- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار ورزشی


5 قانون طلايي براي لذت بردن از ورزش

اگر شما جزو آن دسته از افرادي هستيد كه معتقدند ورزش‌كردن كاري سخت و طاقت‌فرساست و حوصله مي‌خواهد، پنج روش براي لذتبخش‌تركردن ورزش به شما پيشنهاد مي‌كنيم.

 

 

قانون اول: زمان ورزش را بر حسب نيازتان تنظيم كنيد

 

بعضي‌ها عادت دارند صبح‌ها زود از خواب بيدار شوند و نرمش كردن را جزو اولين برنامه‌هاي روزانه‌شان مي‌دانند.

 

اين افراد معتقدند اول وقت هيچ بهانه‌اي براي ورزش نكردن وجود ندارد و اگر اين كار به صورت يك عادت درآيد مي‌توان با تمركز و نشاط بيشتري سر كار حاضر شد.

 

پژوهش‌هاي اخير نيز نشان داده است نرمش كردن به مدت 20 دقيقه در صبح باعث افزايش قدرت درك، هوشياري و عملكرد در طول روز مي‌شود.

 

از سوي ديگر، پژوهش‌هاي ديگر نشان مي‌دهد از آنجا كه وضعيت هورمون‌هاي بدن صبح‌ها و عصرها با هم متفاوت است و با توجه به اين‌كه دماي بدن هنگام عصر، بخصوص بين ساعت 6 تا 10 شب مقداري بالاتر است، عصرها زمان مناسب‌تري براي ورزش است.

 

با اين حال، بدن به زمان ورزش عادت مي‌كند و يك قانون كلي براي تعيين زمان ورزش وجود ندارد و اين خود شما هستيد كه تعيين مي‌كنيد چه زماني تمايل بيشتري براي ورزش‌كردن داريد؛ چون مهم خود ورزش‌كردن است، نه زمان آن.

 

قانون دوم: با دوستان‌تان ورزش كنيد

 

ورزش‌كردن با دوستان علاوه بر ايجاد انگيزه بر اثر رقابت دوستانه يا به قول معروف كل ‌كل ‌كردن، باعث مي‌شود تنوع نرمش‌ها نيز بيشتر شود. به هر حال ممكن است هر كدام از افراد شركت‌كننده در اين فعاليت گروهي داراي تجربه‌هاي گرانبهايي در مورد حركت‌هاي ورزشي باشند و مي‌توانند آنها را با ساير دوستان‌شان در ميان بگذارند.

 

پژوهش‌ها نشان داده‌ است 93 درصد افرادي كه عادت دارند گروهي ورزش كنند، احساس مي‌كنند هنگام ورزش گروهي نشاط بيشتري دارند.

 

همچنين كساني كه گروهي ورزش مي‌كنند، بيشتر خود را مقيد مي‌دانند برنامه را به هم نزده و به هر نحوي كه شده حتما در جلسه‌هاي تمرين حاضر شوند.

 

قانون سوم: نتيجه‌نگر باشيد

 

اگر از انجام دوباره و دوباره تمرين‌هاي ورزشي خود خسته شده‌ايد، دفعه بعد به جاي فكركردن به سختي‌ها و دشواري‌هاي تمرين‌ها به نتايج نهايي و مثبت همان حركت فكر كنيد؛ براي مثال اگر در حال انجام حركتي براي تقويت ماهيچه‌هاي بازو هستيد با فكر كردن به نتيجه نهايي ـ داشتن بازويي عضلاني ـ ذهن شما روي ماهيچه‌هاي بازو متمركز مي‌شود، در نتيجه بقيه اندام‌ها كمتر خسته مي‌شوند.

 

همچنين اگر در حال كوهنوردي هستيد و بشدت خسته شده‌ايد، به ايستگاه بعدي و يك فنجان چاي داغ فكر كنيد، از جان گرفتن دوباره خود تعجب مي‌كنيد.

 

قانون چهارم: موسيقي را فراموش نكنيد

 

پژوهش‌ها نشان داده‌ است گوش كردن به موسيقي هنگام ورزش باعث مي‌شود فرد 10 درصد كمتر خسته شده و حركت‌ها را با تمركز بيشتري انجام دهد.

 

همچنين گوش‌دادن به موسيقي مناسب هنگام دويدن روي تردميل باعث مي‌شود فرد 15 درصد بيشتر از حالت عادي تمرين كند،‌ اما انجام كارهايي مانند صحبت‌كردن با تلفن همراه يا خواندن كتاب تاثير چنداني بر نحوه ورزش‌كردن نمي‌گذارد زيرا باعث افزايش شدت ضربان قلب نمي‌شود.

 

قانون پنجم: گذشته‌ها را فراموش كنيد

 

اگر دفعه پيش بيش از حد تمرين كرده‌ و خيلي خسته شده‌ايد، اين موضوع همانند يك خاطره در ذهن‌تان نقش مي‌بندد و حتي ممكن است بر عملكرد شما در جلسه بعد تاثير بگذارد.

 

در يك مطالعه، از چند نفر خواسته شد به مدت نيم‌ساعت روي تردميل با بيشترين توان خود بدوند البته در سرعت‌هاي مختلف.

 

در جلسه بعدي تمام آنها سختي جلسه گذشته را كاملا به خاطر داشتند. خاطره‌هاي ما براساس نتيجه نهايي يك تجربه شكل مي‌گيرند بنابراين انجام حركت‌هاي سبك‌تر به مدت پنج تا 10 دقيقه؛ مانند انجام حركت‌هاي كششي يا قدم زدن وسط تمرين‌هاي سخت باعث مي‌شود تصوير مثبت‌تر و آرامش‌بخش‌تري در ذهن شكل بگيرد. اگر از آخرين كار يا جلسه تمرين خود خاطره خوشي داشته باشيد، براي انجام دوباره آن انگيزه بالايي خواهيد داشت.

منبع: جام جم آنلاین

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ