- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/ویتامین ها


مختصری در مورد انواع ویتامین ها (1)

اگر گمان می کنید که رسیدن به حجم و قدرت عضلانی و مهمتر از آن رسیدن به سکوهای قهرمانی و افتخار، تنها در بلند کردن وزنه های سنگین و تنها در ساعتهای طولانی تمرین سخت و فشرده خلاصه می شود، در فکر خود تجدید نظر کنید. شما که با شدتهای بالا تمرین می کنید و آرزوی قهرمانی را نیز در سر دارید ، یقین بدانید که بدون رعایت رژیم غذایی مناسب، هرگز به رویاها و آرزوهای خود دست نخواهید یافت. تغذیه مناسب برای رسیدن و رساندن شما به بازوهایی حجیم، سینه ای ستبر، عضلاتی پولادین و کمری باریک و بالاخره برای رسیدن شما به بالای سکوهای قهرمانی، عنصری ضروری و انکار ناپذیر است. تغذیه ورزشی زمینه ای بسیار گسترده و فراخی است که در این قسمت، مبحث ویتامینها را از این عرصه انتخاب کرده و به طور خلاصه و مفید مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که رژیم غذایی دوران حجم را منحصرا در مصرف پروتئین خلاصه می کنید و انتظار افزایش دیوانه کننده حجم و قدرت عضلانی را دارید و بدین وسیله سلامت بدن خود را نیز تضمین شده می بینید، باز هم ناگزیر باید در عقیده خود تجدید نظر کنید. انسان سالم و ورزشکاری که با شدتهای بالا تمرین می کند، ناگزیر از مصرف چربی، قند، ویتامینها، مواد معدنی و صد البته پروتئین است. مصرف مکملهای ویتامینی برای شمایی که با شدتهای بالا تمرین می کنید حتی می تواند حیاتی تر از مصرف مکملهای پروتئینی باشد. بدن انسان نیاز به مقادیر بسیار اندکی از ویتامینها دارد اما در صورتی که همین مقادیر اندک در رژیم غذایی انسان گنجانده نشود، آنچنان مشکلات بزرگی گریبانگیر او می شود که بزرگی آن گاه در تصور هم نمی گنجد.

مصرف ویتامینها برای تشدید روند عضله سازی بسیار ضروری است. ویتامینها در انجام گرفتن میلیونها واکنش حیاتی در بدن آدمی دخالت داشته و همچنین در فرایند جذب مواد غذایی نیز، بدن را یاری می کنند. این مواد به هضم غذا کمک کرده و سوخت و ساز آن را برای بدن ممکن می سازند. وجود مقادیر کافی از این مواد برای تسریع فرایند ریکاوری (احیای ذخایر انرژی تهی شده در سلولها و رفع خستگی عضلات پس از اتمام تمرین روزانه) نیز الزامی است.

تغذیه ورزشی

ویتامین ها


به طور کلی بدن ما برای اینکه کارکرد طبیعی خود را دنبال کند، نیاز به دریافت مداوم 13 نوع ویتامین دارد. فقر هر یک از این ویتامینها در بدن، عوارض و بیماریهای خاص خود را به دنبال دارد که این بیماریها گاه حتی منجر به مرگ آدمی نیز می شوند. این ویتامینها عبارتند از :

·
ویتامین A که « رتینول » نیز خوانده می شود.

·
ویتامین B1 که « تیامین »نیز خوانده می شود.

·
ویتامین B2 که « ریبوفلاوین » نیز خوانده می شود.

·
ویتامین B3 که « نیاسین » نیز خوانده می شود.

·
ویتامین B5 که « اسید پانتو تنیک » نیز خوانده می شود.

·
ویتامین B6 که « پیریدوکسین » نیز خوانده می شود.

·
ویتامین B9 که« اسید فولیک » نیز خوانده می شود.

·
ویتامین B12 که « کوبالامین » نیز خوانده می شود.

· «
بیوتین » که در دسته ویتامینها طبقه بندی می شود.

·
ویتامین C که « اسید اسکوربیک » نیز خوانده می شود.

·
ویتامین D که به ویتامین آفتاب نیز شهرت پیدا کرده است.

·
ویتامین E که برای پوست و انرژی جنسی مفید است.

·
ویتامین K که به ویتامین انعقاد معروف است.

 

دانیال تارمست - گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب مرتبط:

*مختصری در مورد انواع ویتامین ها (2)
*مصرف قرص های ویتامینی در ورزشکاران
*ویتامین های موثر در کاهش وزن
*ویتامین ب3 در رژیم غذایی - ( Vitamin B3 in nutrition diet )
*ویتامین ب7 در رژیم غذایی ( Vitamin b7 in nutrition diet )
*ویتامین ب1 در رژیم غذایی - ( Vitamin B1 in nutrition diet )
*ویتامین آ در رژیم غذایی - ( Vitamin A in nutrition diet )
*ویتامین ب2 در رژیم غذایی - ( Vitamin B2 in nutrition diet )
*اهمیت تغذیه
*سودمندی ویتامین ث در كاهش فشارخون
*تيامين ( ویتامین B1 ) مانع از آسيب كليوي در بيماران ديابتي مي‌شود
*ويتامين D گزينه‌اي ساده و ارزان براي تقويت ذهن است
*بی تاثیر بودن قرص های مولتی ویتامین در حفظ سلامت

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ