- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار علمی، تحقیقاتی


مصرف غذای پرکالری پیاده‌روی بانوان را بی‌فایده می‌کند

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی – ورزشی معتقد است بی‌تحرکی و ورزش نکردن عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله اضافه وزن، پوکی استخوان، دیابت و فشار خون در زنان است.

دکتر لاله حاکمی در اظهار کرد: پیاده‌روی ورزش مناسبی برای کاهش وزن در خانم‌هاست. اما اشتباهی که بیشتر خانم‌ها انجام می‌دهند این است که بعد از فعالیت ورزشی از یک وعده‌ی غذایی پرکالری استفاده می‌کنند و همین امر فعالیت آن‌ها را بی‌نتیجه می‌کند. بهتر است این افراد تا یک ساعت بعد از ورزش از مواد کم‌کالری و نوشیدنی‌هایی مثل آب و چای کمرنگ استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه ابتلای خانم‌ها به پوکی استخوان بیشتر از مردها است،‌تراکم استخوانی در سلامت آن‌ها تاثیر ویژه‌ای دارد. بنابراین توصیه می‌شود که دخترها از همان سنین کودکی ورزش‌هایی را که متحمل وزن هستند انجام دهند، مثل دویدن و طناب زدن. خانواده‌ها هم با تنظیم یک برنامه تغذیه‌ای مناسب، باید کالری کافی را به بدن آن‌ها برسانند تا رشد مناسبی داشته باشند.

دکتر حاکمی با اشاره به اینکه آناتومی زنان و مردان در سنین قبل از بلوغ تفاوت چندانی ندارد، گفت: ورزش‌هایی که در این سنین به آن‌ها توصیه می‌شود مشابه یکدیگر هستند اما آن چیزی که در این زمینه مهم است لذت بردن کودکان از فعالیت‌های ورزشی و شاد بودن آن‌هاست. خانواده‌ها باید توجه کنند که فعالیت‌هایی با قوانین سخت برای بچه‌ها در نظر نگیرند؛ چرا که در آینده این افراد انگیزه‌های خود را برای ادامه ورزش از دست می‌دهند. ما امروزه شاهد این هستیم که افراد بزرگسال تنها برای انگیزه‌های بیرونی مثل کاهش وزن و چربی به ورزش روی می‌آورند و در کودکی تلاشی برای نهادینه کردن ورزش در آن‌ها صورت نگرفته است.

این استاد دانشگاه با تاکیدبر موثر بودن پیاده‌روی نسبت به ورزش‌های دیگر، خاطرنشان کرد:‌بهتر است خانم‌ها پیاده‌روی را هر روز یا لااقل پنج روز در هفته به مدت 30 تا 40 دقیقه انجام دهند. همچنین برای انجام فعالیت‌های قلبی عروقی 3 تا 5 روز در هفته را به مدت 30 تا 60 دقیقه اختصاص دهند. گاهی خانم‌ها دچار چاقی‌های موضعی هستند که در این موارد باید از تمرین‌های موضعی استفاده کنند. به عنوان مثال افرادی که دچار چاقی شکم هستند، باید از ورزش‌های قدرتی برای تقویت عضلات شکم استفاده کنند.

دکتر حاکمی به بالا بودن سطح فعالیت‌های روزمره در تناسب اندام و تندرستی اشاره و تصریح کرد: افراد می‌توانند برای حفظ سلامت خود میزان و شدت کارهای روزمره را با توجه به توان خود افزایش دهند، اما برای فعالیت‌هایی مثل قدرتی، استقامتی، کششی و قلبی – عروقی باید به پزشک مراجعه کنند تا از محدودیت‌هایی که انجام این ورزش‌ها دارد آگاه شوند تا آسیبی به اندام داخلی و خارجی‌شان نرسد. خانم‌های شاغل هم باید حتما زمانی را به ورزش و شرکت در فعالیت‌های گروهی اختصاص دهند؛ در غیر این صورت تا چند سال بعد متحمل هزینه‌های درمانی زیادی برای حفظ سلامت خود خواهند شد.

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی – ورزشی در پایان به خانم‌هایی که به دنبال ایجاد حرکات ورزشی مفید برای سلامتی خود هستند توصیه کرد: این افراد می‌توانند با مراجعه به مراکزی که وسایل ورزشی استاندارد دارند، ساعاتی از روز را به فعالیت‌های بدنی بپردازند و ورزش‌های شنا،‌دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و ورزش‌های هوازی را در برنامه‌های روزانه‌ی خود قرار دهند. البته بهتر است برای استفاده از وسایل و تجهیزات ورزشی با پزشکان متخصص در این زمینه مشورت کنند، چون بعضی از این وسایل مناسب استفاده‌ی خانم‌ها نیست و ممکن است به سلامت آن‌ها آسیب برسانند.

منبع: ایسنا

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ