- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > پزشکی و ورزش/ورزش و خواب


بی خوابی (تعریف , علل و عوارض)

پیش زمینه
حدود   از افراد جامعه دچار مشکل در امر خواب هستند،برخی کم خواب و برخی پرخوابند و برخی کیفیت خواب خوبی ندارند. حدود   عمر ما در خواب می گذرد. خواب به منزله شارژ مجدد بدن برای پرداختن به کارهای روزانه است. اختلالات خواب سبب بهم خوردن زندگی روزمره ما و افت عملکرد شخص خواهد شد. در حین خواب فعالیت مغزی کاهش می یابد اما متوقف نمی گردد بلکه در حین خواب مراحل مختلی وجود دارد که در هر مرحله از آن بدن حالتهای مختلفی به خود می گیرد و امواج مغزی خاصی را از خود بروز می دهد. لذا فرایند خواب یک فرایند پویاست که در آن بدن اعمال روزمره را مرور می کند و به آنها سامان می بخشد لذا خواب مناسب سبب بهبود فرایندهای مغزی و آمادگی بهتر بدن برای پرداختن به کارهای روزانه خواهد شد. بی خوابی (تعریف , علل و عوارض)


مدت زمان خوابیدن
مدت زمان خوابیدن بطور قابل ملاحظه ای متغیر است هر چند زمانی معادل 8-7 ساعت در شبانه روز برای اغلب افراد مناسب است برخی که آنها را short sleeper می نامیم تنها به حدود 4-3 ساعت در شبانه روز خواب نیاز دارند و برخی که آنها را long sleeper می نامیم به حدود 10 ساعت در شبانه روز خواب نیاز دارند. برخی افراد هم که آنها را variable sleeper می نامیم در شرایط استرس به خواب بیشتری نیاز دارند و در شرایط آرامش کمتر می خوابند. سن فرد هم در میزان خواب لازم موثر است یک نوزاد در روز 16 ساعت می خوابد و یک نوجوان 10-9 ساعت در حالیکه یک فرد سالمند نیاز به خوابی معادل 6-5 ساعت دارد. لحظه خوابیدن شما به دو امر بستگی دارد یکی میزان خستگی جسم و روح شما در حین به بستر رفتن و دیگری ساعت درونی بدن شما که اگر یکی از این دو در لحظه به بستر رفتن شما نباشد به خواب رفتن مشکل خواهد بود. هر کس باید الگوی خواب خود را پس از مدتی بداند که آیا اصولا فرد کم خواب است یا پرخواب یا نرمال است. خواب آلودگی بدنبال برخاستن از بستر نرمال است اما اگر طی روز هم خواب آلوده بودید، یا مدت زمان خواب شما کم بوده است یا کیفیت خواب ما مناسب نبوده است.


تعریف بی خوابی
بی خوابی شایعترین اختلال خواب است که بصورت کاهش زمان خواب یا کاهش کیفیت خواب خود را نشان می دهد. بی خوابی به شکلها و الگوهای مختلفی بروز می کند. شایعترین فرم های بی خوابی خود را بصورت اشکال در به خواب رفتن ( بیش از 45-30 دقیقه در بستر بودن قبل از به خواب رفتن )، بلند شدن های مکرر در خواب ، بیدار شدن زود هنگام و مشکل در به خواب رفتن مجدد بروز می دهد. جز موارد نادر بی خوابی نشانه ای از یک مشکل است. خواب خوب نشانه سلامت است. خواب نامناسب اغلب نشانه ای از اختلال عملکرد بدن و بیماریهای جزئی یا مهم پزشکی و روانی است. بی خوابی می تواد در هر سنی رخ دهد و می تواند چند روز ( بی خوابی گذرا ) یا چند هفته ( بی خوابی کوتاه مدت ) یا بطور دائم ( بی خوابی طولانی مدت ) وجود داشته باشد.

ورزش و عفونت ها
ورزش و خواب

علل بی خوابی
* بی خوابی گذرا:
- استرس های روزمره
- بستری شدن در بیمارستان بخاطر جراحی
- امتحانات پایان سال
- سرما
- سردرد
- درد دندان
- آسیب عضلانی – استخوانی
- کمردرد
- سوء هاضمه
- بثورات خارش دار
- مسافرت های هوایی
* بی خوابی کوتاه مدت ( کمتر از 3 هفته ) :
- اضطراب یا عصبی بودن
- فشارهای جسمی – روحی
- مرگ نزدیکان و دوستان
- طلاق
- جستجوی شغلی یا از دست دادن شغل
- نگرانی زیاد درباره سلامتی
- انزوای اجتماعی به هر دلیل
- مشکلات و بیماریهای جسمی
* بی خوابی طولانی مدت ( بیش از 3 هفته )
- زندگی در محل های شلوغ مثل کنار اتوبان یا نزدیک فرودگاه و راه آهن.
- کارکردن در شیفت های شبانه
- بیماریهای پزشکی مثل مشکلات قلبی، آرتروز، دیابت، آسم ، سینوزیت مزمن و تشنج های مکرر
- استفاده مزمن از داروها یا الکل مثل استفاده از قرصهای خواب به مدت طولانی که خود سبب بی خوابی خواهند شد یا مصرف مزمن کافئین مثل نوشابه های کولا.
- بیماریهای روحی – روانی مثل افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلالات اضطرابی و اختلالات وسواسی – جبری
- اختلالات کیفیت خواب که سبب می گردد فرد در حین خواب به آرامش لازم نرسد مثل خرخر شبانه، حرکات تکانه ای حین خواب و سندرم پاهای بی قرار

اثرات  منفی محرومیت یا کمبود خواب
• سیستم ایمنی بدن شما ضعیف و نا کار آمد میشود.
• ناتوانی در تمرکزکردن . قدرت تمرکز شما با میزان خواب شما ارتباطمستقیم دارد .
• چرت زدن در طی روز .
• احساس تحریک پذیری ، افسردگی ،اضطراب ، بد خلقی وخستگی در طی روز .
• اشکال در بلند شدن از خواب .
• کاهش توان یادگیری و حافظه،کا هش کارایی ذهنی . کاهش هوشیاری .
• افزایش خشونت طلبی

مطالب مرتبط :

خرخر شبانه و ورزش
خواب آرام با ورزش
ورزش منظم و مقابله با بی خوابی
بی خوابی (تعریف , علل و عوارض)

 

دکتر دانیال شریفی رضوی

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ