دارند.
زند زبرین : ژیمناستیک
گردن استخوان ران : ورزشکاران مسن و افراد نظامی.
تنه استخوان ران : افراد نظامی.
تنه درشت نی : در افراد نظامی و ورزشهای بسکتبال، دو میدانی.
قوزک داخلی : بسکتبال و دوی استقامت و فوتبال.
استخوان کف پایی دوم و سوم ( شایعترین محل ): در هر ورزشی.
استخوان کف پایی پنجم ( شکستگی جونز ): بسکتبال ، فوتبال.
مهره های کمری : ژیمناستیک، وزنه برداری، تنیس و فوتبال.


شرح حال
سابقه دردی که با تمرین تشدید و با استراحت بهبود می یابد.
بررسی از نظر تغییرات اخیر در شدت تمرینهای ورزشی
بررسی از نظر تغییرات اخیر در مدت تمرینهای ورزشی
بررسی از نظر تغییرات اخیر در الگو و روش تمرین های ورزشی
پرسیدن در مورد سطح انجام تمرین ها که آیا سطح ورزشی سفت است یا نرم.
آیا جدیداً کفش ورزشی خاصی را استفاده نموده است یا خیر.
آیا سیگاری است یا خیر.
اگر خانم است آیا سیکلهای ماهیانه منظم دارد.
بررسی از نظر الگوی تغذیه ای.
درد از نوع گنگ و مبهم است.


معاینه
بررسی محل درد از نظر حساسیت در لمس
تعیین اینکه درد ماهیت استخوانی دارد یا مربوط به بافت نرم است.
بررسی از نظر تورم ، گرمی و عفونت و کبودی احتمالی.


تصویربرداری
رادیوگرافی
معمولاً 3-2 ماه بعد از بروز درد شواهد رادیوگرافیک شکستگی های استرسی قابل
مشاهده است.
نیمی از شکستگی های استرسی را رادیوگرافی ساده نشان نمی دهد.
یافته های رادیولوژیک عبارتند از : شکل گیری استخوان جدید زیر پوست و ضخیم شدگی استخوانی یا شکل گیری یک نوار رادیولوسنت
امکان دارد در موارد مشکوک نمای مایل به تشخیص بهتر کمک کند.
اسکن استخوانی

روش استاندارد طلایی محسوب می گردد.
می توان 8-2 روز بعد از شروع درد و سایر علائم اختلال در استخوان را نشان دهد.
در تمایز درد با منشأ استخوانی از درد ناشی از صدمات و بیماریهای بافت نرم بسیار ارزشمند است.
سی تی اسکن

در مواردی که اسکن استخوانی نتایج معتبری ندهد می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
سی تی اسکن می تواند جزئیات آناتومیک و مسیر و امتداد استخوانی را بخوبی نشان دهد.
سی تی اسکن می تواند محل دقیق شکستگی و هرگونه آسیب استخوانی همراه را بخوبی نشان دهد.
ارتباط اختلالات سیکل ماهیانه و شکستگی های فشاری :
در بانوان دچار اختلالات سیکل ماهیانه کاهش سطح استروژن خون سبب بهم خوردن تعادل بین بازسازی و برداشت استخوانی می گردد و در نتیجه تراکم استخوان بخاطر برجسته تر شدن نقش برداشت املاح از استخوان نسبت به بازسازی آن کاهش می یابد و استخوان مستعد شکستگی های استرسی و آشکار می گردد.


ارتباط سیگار و شکستگی های فشاری
سیگار سبب کاهش سطح سرمی استروژن می گردد و به روش بالا سبب کاهش تراکم استخوان و مستعد شدن آن به شکستگی استرسی می گردد.


شکستگی استرسی در اطفال و نوجوانان
شکستگی های فشاری می تواند در نوجوانان و اطفال رخ دهد اما شایع نیست و اغلب به همین علت دیر تشخیص داده می شود. شایعترین نواحی که در نوجوانان بخصوص در بین 15-10 سال دچار این آسیب می شوند عبارتند از قسمت فوقانی درشت نی، نازک نی، کشکک و ستیغ استخوان لگن.


درمان
درمان در درجه اول شامل کاهش سطح فعالیت ها تا حدی است که سبب درد در عضو مربوطه نشود. در صورت شدید بودن گاهی قطع موقتی ورزش توصیه می گردد. فشار وارده بر عضو را می توان با بی حرکتی و استفاده از وسایل کمکی مثل چوب زیر بغل و ... کاهش داد. برای حفظ تناسب و آمادگی قلبی – ریوی می توان از راه رفتن در استخر یا رکاب زدن در جا یا شنا استفاده نمود. یخ درمانی و داروهای ضد التهابی هم مورد استفاده قرار می گیرند. با استراحت به عضو صدمه دیده پس از مدتی ترمیم صورت گرفته و فرد به ورزش و فعالیت باز می گردد.


پیشگیری
در زنان با کاهش شدت فعالیت برای حفظ سیکل های نرمال و یا استفاده از قرص های ضد بارداری می توان سطوح سرمی استروژن را در حد مناسب نگه داشت و مانع شکستگی استرسی ناشی از ورزش در زنان شد.
افزایش تدریجی شدت فعالیت های ورزشی برای کسانی که تناسب بدنی ندارند می تواند مانع از این آسیب گردد. استفاده از رژیم های پر از کلسیم برای تقویت تراکم استخوانی هم در طی تحقیقات سودمندی اش را ثابت نموده است.

 

مطالب مرتبط:

 *شکستگی های استرسی استخوانهای کف پا                   *درد ساق در ورزشکاران (shin splint )
 *مدیریت استرس ( 1 )                                                      *ورزش و مدیریت استرس
 *راهنمای انجام ورزش سالم                                             *عوارض شکستگی ها ( complications of Fracture )
 *بانداژ الاستیک محل آسیب و جراحت                                *گرمادرمانی در آسیب های ورزشی
 *آسیبهای اسکلتی عضلانی ( شکستگی )                        *سرما درمانی آسیب های حاد اسکلتی عضلانی
 *علل استئو آرتریت ( ساییدگی مفاصل )                            *تمرینات شل کننده ( تن آرامی ) برای کاهش استرس
 *آسیب های ورزشی, پیشگیری و درمان                           *کمک های اولیه در آسیب های ورزشی
 *اعتیاد به ورزش ( وابستگی ناسالم به ورزش )                 *ورزش و پوکی استخوان
 *توانبخشی در کشیدگی و پارگی رباط مچ پا 2                   *استئو آرتریت ( آرتروز )
 *آسیب و شکستگی مهره های کمر                                 *آسیب رباط صلیبی(متقاطع) قدامی

دکتر دانیال شریفی رضوی

 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ