- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > پزشکی و ورزش/ورزش و سیستم قلب و عروق


توان بخشی قلبی

تعریف:
 توانبخشی قلبی یک برنامه مشخص از ورزش و آموزش است که برای بهبود شما بعد از حملات قلبی طراحی شده است.
توانبخشی قلبی اغلب به فازهایی تقسیم می شود . این فازها شامل ورزشهای اندازه گیری شده، مشاوره تغذیه ، مراقبت عاطفی، مراقبت و آموزش در تغییرات الگویی زندگی برای کاهش احتمال خطرات مشکلات قلبی می باشد.
برنامه های توان بخشی قلبی شانس زندگانی را افزایش می دهد.
چرا انجام شد؟
توانبخشی قلبی یک روش انتخابی برای تمام سنین و انواع بیماریهای قلبی می باشد. مواردی که بعنوان مثال می توان موارد زیر را نام برد:
1-حملات قلبی
2-بیماریهای عروق کرونری
3-نارسایی قلبی
4-بیماریهای عروق محیطی
5-دردهای قفسه سینه ( آنژین )
6-کاردیومیوپاتی
7-بیماریهای قلبی مادرزادی
8-جراحی های پیوند شرابین کرونری
9-آنژیوپلاستی و استنت گذاشتن
10-پیوند قلب
11-تعویض دریچه های قلبی

خطرات:
توانبخشی قلبی تنها به کسانی که بیماریی قلبی دارند اختصاص ندارد. تیم مراقبت پزشکی شما سلامتی شما را ارزیابی خواهند کرد تا مطمئن شوند که آیا شما برای برنامه های توان بخشی قلبی آماده هستید یا خیر.
ندرتاً بعضی از بیماران از صدماتی چون کشیدگی عضلات، دررفتگی یا شکستگی استخوان رنج می برند زیرا ورزش کردن بخشی از توان بخشی قلبی می باشد. تیم مراقبت پزشکی شما باید با دقت شما را تحت نظر داشته باشند تا ریسک این آسیب ها را کاهش دهند و هم چنین آنها باید به شما بیاموزند تا زمانی که به تنهایی ورزش می کنید از خطر دور باشید.در مجموع ریسک بازتوانی قلبی وعروقی تحت نظارت پزشک متخصص ودر شرایط استاندارد بسیار کم است


نحوه آماده شدن:
اگر شما دچار حمله قلبی شده اید یا تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته اید یا اینکه بیماری قلبی دیگری دارید، از پزشکتان درخواست کنید که به یک برنامه توان بخشی بپیوندید. بیمه ها در بعضی موارد هزینه این عمل را تامین می کنند.
چه انتظاراتی داشته باشیم؟


طول مدت توان بخشی:
توان بخشی قلبی از زمانی آغاز می شود که بیمار در بیمارستان قرار دارد و تا زمانی که بیمار بتواند در خانه بخوبی این برنامه ها را انجام دهد دربیمارستان می ماند.
قدم های ابتدایی بخش قلبی 6-3 ماه معمولا به طول می انجامد. در طول این مدت شما با پزشک داخلی قلب، پرستاران آموزش دهنده، رژیم درمان،  کاردرمان، متخصصین پزشکی ورزشی، روانشناس و روان پزشک در ارتباط خواهید بود.


4 بخش اصلی توان بخشی قلبی:
ارزیابی پزشکی:
ارزیابی کامل و دقیق به تیم سلامت شما کمک می کند تا توانایی های فیزیکی، محدودیت های درمانی و دیگر شرایطی که ممکن است شما داشته باشید را می دهد. این عمل مسیر برنامه شما را تعیین می کند. تیم سلامت شما ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی، حمله یا فشار خون بالا را در شما ارزیابی می کند. این عمل باعث میشود برنامه های توان بخشی مناسب وضعیت بدنی شما طراحی شود و باعث اطمینان خاطر از مفید و اثرگذار بودن آنها می کند.

فعالیتهای فیزیکی:
توان بخشی قلبی بوسیله فعالیتهایی مثل پیاده روی کردن، دوچرخه سواری کردن، پاروزدن و یا حتی آهسته دویدن سلامت سیستم قلب و عروق شما را افزایش می دهد. همچنین ورزشهای قدرتی همچون تمرینات  با وزنه برای افزایش قدرت عضلات شما مناسب هستند.
اگر از قبل ورزش نمی کردید نگران نباشید تیم توان بخشی قلبی شما باید مطمئن باشند که برنامه شما با سرعت مناسب و ایمن ادامه پیدا می کنند. به صورت کلی شما باید در طول هفته 3 تا 5 بار ورزش کنید.

آموزش روش زندگی:
راهنمایی های مربوط به تغذیه و رژیم غذایی باعث می شوند که شما وزن اضافی تان را از دست بدهید. این عمل به شما کمک می کند غذاهایی انتخاب کنید که چربی، کلسترول و سدیم کمتری دارند انتخاب کنید. شما برای تغییر الگوی زندگی و از بین بردن عادات بد مثل سیگار کشیدن آموزش داده می شوید و پشتیبانی می شوید. همچنین آموزش می بینید که چگونه خستگی و درد خود را از بین ببرید. شما در برنامه توان بخشی خود حتما به رفع نیازهای جنسی خود میپردازید. در شرایط وخیم نیز تحت نظر پزشکی خود دارو مصرف می کنید.

پشتیبانی کردن:
تهیه برنامه برای این افراد گاه وقت زیادی می گیرد. ممکن است فرد احساس اضطراب یا افسردگی کند. یا ممکن است به دلیل اینکه چند هفته از کارکردن دور بوده احساس کند از جامعه طرد شده است. اگر فرد احساس افسردگی می کند نباید آن را نادیده بگیرد چون این قضیه برنامه توان بخشی فرد را مشکل می کند و این به این دلیل است که افسردگی باعث صدمه به روابط شما با دیگران می شود. مشاوره کمک زیادی به شما می کند تا بتوانید از عهده افسردگی و دیگر احساسات خود برآیید. گاهی نیز پزشک شما داروهایی مانند ضد افسردگی ها برای شما تجویز می کند. درمان شغلی به شما مهارتهای جدیدی می آموزد تا بتوانید به سرکارتان برگردید.
گرچه وقتی احساس خوبی ندارید شروع برنامه توان بخشی قلبی برایتان مشکل است باید این را بدانید که شما از استمرار این برنامه است که سود می برید. توان بخشی قلبی باعث می شود شما از یک زندگی با ترس و اضطراب به یک برنامه زندگی فعال برگردید. این زندگی فعال انگیزه و انرژی زیادی برای انجام کارهایی که از آن لذت می برید به شما می دهد.
توان بخشی قلبی که مجدداً زندگی خود را از نظر جسمانی و روانی بسازید. وقتی شما قوی تر شدید و توانستید شرایط خود را مدیریت کنید، به شرایط عادی بر می گردید با یک رژیم غذایی جدید و عادات ورزشی

نتایج:
توان بخشی قلبی یک برنامه طولانی مدت است جهت اینکه کیفیت زندگی شما را افزایش دهد. بعد از 12 هفته شما باید فعالیت ورزشی خود را به منزل یا باشگاه ورزشی محلی منتقل کنید. گاهی نیز ممکن است برنامه تان در مرکز توان بخشی قلبی ادامه دهید. گاهی نیز لازم است در طول این مدت تنها تحت درمان با دارو قرار بگیرید به دلیل مشکل خاصی که در سلامتی شما وجود دارد. آموزش در مورد تغذیه، الگوی زندگی کاهش دهنده وزن گاه همراه با جلسات مشاوره ادامه پیدا می کند. برای اینکه بهترین برنامه را داشته باشید سعی کنید ورزش و الگوی زندگی جدید جزئی از عادات زندگی شما شود. پس از مدتی طولانی، شما نیرومند می شوید، رفتارهایی که سلامت قلبی را به شما نشان می دهد یاد می گیرید، رژیم غذایی شما را خوب می کند ، عادات بد زندگی شما را قطع می کند ( مثل سیگار کشیدن ). و یاد میگیرید چگونه با بیماری قلبیتان برخورد کنید. شما همچنین ریسک بیماری عروق کرونری و دیگر بیماریهای قلبی را در خود کاهش می دهید.
یکی از بهترین منفعت ها که به شما در توان بخشی قلبی می رسد این است که کیفیت زندگی شما را افزایش می دهد اگر شما به برنامه توان بخشی قلبی وارد بشوید در نهایت احساس بهتری نسبت به گذشته دارید.
 
محمد آزادگان

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ