- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار علمی، تحقیقاتی


استرس و افزایش وزن

استرس و افزایش وزناسترس به چند طریق می‌تواند در افزایش وزن دخالت داشته باشد. هنگامی که ما زیر فشار استرس قرار داریم، هورمون‌های متعددی در بدن ما آزاد می‌شود که به تغییراتی در عملکرد داخلی بدن ما می‌انجامد. در این حالت، بدن ما جنبه دفاعی می‌گیرد و به گونه‌ای عمل می‌کند که انگار در معرض خطر قرار داریم.

 

آیا استرس می‌تواند باعث چاقی گردد؟

استرس به چند طریق می‌تواند در افزایش وزن دخالت داشته باشد. هنگامی که ما زیر فشار استرس قرار داریم، هورمون‌های متعددی در بدن ما آزاد می‌شود که به تغییراتی در عملکرد داخلی بدن ما می‌انجامد. در این حالت، بدن ما جنبه دفاعی می‌گیرد و به گونه‌ای عمل می‌کند که انگار در معرض خطر قرار داریم. در نتیجه، تغییراتی در متابولیسم و جریان خون و تولید انرژی در بدن روی می‌دهد. چنانچه برای مدتی طولانی دراین وضعیت بمانیم، خطرات جدّی سلامتی ما را تهدید خواهد کرد. استرس مزمن به روش‌های زیر می‌تواند باعث افزایش وزن گردد:

    * متابولیسم: هنگامی که تحت استرس قرار دارید، با افزایش سطح هورمون کورتیزول، متابولیسم بدن شما کندتر می‌شود و این به نوبه خود باعث افزایش وزن، حتی با صرف مقدار معمولی غذایی که قبلاً هم مصرف می کردید می‌شود. این پدیده همچنین گرفتن رژیم‌های غذایی را نیز مشکل‌تر می‌سازد.

    * افزایش اشتها: افرادی که دچار استرس مزمن هستند، اشتهای زیادی به غذاهای چرب، پرنمک و شیرین پیدا می‌کنند. این گونه غذاها معمولاً ناسالم هستند و به افزایش وزن منجر می‌گردند.

    * قندخون: استرس مزمن می‌تواند سطح قندخون را تغییر دهد و باعث تغییر حالت، خستگی و زنجیره‌ای از مشکلات بزرگتر نظیر حمله قلبی و مرض ‌قند (دیابت) گردد.

    * ذخیره چربی: استرس بیش از حدّ حتی بر محل ذخیره شدن چربی‌ها در بدن نیز اثر می‌گذارد! ارتباط‌هایی بین چربی‌های دور شکم و سطح بالای استرس یافته شده است. متاسفانه چربی‌های شکمی نه تنها از نظر ظاهری، نامطلوبند بلکه نسبت به چربی‌های ذخیره شده در ناحیه‌های دیگر بدن، از نظر سلامتی مخاطره آمیزترند.

استرس و افزایش وزن به طرق دیگری نیز با هم ارتباط دارند:

    * خوردن هیجانی: افزایش سطح کورتیزول نه تنها اشتها نسبت به غذاهای ناسالم را افزایش می‌دهد بلکه انرژی عصبی زیادی معمولاً باعث می‌شود که افراد بیشتر از حدّ معمول بخورند. چند بار برای شما پیش آمده است که بدون آن که گرسنه باشید، تنها به دلیل استرس بیش از حدّ، به آشپزخانه رفته و دنبال هله هوله و غذاهای دم دستی گشته‌اید؟

    * غذاهای آماده: کارشناسان عقیده دارند یکی از علل عمده‌ای که افراد چاق در جوامع امروزی بیشتر دیده می‌شوند این است که مردم دچار استرس بیش از حد هستند و وقت کافی برای تهیه غذاهای سالم در منزل ندارند. بنابراین به مصرف غذاهای آماده مانند پیتزا، همبرگر، ساندویچ و ... روی می‌آورند و اغلب این گونه غذاها نیز جزء غذاهای سالم محسوب نمی‌شوند.

    * ورزش کم: معمولاً در برنامه افراد، ورزش آخرین و کم اولویت‌ترین بخش را تشکیل می‌دهد. ماندن در ترافیک، نشستن پشت میز و یا جلوی تلویزیون در پایان روز کاری، باعث می‌شود که ورزش از برنامه روزانه حذف شود.

منبع: جوان امروز

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ