- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار همایش و کنگره ها


مصرف ماهي خطر بيماريهاي قلبي - عروقي را کاهش مي دهد

بيماريهاي قلبي و عروقي از بيماريهاي شايع در افراد بالاي ۳۵ سال است . يکي از ريسک فاکتورها در بيماريهاي قلبي و عروقي بالا بودن ميزان چربي خون ( کلسترول و تري گليسيريد خون ) مي باشد .

يکي از عوامل بالا برنده چربي خون رژيم غذايي با درصد چربي بالاست . ( مصرف غذاهاي پرچرب و سرخ کرده - شيريني جات - خامه - انواع گوشتهاي چرب و فرآورده هاي گوشتي ) « در واقع مصرف نامتعادل چربيها » .

مطالعات اپيدميولوژيک نشان داده است که در اقوامي که منابع غذايي شان دريائي مي باشد بروز تصلب شرائين ( آتروز اسلکروز ) کمتر است . همچنين پژوهشگران هلندي حدود ۱۵ سال پيش متوجه شدند که اسکيموها به علت مصرف ماهي هاي چربي دار در برابر بيماريهاي قلبي و عروقي مصونيت مي يابند . ماهي سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳ است . اسيد چرب امگا ۳ ، اسيد چرب مفيدي است که با اثر گذاري بر خون از لخته شدن آن جلوگيري مي کند . همچنين اسيد چرب امگا ۳  از فشار شرياني مي کاهد . تراز کلسترول مطلوب ( HDL ) را زياد مي کند و تراز کلسترول نامطلوب ( LDL ) را کم مي کند . افزون بر اين اسيدهاي چرب امگا ۳ از انسان در برابر التهاب مفاصل ، فشار خون ، سرطان خون و غيره محافظت مي کند .

منابع اسيد چرب امگا ۳ : در روغن زيتون - ميوه هاي فندقي - روغن سويا - دانه هاي کتان و روغن ماهي خصوصاً ماهيهاي عمق زي و سردابي فراوان يافت مي شود . افزايش شناخت مردم نسبت به خواص و ترکيبات چربي ماهي موجب بيشتر مصرف کردن آن خواهد شد .

ماهي غذاي لذيذي است که علاوه بر اسيدهاي چرب اشاره شده حاوي مواد مغذي چون کلسيم ، فسفر مي باشد که همگي براي  سلامتي انسان مفيدند . بنابراين بهتر است ماهي را در برنامه غذايي خانواده  بگنجانيم چرا که مصرف سرانه ماهي در ايران کم است ( حدود ۳ تا ۴ کيلوگرم ) که در مقايسه با کشورهاي در حال توسعه ( ۷   تا ۸ کيلوگرم ) و در کشورهاي پيشرفته ( ۲۰ کيلوگرم ) و در ژاپن ( ۶۰  کيلوگرم ) مي باشد . از طرفي روغن ماهي باعث مي شود که کبد ترشح و توليد تري گليسيريد خون را تا مقدار قابل ملاحظه اي کاهش دهد .

کساني که مبتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي هستند ماهي را بصورت بخارپز و يا کبابي استفاده کنند و از سرخ کردن آن بپرهيزند . مصرف ماهي خطر بيماريهاي قلبي - عروقي را کاهش مي دهد

بيماريهاي قلبي و عروقي از بيماريهاي شايع در افراد بالاي ۳۵ سال است . يکي از ريسک فاکتورها در بيماريهاي قلبي و عروقي بالا بودن ميزان چربي خون ( کلسترول و تري گليسيريد خون ) مي باشد .

يکي از عوامل بالا برنده چربي خون رژيم غذايي با درصد چربي بالاست . ( مصرف غذاهاي پرچرب و سرخ کرده - شيريني جات - خامه - انواع گوشتهاي چرب و فرآورده هاي گوشتي ) « در واقع مصرف نامتعادل چربيها » .

مطالعات اپيدميولوژيک نشان داده است که در اقوامي که منابع غذايي شان دريائي مي باشد بروز تصلب شرائين ( آتروز اسلکروز ) کمتر است . همچنين پژوهشگران هلندي حدود ۱۵ سال پيش متوجه شدند که اسکيموها به علت مصرف ماهي هاي چربي دار در برابر بيماريهاي قلبي و عروقي مصونيت مي يابند   ماهي سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳ است .

اسيد چرب امگا ۳ ، اسيد چرب مفيدي است که با اثر گذاري بر خون از لخته شدن آن جلوگيري مي کند . همچنين اسيد چرب امگا ۳  از فشار شرياني مي کاهد . تراز کلسترول مطلوب ( HDL ) را زياد مي کند و تراز کلسترول نامطلوب ( LDL ) را کم مي کند . افزون بر اين اسيدهاي چرب امگا ۳ از انسان در برابر التهاب مفاصل ، فشار خون ، سرطان خون و غيره محافظت مي کند .

منابع اسيد چرب امگا ۳ :  در روغن زيتون - ميوه هاي فندقي - روغن سويا - دانه هاي کتان و روغن ماهي خصوصاً ماهيهاي عمق زي و سردابي فراوان يافت مي شود . افزايش شناخت مردم نسبت به خواص و ترکيبات چربي ماهي موجب بيشتر مصرف کردن آن خواهد شد . ماهي غذاي لذيذي است که علاوه بر اسيدهاي چرب اشاره شده حاوي مواد مغذي چون کلسيم ، فسفر مي باشد که همگي براي  سلامتي انسان مفيدند .

بنابراين بهتر است ماهي را در برنامه غذايي خانواده  بگنجانيم چرا که مصرف سرانه ماهي در ايران کم است ( حدود ۳ تا ۴ کيلوگرم ) که در مقايسه با کشورهاي در حال توسعه ( ۷   تا ۸ کيلوگرم ) و در کشورهاي پيشرفته ( ۲۰ کيلوگرم ) و در ژاپن ( ۶۰   کيلوگرم ) مي باشد . از طرفي روغن ماهي باعث مي شود که کبد ترشح و توليد تري گليسيريد خون را تا مقدار قابل ملاحظه اي کاهش دهد .

 کساني که مبتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي هستند ماهي را بصورت بخارپز و يا کبابي استفاده کنند و از سرخ کردن آن بپرهيزند .

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ