- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/تغذیه در رشته های ورزشی


تغذیه در غواصی (رشته شیرجه)

غواصي ( رشته شيرجه )

تغذیه در غواصی (رشته شیرجه)خصوصيات ورزش :

غواصي ( شيرجه ) به 2 نوع تخته شيرجه ( boar  spring) (1و3) و سكوي شيرجه (  plat form )(10 متر ) براي مردان و زنان تقسيم مي شود .مسابقات نيز به طور هم زمان براي اين دو رشته برگزار مي شود .تركيبات مختلفي از جايگيري هاي آغازين ، چرخش ها و حركات پرش تركيب درجه سخت هر يك از انواع اين رشته را مشخص مي كند مهارت و قدرت كه به طور نسبي در ارتباط با وزن مي باشد .در مشخص كردن موفقيت غواصان نقش دارند .

 

آموزش :

غواصان ماهر ‌بيش از 20  تا 30 ساعت در هفته آموزش مي بينند . جلسات صبح و عصر بيش از 3-2 ساعت طول مي كشد . ورزشكاران اين رشته در روي زمين هاي خشك هم در كنار تمرينات درون استخر آموزش مي بينند .در طي جلسات آموزشي ،ورزشكاران به طور مكرر يك مهارت جديد يا تعدادي از مهارتهاي شيرجه را تمرين كرده و بر روي قدرت و قابليت انعطاف خودكار مي كنند . آموزش معمولا در سال هايي شروع مي شود كه انتظار مي رود قدرت و مهارت زياد مي شود .

 

رقابتها :

دوره هاي مقدماتي عموما در صبح  و دوره هاي پاياني در عصر ها روزي مشابهي برگزار مي شوند . هر يك از شركت كنند گان تعدادي شيرجه با محدوديت مشخص ( معمولا 5-4 متر )و بدون محدوديت خاص را انجام مي دهند .هر كدام از شيرجه ها به طور جداگانه ،بر اين اساس كه به هر cm 10 نيم امتياز تعلق گيرد ، امتياز بندي مي شود .مردان 11 پرش و زنان 10 پرش در تخته شيرجه ي 3 متر انجام مي دهند . در تخته شيرجه ي 1 متر مردان 6 پرش و زنان 5 پرش را انجام مي دهند. در نوع سكوي (  plat form) اين ورزش 10 و 8 شيرجه به ترتيب براي مرد و زن اجرا مي شود يك مسابقه غواصي ( شيرجه ) با برگزاري رقابتها در روزهاي جداگانه در زمينه تخته شيرجه يا سكو حدود 4 تا 6 روز به طول مي انجامد .

 

خصوصيات فيزيكي :

براي مهارت و چابكي يك غواص لازم است كه ورزشكار كوچك ،لاغر و داراي قدرت عضلاني بالا باشد اين ساختار بدني باعث افزايش كارايي مكانيكي ، افزايش نسبت قدرت به وزن بدني و .... دارد و يك تصوير قابل قبول براي قضاوت كنند گان اين ورزش ارائه مي كند . بخ ورزشكاران اين رشته حفظ يك فيزيك بدني غضلاني و قابل انعطاف توصيه مي شوند . به ويژه براي زنان بدست آوردن و يا حفظ اندام مناسب مي تواند دشوار باشد در نتيجه ورزشكاران زن با مصرف يك رژيم غذايي كم انرژي ممكن است در معرض ريسك دريافت ناكافي مغذي چون قند ( كربوهيدرات ) ، كلسيم و آهن قرار بگيرند . براي زنان خوردن غذاها و ميان وعده هاي كم چربي و غني از مواد مغذي به منظور فراهم كردن احتياجات غذايي روزانه حائز اهميت مي باشد . ميان وعده هاي پر چربي مثل چيپس ، شكلات و غذاهاي بدون كربوهيدرات و مايعاتي مثل نوشابه ها به عنوان انتخابهاي غذايي معمول توصيه نمي شود . ولي گاها به مقدار كم مي توانند مصرف شوند مردان تمايل دارند كه ميزان چربي بدني پايين تري را  با سهولت بيشتر به دست آورند (در هر حال بعضي از آنها برنامه هاي غذايي مشابه ورزشكاران زن را دنبال مي كنند .) اکثر مردان جوان به یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی نیاز دارند تا از عهده نیازهای افزاینده ی رشدی و آموزشی خود بر آیند .

 

آموزش تغذیه :

بعضی از غواصان از خوردن صبحانه ی معمولی در صبح زود قبل از جلسات آموزشی پرهیز میکنند به دلیل اینکه احساس می کنند خوردن غذاهای جامد در حین آموزش برای آنها ناراحتی ایجاد میکنند . ورزشکاران که چنین احساسی دارند باید سعی کنند که نوشیدنی های .... از کربوهیدرات (قند ) همچون شیر کم چربی با آب میوه قبل از تمرین مصرف کنند .

رعایت این مسئله به حفظ میزان انرژی در مدت زمان آموزش کمک می کند در طول زندگی پر مشغله یک غواص (آموزش ، مدرسه ، دانشگاه ، کار ) یافتن زمانی برای خوردن میان وعده ها و غذاهای معمول نیز می تواند یک برنامه مناسب باشد . در واقع ورزشکار باید اطمینان حاصل کند که ..... اگر عجله دارد آماده سازی غذاهای مبتکرانه و خلاقانه اش آسیبی نمی بیند . میان وعده های غذایی مناسب برای مصرف ،در بین جلسات آموزشی ؛ حاوی مواد مغذی ...... در کربوهیدرات پروتئین و ویتامین های ضروری برای تقویت و از بین بردن آسیبها می باشند .

میان وعده های غذایی قابل حمل مناسب شامل میوه ، غلات ، ماست کم چرب و ساندویچ ها هستند .

 

تغذیه در مسابقات :

ورزشکاران باید از یک برنامه ی غذایی مناسب و مطابق با برنامه مسابقات تبعیت کنند . این برنامه ممکن است روز به روز تغییر کند .غواصان باید غذاهایی را انتخاب کنند که با آنها آشنا بوده و احساس راحتی می کنند . ..... تغذیه پیش از مسابقه و قبل از جلسات آموزشی به ورزشکاران در شناسایی ان دسته از انتخاب های غذایی که برای آن ها بهترین است کمک می کنند .

یک نکته باید مورد توجه قرار گیرد و آن این است که انرژی دریافتی بتواند میزان انرژی کاهش یافته در طول مسابقات را جبران کند .( که مربوط به کاهش حجم آموزش است ) مطمئن شویم . در صورت مطرح نبودن مسئله فوق ، افزایش وزن ناخواسته می تواند موضوع دیگری باشد .

 

قدرت و تقویت نیروی استخوانی :

برای ورزشکاران زن مصرف غذاهای .... از کلسیم ( مثل محصولات لبنی کم چربی ) در وعده های غذایی ومیان وعده های روزانه برای اطمینان از تامین شدن احتیاجات کلسیم رژیم غذایی اشان حائز اهمیت است .

 

عادات غذایی  :

غواصان به بدنی قوی و قابل انعطاف نیاز دارند نظارت یک دکتر متخصص تغذیه ی ورزشی ضروری به نظر می رسد و ورزشکاران باید ارتباط معمول خود را با چنین متخصصی حفظ کند تا بتوانند مشکلات بالقوه را شناسایی کنند .

پس از آن یک برنامه ی مناسب برای سلامت بدنی و وزنی ورزشکاران تنظیم شود .

 

تعادل میزان آب بدن :

کم آبی برای عملکرد یک غواص مضر بوده و علاوه بر اینکه میزان مهارت و تمرکز او را نیز کاهش می دهد و محیط آموزشی مسابقات برای او باید اغلب گرم و مرطوب باشد ( بخصوص در کف استخر ) که نبود چنین محیطی می تواند از دست رفتن آب بدن را افزایش دهد . غواصان باید مقدار از دست دادن معمول آب بدن خود را در طول آموزش ها در روی زمین یا در استخر ارزیابی کنند تا از کمبود آب بدن خود جلوگیری کنند .

 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ