- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار علمی، تحقیقاتی


موقع رگ‌به‌رگ شدن یا دررفتگی چه باید کرد؟

موقع رگ به رگ شدن یا دررفتگی چه باید کرد؟برای تسکین رگ به رگ شدن و یا دررفتگی، از روش های استراحت، سرد کردن، فشردگی و بالا بردن اندام استفاده می کنند.

 

اگر تاندون که از بافت‌های فیبرمانند است و عضله را به استخوان متصل می‌کند، آسیب ببیند، به اصطلاح می گویند دررفته و یا دچار کشش بیش از حد شده است، مثل دررفتگی آرنج دست.

 

 

 

رباط انتهای یک سر استخوان را به سر استخوان دیگر متصل می کند و هنگامی که صدمه ببیند، رگ به رگ شدن رخ می دهد، مثل رگ به رگ شدن قوزک پا.

 

 

 

روش های زیر برای تسکین رگ به رگ شدن و یا دررفتگی توصیه می شوند:

 

1- استراحت کردن

 

یکی از راه های تسکین رگ به رگ شدن و یا دررفتگی، استراحت می باشد.

 

ممکن است نیاز داشته باشید، 1 تا 2 روز استراحت کنید و مقدار این عدم تحرک بدنی، بستگی به محل آسیب دارد.

 

عصا و چوب زیر بغل می تواند کمک کننده باشد.

 

اگر شما دچار رگ به رگ شدن و یا دررفتگی شدیدی شده باشید، نیاز به فیزیوتراپی دارید.

 

پزشک، آسیب را بررسی می کند و بهترین درمان را پیشنهاد می کند.

 

در هر صورت، برگشت به فعالیت های روزانه باید به آرامی صورت گیرد.

 

2- سرد کردن

 

سرد کردن و گذاشتن یخ روی محل آسیب، جلوی بروز ورم و درد را می گیرد.

 

 

 

بنابراین برای 24 ساعت اول آسیب، مدت 20 تا 30 دقیقه کمپرس سرد بر روی محل آسیب دیده بگذارید و سپس برای مدت 20 تا 30 دقیقه کمپرس را بردارید.

 

 

 

اگر کمپرس سرد آماده نداشتید، می توانید از جایخی یخ برداشته و در کیسه پلاستیکی بگذارید و آن را در حوله ای بپیچید تا از سرمازدگی اندام آسیب دیده جلوگیری شود. سپس آن را روی عضو آسیب دیده بگذارید.

اگر در 24 ساعت اول آسیب، عضو آسیب دیده را گرم کنید، باعث می شود ورم عضو آسیب دیده بدتر شود. اما بعد از 24 ساعت اول که عضو را سرد کردید، می توانید از گرم کردن برای آرامش عضلات و تسکین درد استفاده کنید

 

3- فشردن با باند

 

فشرده سازی اندم آسیب دیده، ورم را می خواباند.

 

1 تا 2 روز، عضو آسیب دیده را با باند محکم ببندید.

 

 

 

4- بالا بردن عضو

 

بالا بردن عضو آسیب دیده نیز کمک به کاهش ورم می کند، بنابراین سعی کنید عضو آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب خود ببرید.

 

جاذبه زمین به کاهش ورم و فشار کمک می کند.

 

 

 

نکته:

 

اگر شما چهار روش بالا را انجام دادید و بعد از یک هفته، هنوز عضو آسیب دیده دارای ورم بود، نزد پزشک روید.

 

 

 

سایر درمان های رگ به رگ شدن و دررفتگی

 

- برخی مواقع عضو آسیب دیده نباید حرکت کند. لذا آن را گچ می گیرند و یا آتل می بندند. اگر مدت طولانی از گچ و یا آتل استفاده کنید، موجب سفتی و کاهش دامنه حرکت عضو آسیب دیده می شود، بنابراین باید به پزشک مراجعه کنید تا او بگوید عضو آسیب دیده باید چه مدت در گچ و یا در آتل بماند.

 

 

 

- برای بهبودی رگ به رگ شدن و یا دررفتگی، نیاز به فیزیوتراپی دارید و ورزش هایی را در خانه و یا در محل کارتان باید انجام دهید.

 

 

 

- برخی موارد، برای ترمیم آسیب دیدگی نیاز به عمل جراحی دارید.

 

 

 

تسکین کبودی پوست

 

هنگامی که عروق کوچک خونی در زیر پوست پاره می شوند و خون داخل بافت می رود، کبودی رخ می دهد.

 

در موقع کبودی، کمپرس سرد در محل قرار دهید و سپس محل کبود شده را بالاتر از قلبتان قرار دهید.

 

معمولا کبودی، دو هفته طول می کشد و رنگش از قرمز- بنفش به زردی تغییر پیدا می کند و سپس بهبود می یابد.

اگر اندامتان شدیدا کبود شده و دارای ورم دردناکی است، به پزشک مراجعه کنید

 

تسکین آسیب چشم ها

 

کمپرس سرد را برای مدت 20 دقیقه در هر ساعت، بر روی چشمان خود قرار دهید.

 

حتما به پزشک مراجعه کنید تا آسیب جدی و خطرناکی نباشد.

 

تسکین ضربه به سر

 

بهترین راه برای کاهش ورم و درد ناشی از ضربه به سر، گذاشتن کمپرس سرد می باشد.

 

 

 

اگر بعد از ضربه به سر دچار خونریزی سر یا صورت، سردرد، تهوع، بیهوشی، لکنت زبان، مشکلات بینایی، غیرطبیعی بودن مردمک چشم، مشکلات تنفسی و یا تشنج گشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

داروهای مسکن

 

پزشک برای بهبود رگ به رگ شدن و یا دررفتگی عضو، استراحت کردن، سرد کردن، فشرده سازی و بالابردن اندام را توصیه می کند. ولی اگر دارای درد زیاد و پشت سر هم باشید، ممکن است پزشک برای شما داروهای مسکن و یا چسب ها و یا وسایل کمک کننده را تجویز کند.

منبع: تبیان

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ