- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/نوشیدنی و مایعات در ورزش


جلوگیری از اثرات مخرّب کاهش آب بدن ( دهیدراتاسیون ) در افراد جوان

کودکان به اندازه ی بالغین نمی توانند در هنگام ورزش در شرایط هوایی گرم و مرطوب بدن خود را سازگار کنند.آنها تولید گرمای بیشتر و تعریق کمتری داشته و معمولا کمتر به اندازه ی کافی هنگام ورزش مصرف مایعات دارند ,که همگی اینها باعث افزایش خطر دهیدراتاسیون می شوند که خود منجر به مواردی از جمله گرمازدگی می شود.

افرادی که در خطر این مشکل اند:جلوگیری از اثرات مخرّب کاهش آب بدن ( دهیدراتاسیون ) در افراد جوان

هر کودکی که در گرمای تابستان ورزش هایی چون فوتبال , راگبی و ..... را انجام می دهد می تواند در معرض این خطر باشد ولی با شرایط زیر این احتمال بالاتر هم می رود:

کسانی که به ندرت ورزش می کنند

کسی که اضافه ی وزن یا چاقی دارد

کسی که بیماری اخیری داشه که باعث ایجاد اسهال و استفراغ شده

کسی که قبلا در هنگام ورزش دچار دهیدراتاسیون می شده

سازگاری با آب و هوای گرم:

اکثر مشکلات با گرما در روزهای اوّل ورزش بروز می کند. به همین دلیل توصیه می شود که روزهای اوّل با ساده کار شروع شود (به جای مسابقات سنگین) و سپس این میزان زیاد شود. در ورزشکاران جوان برای این سازگاری به 2 هفته زمان نیاز است.

انجمن آکادمی طب کودکان آمریکا در خلال شرایط آب و هوای گرم به مربیّان توصیه می کند:

کاهش فعالیّت های ورزشی سنگین که بالای 15 دقیقه اند

از ورزشکاران بخواهند تا میزان زیادی مایعات قبل از ورزش و در زمان های معین شده جهت استراحت مصرف کنند (حتی اگر تشنه نباشند)

لباس هایی بپوشند که از لحاظ وزنی سنگین نبوده و رنگ آنها روشن بوده وخنک باشد .لباس ها یک لایه باشند (و نه چند لایه).

مفاهیم تغذیه و متابولیسم
نوشیدنی و مایعات در ورزش
تغذیه در رشته های ورزشی

تشخیص دهیدراتاسیون و مشکلات مربوط به گرما:

سعی کنید به کودکان و جوانان در این رابطه تذکرات لازم را بدهید تا بتوانند از دهیدراتاسیون پیشگیری کنند.

علائم آن عبارت اند از:

دهان خشک

سر درد

سرگیجه

کرامپ ( درد عضلات و شکم )

خستگی مفرط

پیشگیری کلید است:

همواره از کودکان و جوانان بخواهید تا در ورزش در هوای گرم مصرف مایعات داشته باشند.به آنها علامت های دهیدراتاسیون ( کاهش میزان آب بدن ) را بیاموزید و در رابطه با اهمیت این مشکل به آنها توضیح دهید.اگر مسابقه ی فوتبال آنها در فضای باز بود از مربی آنها بخواهید تا در سالن مسابقه انجام شود یا به وقت دیگری موکول شود تا از گرما زدگی کودکان و نوجوانان جلوگیری شود.

احسان پرواس

مطالب مرتبط:

* نقش آب در كاهش وزن
* خصوصیات یک نوشیدنی ورزشی مناسب
* اثرات كربوهيدرات و پروتئين موجود در نوشيدني هاي ورزشي بر اجراي ورزشي (1) 
* اهمیت آب و مایعات در ورزش  
* اثرات كربوهيدرات موجود در نوشيدني هاي ورزشي (1)
* اثرات پروتئين موجود در نوشيدني هاي ورزشي (1)
* سوزش سر دل ( Heartburn )
* به هم خوردن تعادل كلسيم خون‌ ( calcium imbalance )
* اصول طلایی تغذیه ورزشی چیست؟
* تغذیه مناسب کلید موفقیت در ورزش
* دانستني هاي ورزش
* سودمندی آب میوه های حاوی امگا -3 برای كودكان

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ