- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار علمی، تحقیقاتی


رژیم غذایی، ورزش مداوم و ترک سیگار عوامل مهم در پیشگیری از پوکی استخوان

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پوکی استخوان بیماری شایعی است که در آن لایه های استخوانی نازک و کم شده و استعداد شکستگی زیاد می شود. خطر این بیماری در خانم ها بخصوص بعد از یائسگی بیشتر می شود زیرا هورمون های زنانه (استروژن) که موجب حفاظت از نسج استخوان می شود در این زمان کم می شود.

 

براساس این گزارش، رژیم غذایی مناسب از راهکارهای مهم در پیشگیری از بروز پوکی استخوان به شمار می رود و غذای ایده آل برای پیشگیری از پوکی استخوان باید شامل مقدار کافی کالری و حاوی کلسیم و ویتامین D باشد.

 

متخصصین پیشنهاد می کنند که روزانه حداقل 1000 میلی گرم کلسیم به صورت غذاهای مختلف و یا قرص های حاوی کلسیم مصرف شود.

 

برپایه این گزارش، خانم ها پس از دوران یائسگی به مقادیر بیشتری یعنی حدود 1500 میلی گرم در روز به کلسیم نیاز دارند.

 

براساس این گزارش، غذاهای عمده ای که کلسیم زیاد دارد عبارتند از: شیر و مواد لبنی دیگر مثل پنیر و ماست، سبزیجات سبز نیز مثل اسفناج، کلم بروکلی و بقیه سر شار از کلسیم هستند و قرص های کلسیم در مواردی که شخص نتواند از غذاهای کلسیم دار به مقدار کافی مصرف کند در دسترس هستند.

 

برپایه این گزارش تحقیقات، نشان داده شده است که مصرف ویتامین D در افراد مسن همراه با مصرف کلسیم موجب پیشگیری از پوکی استخوان می شود. شیر مهم ترین غذای حاوی ویتامینD می باشد و در هر لیوان شیر حدود 100 واحد بین المللی ویتامین D وجود دارد. توصیه می شود در تمام کسانی که مقدار ویتامین D در رژیم غذایی آن ها کمتر از 400 واحد بین المللی است ویتامین D را به صورت دارویی مصرف کنند.

 

براساس این گزارش، مصرف کلسیم و ویتامین D علاوه بر اثرات مفید روی استخوان ها، موجب بهتر شدن فشار خون و چربی ها و همچنین پیشگیری از لق شدن دندان ها در سنین بالا می شود.

 

ورزش هایی مانند راه رفتن در جوان ها باعث محکم شدن استخوان ها و در سنین بالا باعث حفظ استحکام استخوان می شود. ورزش مستمر موجب کم شدن خطر شکستگی در گردن استخوان ران می شود.

 

براساس اعلام این مرکز، به کسانی که در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند توصیه می شود که سیگار را کنار بگذارند زیرا مصرف روزانه یک پاکت سیگار موجب میشود که تراکم استخوان در حدود50 سالگی 5 تا 10 درصد کم تر و شانس شکستگی بیشتر باشد.

منبع: طبنا

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ