- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار علمی، تحقیقاتی


مديريت نادرست دريافت مواد غذايي سلامتي روزه دار را به خطر مي اندازد
تهران - عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت : مديريت نادرست دربافت مواد غذايي از قبيل شيريني ها ، چربي ها ‌، غذاهاي متنوع و پرحجم در هنگام افطار ، شام و سحر مشکلات گوارشي ،‌خوني و چربي خون را ايجاد مي کند.
دکتر محمد جواد حسين زاده در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود:در ماه مبارک رمضان متابوليسم پايه اي بدن انسان تنظيم مي شود و يک سري مکانيزم تنطيم شده در بدن فعاليت مي کند.
وي اظهار داشت : اگر فرد روزه دار پس از افطار و سحري بيش از اندازه و مقدار نياز مواد غذايي و کالري به بدن خود برساند به اميد آنکه طي روز دچار کمبود مواد غذايي نشود باعث ايجاد اختلال در سيتسم دستگاه گوارش يا برخي از بيماري ديگر در فرد مي شود.
اين متخصص تغذيه ادامه داد: اين وضعيت مي تواند بر عکس نيز صدق کند به طوري که روزه دارا با مديريت به شيوه نامناسب مواد غذايي و عدم مصرف تمامي گروه هاي غذايي در هنگان افطار و سحر دچار کمبود مواد غذايي شود.
وي با اشاره به اينکه روزه‌دار مي‌تواند با تغذيه‌ي مناسب و صحيح به بدن و جسم خود کمک کند ادامه داد: بدن انسان همواره مقداري چربي را به عنوان ذخيره‌ي انرژي در نقاط مختلف ذخيره مي‌کند.اين چربي‌ها به مرور ممکن است مقداري از کاروتنوئيدهاي(رنگدانه هاي گياهي) خورده شده توسط فرد را در خود ذخيره کنند و تغيير رنگ دهند به علاوه اگر اين چربي‌ها براي مدت طولاني در بدن باقي بمانند، به شکل توده ي فشرده در مي‌آيند و چربي‌هايي که در مرکز اين توده قرار مي گيرند، ممکن است براي هميشه در بدن باقي بمانند و کم‌تر براي توليد انرژي بسوزند.
وي با بيان اينکه روزه داري بهترين تمرين براي افرادي است که دچار اضافه وزن هستند خاطر نشان کرد : روزه‌داري مناسب ترين مدل براي تقويت اراده نخوردن و کاهش وزن افراد چاق است که باعث مي شود بدن چربي‌هاي قبلي را بسوزاند و پس از پايان دوره‌ي روزه‌داري به جاي آن‌ها چربي تازه و مناسب‌تري را جايگزين نمايد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران اضافه کرد :روزه داري براي افرادي که چربي ذخيره اي زيادي در بدن خود دارند، فرصت خوبي را فراهم مي کند تا مقداري از آن‌ها را براي توليد انرژي به مصرف رسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.
حسين زاده به تغذيه روزه داران نوجوان اشاره کردو افزود: دريافت ناکافي و نامناسب مواد غذايي در اين گروه سني که در حال رشد هستند مي‌تواند به رشد و نمو آن‌ها لطمات جبران ناپذيري وارد کند.
وي اضافه کرد :نوجوانان و گروه هاي سني که براي نخستين سال روزه مي گيرند بايد از فعاليت شديد که به مصرف انرژي زياد و تعريق فراوان در طي روز منجر مي شود جلوگيري کنند .
اين متخصص تغذيه به نوجواناني و والدين آنان توصيه کرد براي رفع گرسنگي در روزهاي طولاني از مواد غذايي پروتئين ها مانند گوشت ، تخم مرغ ،‌لبنيات‌، ماست و همچنين براي رفع تشنگي از سبزيجان و ميوه هاي فصل و کاهو به ميزان لازم و مناسب مصرف شود .
حسين زاده ادامه داد: مواد غذايي علاوه بر انرژي‌زا بودن مقاديري هم املاح و ويتامين‌هاي مختلف دارند که جهت فعاليت مناسب و حفظ سلامت بدن لازم و ضروري است تا بتوانند تمام مواد مغذي مورد نياز اعم از کربوهيدرات‌ها، چربي‌ها، پروتئين‌ها، عناصر معدني و ويتامين‌ها و هم‌چنين آب را به بدن برسانند.
وي با بيان اينکه روزه داران بايد از افطار تا شام حداقل دو ساعت فاصله ايجاد کنند افزود: با مصرف مواد غذايي کم حجم و سبک در زمان افطار مثل نان، پنير، گردو، سبزي، خرما و شير مناسب است و پس از 2 ساعت و زماني که فرد حس مي‌کند دوباره به حد کافي گرسنه شده شام خود را ميل کند.
اين متخصص تغذيه مصرف سحري و نوشيدن مايعات فراوان توصيه کرد و گفت :مصرف سحري بسيار ضروري است که مي‌تواند شامل غذاهاي داراي کربوهيدرات هاي پيچيده و غير سرخ کرده و عموماً حاوي غلات، لبنيات، کمي گوشت، سبزيجات و حبوبات باشدالبته افراد چاق بايد در مصرف غذا احتياط کنند تا دچار اضافه وزن بيشتر نشوند.
چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ