- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار ورزشی


گپ و گفتي با قهرمان ايراني تبار اتومبيلراني فرانسه
 
پاريس - يک قهرمان ايراني تبار اتومبيلراني فرانسه مي گويد: توسعه اين ورزش در ايران جوانان علاقمند را جذب و کمک زيادي به اشتغال زايي خواهد کرد.
با سهيل عياري در جريان نمايشگاه بين المللي گردشگري در پاريس آشنا شديم، او که به عنوان يک ايراني با اشتياق براي بازديد غرفه ايران و ديدار با هموطنان خود به نمايشگاه آمده بود ، دعوت ما براي مصاحبه را در روزهاي بعد پذيرفت و در فرصتي در خانه ايران در خيابان شانزه ليزه بارديگر خاطره خود از ايران را زنده کرد.
تنها چند کلمه فارسي مي داند، اما غذاهاي ايراني را خوب مي شناسد، پدر ايراني او مهندس مکانيک بوده و اينک بازنشسته است، او پيشرفت خود را به پدرش مديون است.
مي گويد: پدرم در اين مورد به من کمک زيادي کرد، فعاليت در اين رشته ورزشي را با برادر بزرگم شروع کردم ولي اکنون با برادر کوچکم ادامه مي دهم.
سوابق منتشر شده از عياري نشان مي دهد فعاليت خود را از سال 1992 با خودروهاي مسابقه "کارتينگ" (karting ) آغاز کرده و در آن سال توانسته است در 19 مسابقه نفر اول شود.
او در همان سال کار را با خودرو "منو پلاس" ( monoplace ) در بخش فرمول فورد (formule ford ) دنبال کرد. در سال هاي 1993 و 1994 در اين بخش توانست به 5 پيروزي برسد. همچنين 6 بار به جايگاه دوم رسيد و 7 بار توانست به عنوان "بهترين دور" دست يابد.
وي از سال 1996 وارد مرحله فرمول سه (formule 3 ) شد و ضمن کسب عنوان قهرماني فرانسه در اين بخش تا سال 1997 ميلادي توانست 13 پيروزي 2 مکان دومي را از ان خود کند و 11 بار عنوان بهترين دور را به دست آورد.
از سال 1997 تا 2000 ميلادي در بخش فرمول سه هزار ( formule 3000 ) قهرماني بين المللي شرکت کرد و در آن بخش نيز دو بار به پيروزي و يک بار به جايگاه دومي دست يافت.
وي دراين سال همچنين توانست درجايزه بزرگ فنلاند(grand prix de finlande ) و درسال بعد درجايزه بزرگ اتريش (grand prix de autriche ) پيروزي را کسب کند.
عياري همزمان از سال 1997 کاپيتان موتورسوران اميد فرانسه شد.
اين ورزشکار ايراني تبار از سال 2002 ميلادي با ورود به بخش مسابقه موسوم به سوپر توريسم (super tourisme ) عنوان قهرماني فرانسه را در اين بخش به دست آورد و در سالهاي 2004 و 2005 بار ديگر به پيروزي در همين بخش دست يافت به طوري که در مجموع در بين سالهاي 2002 تا 2005 ميلادي توانست در انواع مسابقات 21 پيروزي را به نام خود ثبت کند.
وي در همين سالها در اين بخش به عنوان راننده رسمي خودروي پژو اسپورت معرفي شد و از سال 2005 نيز به بخش موسوم به "گراند توريسم "( grand tourisme ) وارد شد و در سالهاي 2005 و 2006 ميلادي توانست 8 پيروزي ديگر کسب کند.
سهيل عياري اينک وارد مسابقات فرمول يک (formule 1 ) شده و تاکنون 5 بار در اين مسابقه شرکت کرده است.
از او در باره چگونگي ورودش به اين رشته پرسيديم، عياري علاوه بر شغل پدرش که بي شک در اين گرايش موثر بوده است، شور جواني و علاقه خود به "سرعت" را زمينه ساز ورود به اين رشته مي داند و مي گويد: عشق سرعت سبب شد تا به اين عرصه قدم بگذارم. برادربزرگترم نيز با من همراه شد.
با لبخند ادامه مي دهد : ... او نتوانست با من رقابت کند و ترجيح داد همکار من شود و هم اکنون شرکتي را با هم تاسيس کرده ايم، اما هم اکنون برادر کوچکم با من در اين رشته فعاليت مي کند.
سهيل معتقد است با توجه به وجود جوانان با استعداد در ايران زمينه هاي مساعدي براي راه اندازي اين رشته در کشور وجود دارد.
مي گويد : براي ايجاد اين رشته بايد ابتدا ديد ايا منافعي براي اين رشته در ايران وجود دارد که البته با توجه به اشتياق جوانان ايراني مي توان کار را با ايجاد مدرسه اي براي اين رشته شروع کرد.
او معتقد است با ديدن محيط و شرايط نقاط مختلف کشور مي توان بررسي کرد که کجاي ايران براي مرکزيت دادن به اين ورزش مناسب است و چه امکاناتي مي تواند داشته باشد و همچنين چه امکاناتي را مي توان از اينجا براي راه اندازي اين ورزش به ايران برد.
عياري معتقد است با توجه به اينکه توسعه اين رشته در ايران يک اقدام جديد است و بدون ترديد علاقمندان زيادي نيز دار ، اين کار امکان مي دهد که فرصت هاي شغلي جديدي در کشور ايجاد شود و در کنار آن ، جوانان نيز با اين ورزش بيشتر آشنا مي شوند و با توجه به استعداد جوانان ايراني کسب موقعيت هاي جهاني در اين رشته براي آنان دور از دسترس نيست.
وي آينده اين ورزش را خوب مي داند و به افرادي که به سوي اين ورزش مي آيند، آينده روشني را نويد مي دهد و مي گويد: هر شغلي، زماني رو به افول مي رود و اين امري طبيعي است. نبايد از اين مسئله نگران بود. افراد شاغل در اين مهارت ورزشي که يک زمينه اشتغال زا است مي توانند مانند بقيه رشته ها دست کم در زمينه هاي سود آور جنبي آن به فعاليت خود ادامه دهند.
آنها مي توانند مانند بقيه رشته ها مثل فوتبال که ستاره هاي آن به عنوان مربي فعاليت مي کنند تجارب خود را در اختيار ديگران قرار دهند. اينک بسياري از سازندگان خودرو از رانندگان ديمي و پرتجربه مسابقات استفاده مي کنند و مدل هاي خود را با نظرات فني آنان هماهنگ مي کنند. اين شرکتها براي آزمايش خودروهاي خود نيز به اين افراد رو مي آورند تا از ابعاد مختلف کيفيت آن اطمينان حاصل کنند.
وي در مورد ديگر زمينه هاي اشتغال زايي اين رشته مي گويد : اين رشته حواشي زيادي براي اشتغال زايي دارد که حتي در ابتداي امر نيز مي توان بر روي آن حساب کرد. مثلا در فرانسه دو سازنده خودرو ، بيش از 35 درصد اشتغال زايي در زمينه هاي مرتبط مانند لوازم و تجهيزات را با تمامي شرکت هاي زير دستي در اختيار دارند و چنانچه جوانان در ايران وارد اين بازار شوند ، بدون ترديد اينده آنان تامين خواهد شد.
عياري مي گويد : من خودم کار را از اسکي شروع کردم و بعد به خودرو روي آوردم. پدر و مادرم مرا حمايت کردند و امروز با برادرم شرکتي را براي آموزش اين ورزش تاسيس کرده ايم.
داشتن تخصص فني و دانستن فنون لازم براي افراد علاقمند به اين ورزش نيز به گفته او که خود داراي تخصص فني است مهم و ضروري تلقي مي شود.
او اضافه مي کند: بعد از اين آگاهي ها، نوبت به رانندگي مي رسد که بايد فنون لازم با توجه به توان و استعداد هر فرد به او آموزش داده شود.
عياري تاکيد مي کند آماده است تمامي امکاناتي را که در اين رشته در اختيار دارد براي راه اندازي و توسعه آن در ايران به کار گيرد.
وي اطلاع رساني و تلاش رسانه اي را براي راه اندازي اين ورزش در ايران و معرفي مشاغل جنبي آن که از نظر اقتصادي قدرت اشتغال زايي بالايي را براي جوانان دارد مهم دانست.
چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ