- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/نوشیدنی و مایعات در ورزش


اثرات كربوهيدرات و پروتئين موجود در نوشيدني هاي ورزشي بر اجراي ورزشي (1)

در طي تمرينات ورزشي طولانی مدت، به ویژه در هواي گرما، بدن ورزشكاران مقدار زیادی از مایعات و نمک را طريق عرق از دست مي دهد. علاوه بر این، ذخاير کربوهیدرات عضلات بدن در ورزش طولانی مدت تخليه مي شوند. بنابراین آب و الکترولیت موجود در اکثر نوشیدنی های ورزشی می تواند اثرات کم آبی و خطرات ناشی از كمبود سديم در زمان ورزش طولانی مدت را کاهش دهد. علاوه بر این، کربوهیدرات موجود در نوشیدنی ها انرژي و سوخت اضافی برای ادامه تمرين به ورزشكار مي دهد تا مدت زمان بيشتري به تمرين بدني بپردازد.

اخيراً مطالعات نشان داده که ورزشكاران می توانند عملکرد استقامتی خود را با مصرف نوشیدنی ورزشی در طی ورزش، به ویژه در فعالیت های طولانی مدت (بیش از دو ساعت) با شدت متوسط ( زير بيشينه ) بهبود بخشند. اکثر دستورالعمل های توصیه مصرف نوشیدنی ورزشی را با 4 الي 8 درصد کربوهیدرات در فواصل منظم در طول ورزش و تحت شرایط آزمایشگاهی، 600 الي 1400 ميلي ليتر مایع و 30 الي60 گرم کربوهیدرات در هر ساعت به نظر می رسد کارایی اجراي ورزشي را به حداکثر مي رساند.

کربوهیدرات
نوشیدنی و مایعات در ورزش
تغذیه در بیماری های طبی

نوشیدنی های ورزشی نیز مي تواند باعث تسهيل و ترقي فرآيند بازگشت به حالت اوليه ( Recovery ) پس از تمرينات بدني سنگین گردد، اين امر به ویژه با بهبودي ذخاير کربوهیدرات عضلات بدن پس از ورزش سنگین به وقوع مي پيوندد. در پژوهشي كه در دانشگاه بیرمنگام انجام شد، دوچرخه سواران پس از هشت روز تمرين شديد، در حالی که کربوهیدرات را به مقدار كم و يا زياد در طی تمرين و بلافاصله پس از آن مصرف نمودند، هنگامی که مصرف نوشیدنی های ورزشی، با مقدار کافی کربوهیدرات بود (6 درصد در طی ورزش، 20 درصد بعد از ورزش)، دوچرخه سواران توانايي حفظ عملکرد بهتر، در استقامت خود داشتند، فشار بدني كمتري احساس مي كردند، و علائم کمتری از بيش تمريني ( Overtraining ) در آنها ديده شد. در انتهاي قسمت اول مي توان خاطر نشان كرد كه به نظر می رسد هنگامی كه ورزشكاران در حال انجام تمرينات (و يا مسابقات ) سنگین استقامتی ( Heavy Endurance Training ) هستند، نوشيدني های ورزشی كه حاوي کربوهیدرات كافي مي باشند، می توانند در جهت بهبودی و ارتقاء کارایی استقامتي آنان مؤثر باشد.

دانیال تارمست

منابع

1. J Appl Physiol 2004; 97:1245-1253

2. Int J Sport Nutr Exerc Met 2003; 13: 388-401.

3. Med Sci Sports Exerc 2004; 36:1233-1238.

4. Ghosh, Asok Kumar, et al. (2009- In Press). Combination of sago and soy protein supplementation during endurance cycling exercise can improve subsequent high intensity endurance capacity. Intl. J Sports Nutr. and Exerc. Meta.

مطالب مرتبط:

*نقش آب در كاهش وزن
*خصوصیات یک نوشیدنی ورزشی مناسب
*اهمیت آب و مایعات در ورزش
*نوشیدنی و مایعات در ورزش 
*اصول طلایی تغذیه ورزشی چیست؟
*تغذیه مناسب کلید موفقیت در ورزش
*علل درد عضلانی تاخیر یافته

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ