- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > ورزش بانوان/ورزش و حاملگی


حاملگی مطلوب با ماساژ آرامش بخش

پیش زمینه
بارداری و تولد کودک یک رخداد لذت بخش ، شگفت انگیز و چالش برانگیز برای زوج های جوان است و این امر هر یک از دو زوج را چه به تنهایی و چه در زمینه رابطه بینشان عمیقا متاثر می کند. در این دوران مادر بخاطر تغییرات هورمونی ، خستگی مضاعف و ناراحتی های عضلانی در خلال حاملگی نیاز به حمایت روحی بیشتری از جانب همسر دارد و پدر آینده نیز باید به این امر توجه داشته باشد و به همسر برای غلبه بر اضطراب مادر شدن ، زایمان و نقش های جدیدی که قبول خواهد نمود کمک کند. تحقیقات زیادی نشان داده اند که ماساژ در خلال حاملگی در تقویت رابطه زناشویی و کاهش ناراحتی های جسمی و روحی خانم باردار نقش بسزایی دارد.

 

فواید ماساژ در خلال بارداری
• ماساژ مناسب سبب کمک به بدن مادر در رفع مواد زائد حاصل از متابولیسم از طریق سیستم لنفاتیک و گردش خون می گردد و سبب خواهد شد که خستگی وی کاهش یابد و انرژی بیشتری داشته باشد.

• با کمک به سیستم گردش خون ، ماساژ سبب کاهش فشار روی قلب مادر شده و سبب کنترل بهتر فشار خون در زمان بارداری می گردد.

• ماساژ سبب کاهش ناراحتی عضلانی مثل اسپاسم ، سفتی ، سوزن سوزن شدن و تنش عضلانی خواهد شد.

• ماساژ سبب افزایش سرعت دفع مواد زائد عضلانی مثل اسیدلاکتیک (اسیدلاکتیک زیاد عضلانی ازعلل درد عضلانی می باشد. )

• ماساژ سبب کاهش اضطراب یا افسردگی در خلال حاملگی می شود که به خاطر ایجاد تغییرات هورمونی رخ می دهند.

• ماساژ سبب بهبود جریان خون موضعی و کلی بدن شده و از این طریق اکسیژن و مواد مغزی بیشتری به سلول های مادر و جنین وی رسیده و خستگی مادر کاهش یافته و رشد و تکامل جنین بهتر خواهد شد.

• ماساژ سبب تحریک ترشح غددی می شود و از این طریق به پایداری وضعیت هورمونی مادر کمک می کند.

• ماساژ با کاهش سفتی عضلانی سبب بهبودی انعطاف پذیری عضلانی در مادر می شود که این انعطاف مناسب عضلات بخصوص در سه ماهه سوم و در حین زایمان به مادر کمک زیادی در امر زایمان مناسب و با درد کمتر خواهد نمود .

• ماساژ سبب آرامش بخشی و تقویت سیستم عصبی در مادر خواهد شد و به وی در امر خواب بهتر و عمیق تر کمک می کند.

ورزش و حاملگی
سلامت و تناسب بانوان

توصیه کلی و مهم
• ماساژ شکم در خلال حاملگی ممنوع می باشد.
• ماساژ را بر نواحی از بدن متمرکز کنید که بیشترین احساس خستگی یا ناراحتی را دارند .
• بهتر است مادر در حین ماساژ به پهلوی چپ خوابیده باشد و بازوی چپش زیر سرش باشد.

 مطالب مرتبط :

ورزش و سیستم قلبی عروقی در بارداری
* ورزش در خلال حاملگي
سرطان سینه و ورزش
ورزش و مدیریت استرس
ورزش ها , مراقبتها و اقدامات لازم پس از زایمان 
گرفتگی عضلات پا در حاملگی 
افسردگی پس از زایمان ( Postpartum depression )  
دیابت حاملگی ( Gestational diabetes mellitus )

دکتر مریم میرزانجفی

 

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ