- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار علمی، تحقیقاتی


دكتر فتانه اكبري:كج شدن ستون فقرات و افتادگي شانه از عوارض حمل دائم كيف سنگين با يك طرف بدن

کوله پشتی دكتر فتانه اكبري، متخصص طب فيزيكي وتوانبخشي، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين باره گفت: كيف مدرسه و محتويات آن بايد كمترين وزن ممكن را به بدن دانش‌آموز تحميل كند. جنس كيف مدرسه بايد از انواع سبك باشد كه در مجموع با محتويات آن وزن زيادي نداشته باشد.

وي گفت: در صورتي كه براي كيف مدرسه از كوله پشتي استفاده مي‌شود، كوله پشتي بايد دو بند داشته باشد و نحوه تنظيم آنها طوري باشد كه در مهره‌هاي ناحيه پشت قرار گيرد نه در قسمت پايين روي كمر. از طرف ديگر كوله پشتي‌ها نبايد از يك بند و به صورت يك طرفه استفاده شوند؛ چرا كه براي حمل آن، فرد ناچار به يك طرف متمايل مي‌شود.

به گفته وي، در صورت استفاده از كيف تك بند يا حمل كيف با دست، توصيه مي‌شود اين گونه كيف‌ها با هر دو دست حمل شوند به اين ترتيب كه حمل كيف، دائم از دست راست به دست چپ و برعكس تغيير كند. همچنين بهتر است در تهيه لوازم التحرير به جاي زيبايي و ظاهر به وزن آنها توجه شود.

كج شدن ستون فقرات و افتادگي شانه از عوارض حمل دائم كيف سنگين با يك طرف بدن

اين متخصص طب فيزيكي گفت: در صورتي كه حمل كيف با يك دست يا يك طرف بدن، عادت شود، مي‌تواند زواياي كمي از كج شدن ستون فقرات، افتادگي شانه و عوارضي از اين قبيل را به دنبال داشته باشد.

كفش‌هاي بنددار با پنجه پهن و حداكثر 3 سانتي‌متر پاشنه اسفنجي پهن مناسب براي مدارس

وي در توضيح كفش مناسب براي استفاده كودكان و نوجوانان در سن مدرسه به ايسنا گفت: كفشي كه براي مدارس انتخاب مي‌شود بايد راحت بوده حداكثر 2 تا 3 سانتي متر پاشنه پهن داشته باشد. بهتر است جنس پاشنه كفش‌ها از اسفنج فشرده و تا حدي قابل انعطاف باشد.

دكتر اكبري در اين باره ادامه داد: همچنين مطلوب است كفش مدارس از نوع بند دار با پنجه پهن باشد. به منظور تحمل فشارهاي كف زمين و عدم انتقال آن به پا، جنس كف كفش‌ها نبايد بيش از حد نازك و انعطاف پذير باشد؛ چرا كه كفش‌هاي با كف نازك باعث درد و ناراحتي در پا مي‌شوند.

ميز و نيمكت مدارس بايد متناسب با جثه دانش‌آموز باشد

دكتر اكبري، با تاكيد بر اينكه ميز و نيمكت مدارس بايد متناسب با جثه دانش آموز باشد، ‌در توضيح موارد استاندارد آن گفت: ميز و نيمكت‌هاي مورد استفاده در مدارس نبايد بيش از حد بزرگ باشد؛ چرا كه دانش آموز براي انطباق خود با آن ناچار بايد به طرف جلو قوز كند. در مجموع ارتفاع صندلي نيمكت بايد به اندازه‌اي باشد كه با چسباندن بازو به كنار تنه و خم كردن نود درجه‌اي آرنج، دست با سطح نيمكت مماس باشد.

حالت‌هاي نادرست نشستن، در درازمدت مشكلات عضلاني و اسكلتي جدي را به دنبال دارد

وي در اين باره ادامه داد: بهتر است صندلي نيمكت به شكلي باشد كه دانش آموز بتواند صندلي را به ميز نزديك كند به نحوي كه بتوان دست‌ها را به ميز تكيه داده و تنه با لبه ميز مماس باشد. در صورتي كه ميز و نيمكت‌ها متناسب با جثه دانش آموزان نباشد، حالت‌هاي نادرست نشستن دانش آموزان در درازمدت مشكلات عضلاني و اسكلتي را در ستون فقرات، كمر - پشت و گردن و گاها مشكلات جدي را به دنبال دارد.

برنامه‌هاي دانش‌آموزان طوري تنظيم شود كه نياز به حمل وزن زياد در طول روز نباشد

دكتر اكبري در پايان با تاكيد بر اينكه طرز نشستن صحيح بايد به دانش آموزان آموزش داده شود به ايسنا گفت: عوارض ناشي از حمل روزانه كيف‌هاي سنگين و نشستن‌هاي نادرست، با اصلاح عادت‌هاي روزانه و ورزش تا حدودي برطرف مي‌شود. در مجموع پيشنهاد مي‌شود كه برنامه‌هاي مدارس به نحوي تنظيم شود كه دانش آموزان مجبور نباشند در طول روز وزن زيادي را حمل كنند. همچنين از صندلي و نيمكت‌هاي استاندارد براي مدارس استفاده شود.

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ