- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار ورزشی


گرفتگی عضله در وزشکاران

ورزشکاران در طول ورزش یا بعد از ورزش هایی نظیر یک مسابقه فوتبال یا دویدن در یک مسافت زیاد، دچار گرفتگی عضله شوند.

دلایل گرفتگی عضله
در طی ورزش های طولانی مدت، به ویژه زمانی که هوا خیلی گرم است، مقدار زیادی آب از بدن دفع می شود. از دست دادن آب بدن زمینه را برای گرفتگی عضله فراهم می کند، البته ارتباط این دو مساله با یکدیگر، دقیق مشخص نشده است. کمبود نمک باعث گرفتگی عضله نمی شود، بلکه از دست دادن آب بدن از طریق زیاد عرق کردن باعث می گردد که غلظت نمک بدن افزایش یابد.
گرفتگی عضلات بازیکنان فوتبال در پایان بازی، احتمالاً به دلیل تغییرات ایجاد شده در ساختمان عضله در نتیجه خونریزی قبلی عضله، پارگی های کوچک عضله یا وضعیت سلامت یا تمرین ورزشکار روی می دهد.
علت اصلی گرفتگی عضله مشخص نیست اما هر عاملی که در گردش خون اختلال ایجاد کند باید مدنظر باشد و برطرف گردد.
عواملی مثل جوراب های تنگ، بستن خیلی محکم بند کفش، تجمع اسید لاکتیک در عضلات، رگ های واریسی، هوای سرد و عفونت ها باعث گرفتگی عضله می شوند.
پیشگیری و درمان
ورزشکار باید اعمال زیر را انجام دهد:
به منظور پیشگیری از گرفتگی عضله، نرمش کردن و گرم کردن بدن قبل از انجام ورزش، استفاده از وسایل و تجهیزات به طور صحیح و اطمینان از داشتن نمک و آب کافی در بدن، لازم است.
انجام ندادن فعالیت های ورزشی در زمان گرفتگی عضله و منقبض کردن عضلات مخالف آن. برای مثال زمانی که عضله ساق پا دچار گرفتگی شود و پا را به سمت پایین می کشد، پا را باید در حالی که از زانو خم شده است، به دقت بالا نگه داریم تا یک زاویه قائمه در پا ایجاد شود. حرکت پا نباید به شدت و با زور انجام شود، بلکه عضله تحت تأثیر قرار گرفته را باید به آرامی ماساژ دهیم.
درد پس از ورزش در عضله
دردناکی یا گرفتگی عضله، همراه با درد، درد هنگام لمس و گاهی اوقات ورم کردن عضلات می تواند مدت کوتاهی پس از انجام ورزش های سخت ایجاد شود. درد در طول انجام فعالیت های ورزشی فعال و غیر فعال به وجود می آید و عضلات ممکن است دچار ضعف شوند. بسیاری از ورزشکاران در اواخر پاییز یا اوایل بهار که سطح ورزش خود را تغییر می دهند و کفش متناسبی ندارند یا بسیار شدید فعالیت می کنند، دچار این مشکل می شوند. علائم عمدتاً در طول انجام ورزش هایی که عضلات به طور هم زمان کشیده و منقبض می شوند (انقباض اکسنتریک یا کار منفی) ایجاد می گردد. در افراد غیر ورزشکاری که به طور ناگهانی ورزش شدید و سختی را شروع می کنند، تغییرات ایجاد شده در عضله به صورت پارگی هایی که صفحه Z نامیده می شوند درطی 2 تا 7 روز دیده شده است.
این پارگی ها به دنبال سفت شدن عضله پس از انجام ورزش، ایجاد می شوند و پس از استراحت دادن به عضله برطرف می گردند. صفحه Z فاقد حس است، بنابراین هیچگونه دردی ایجاد نمی کند. به هر حال، هم زمان با پاره شدن صفحه Z مویرگ های عضلات نیز پاره می شوندکه این مسأله باعث تغییر فشار عضله، اختلال در جریان خون، و ایجاد ورم می شود. این مسآله به نوبه خود می تواند باعث سفتی عضله و درد شود. این وضعیت خطرناک نیست و معمولاً پس از چند روز برطرف می شود.
اقدامات لازم برای پیش گیری و درمان
انجام اقدامات زیر به کاهش این مشکل کمک می کند:
تنظیم برنامه های ورزشی باید بر اساس نوع ورزش انجام شده و سطح ورزشی فرد انجام گیرد. استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب بسیار مهم است.
اگر سفتی کمی در عضله احساس شود، می توان فعالیت های ورزشی را ادامه داد اما باید نحوه انجام ورزش اصلاح شود. معمولاً شدت ورزش به ویژه در مراحل آغازین، باید به تدریج افزایش یابد.
انجام حرکات آرام و گرم نگه داشتن عضله سفت شده به کاهش درد کمک می کند.
درد شدید ناگهانی
دوندگانی که قبل از دویدن، بدن خود را گرم نمی کنند، گاهی اوقات چند دقیقه پس از دویدن، دردهای تیر کشنده ای در قسمت بالای شکم خود احساس می کنند. ممکن است درد سمت چپ یا راست بدن باشد. زمانی که فعالیت های ورزشی بلافاصله پس از خوردن غذا انجام شوند، درد شدیدتر خواهد بود. ممکن است درد با بازدم عمیق شدیدتر شود و با یک دم عمیق شدت آن کاهش یابد.
دلیل اصلی این نوع دردها اساساً مشخص نشده است، اگر چه برخی از مقالات بیان می کنند که انجام برخی از فعالیت های مکانیکی ممکن است درد را شدیدتر کند. بافت پیوندی که ارگان های شکمی را ثابت نگه می دارد، فشار بیشتری را پس از صرف غذا تحمل می کند و انجام فعالیت های فیزیکی در این زمان می تواند باعث ایجاد فشار و خونریزی های جزئی داخلی شود. دلایل دیگر احتمالاً فقدان اکسیژن کافی در دیاگرام و یا احساس درد در ارگان های داخلی شکم نظیر طحال و کبد به دلیل اختلال در جریان خون مجدد است.
درمان
ورزشکار باید اعمال زیر را انجام دهد:
از انجام فعالیت های ورزشی و شرکت در مسابقه تا چند ساعت پس از صرف غذا اجتناب کند.
قبل از شروع ورزش، خم شدن به جلو یا ایستادن به کاهش درد یا از بین رفتن آن کمک می کند.
فشردن یک شیء سخت، برای مثال سنگ با دست ها، اکثر ورزشکاران احساس می کنند که با انجام این کار دردها و سوزش های ناگهانی فروکش می کنند، البته مکانیسم این روش شناخته نشده است.

منبع: فدراسیون پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران http://ifsm.ir

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ