- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار علمی، تحقیقاتی


تشخیص علت کمبود وزن، اولین قدم برای درمان لاغری

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه اولین گام در درمان لاغری تشخیص علت کمبود وزن است، گفت: بررسی تاریخچه پزشکی، میزان مصرف غذایی فرد، کمبودهای تغذیه‌ای و همچنین عادت غذایی اولین کاری است که باید در خصوص تعیین رژیم غذایی برای این افراد انجام شود.

دکتر لیلی ناظمی در گفت و گو با ایسنا ، اظهار داشت: برای تشخیص کمبود وزن در افراد ابتدا باید به BMI یا همان وزن ایده آل که با تقسیم کردن وزن فرد بر قد به دست می‌آید پی ببریم به طوری که اگر BMI بین 20 تا 25 باشد، وزن فرد نرمال، بین 25 تا 30 باشد چاق خفیف، بین 30 تا 40 چاق متوسط و وزن بالاتر از 40 از چاقی مفرط برخوردار است.

این متخصص تغذیه گفت: از جمله دلایل کمبود وزن می توان به کاهش مقدار انرژی دریافتی نسبت به نیازهای فرد، داشتن فعالیت های زیاد، اختلال در جذب مواد غذایی، ابتلا به بیماری‌های غیرارادی مانند بیماریهای مزمن ریوی، ازدیاد ترشح غده تیروئید و استرس‌های روحی و روانی اشاره کرد.وی خاطرنشان کرد: در موارد کمبود وزن افراد باید به صورت تدریجی و بر اساس توانایی در هفته نیم کیلو وزن اضافه کنند تا دچار بیماری‌های معده و اختلال در فعالیت‌های قلبی نشوند.

ناظمی در ادامه با اشاره به اینکه فقر غذایی فرد دچار کمبود وزن باید از طریق مصرف مواد غذایی پروتئینی و چربی‌های غیراشباع جبران شود، گفت: این افراد باید غذاهایی را که موجب تحریک اشتها می شود مصرف کنند به این صورت با افزایش تدریجی میزان انرژی دریافتی، رژیم غذایی قادر به تامین نیازهای فرد خواهد بود که البته بسته به ارزیابی تغذیه‌ای گروه‌های مختلف افراد متفاوت است.

دکتر ناظمی با اشاره به اینکه اولین گام در درمان لاغری تشخیص علت کمبود وزن است، گفت: بررسی تاریخچه پزشکی، میزان مصرف غذایی فرد، کمبودهای تغذیه ای و همچنین عادت غذایی اولین کاری است که باید در خصوص تعیین رژیم غذایی برای این افراد انجام شود.

این متخصص تغذیه افزود: بعد از محاسبه میزان مصرف انرژی روزانه در افراد دچار کمبود وزن نسبت به شرایط فرد از 500 تا 1000 کیلو کالری به مصرف روزانه وی اضافه می کنیم تا باعث افزایش وزن آنها شود. البته 10 تا 15 درصد از این کالری باید از طریق مصرف مواد غذایی پروتئینی و چربی‌های غیراشباع تامین شود.

وی یادآور شد: فردی که می خواهد در روز 500 کیلو کالری به بدن خود اضافه کند در طول روز باید یک عدد موز، یک لیوان شیر و بستنی، دو برش نان اضافه بر نانی که قبلا مصرف می کرده و 30 گرم پنیر مصرف کند که البته با توجه به ذائقه فرد می توان جایگزین هایی برای هرکدام از این مواد غذایی در نظر گرفت.

دکتر ناظمی اظهار داشت: افرادی که در اثر استرس و اضطراب‌های مغزی به کمبود وزن مبتلا می شوند باید در محیطی که کاملا آرام و به دور از دغدغه فکری است به مصرف مواد غذایی مبادرت ورزند.

این متخصص تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: مصرف داروها و پودرهایی که به منظور رسیدن به وزن ایده آل از داروخانه یا عطاری‌ها تهیه می‌شود باید کاملا بر اساس تحقیقات و اصول علمی صورت بگیرد، در غیر این صورت عوارض و عواقبی را در کوتاه یا بلندمدت در پی خواهد داشت.

منبع: سلامت نیوز

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ