- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/مواد معدنی


ید در رژیم غذایی

ید ( I )
ید در شکل گیری هورمون های تیروئیدی مثل  T3(تری ید و تیروزین)  وT4 (تیروکسین) نقش دارد. این عنصر اکسید اسیون و متابوسیم سلول ها را تنظیم می کند. این عنصر برای تکامل جسمی و ذهنی نیز موثر است.
 کمبود این عنصر سبب کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسیم می شود. همچنین باعث اختلال در عملکرد تیروئید،بیماری گواتر(بزرگی غده تیروئید) و جلوگیری رشد ذهنی نوزادان (کریتسنیم) در بچه های تازه به دنیا آمده می شود.
75% این عنصر در غده تیروئید یافت می شود. منابع خوب این عنصر غذا های دریایی مثل ماهی های آب شور،صدف و جلبک دریایی هستند. ید موجود در محصولات گیاهی بستگی به ید موجود در خاک آن ها دارد.

مواد معدنی
دارو ، دوپینگ و مکمل های تغذیه ای

محصولات روزانه مثل پنیر، شیر، کره و غلات منابع خوبی برای این ماده هستند. بعضی اوقات نیز ید بصورت مصنوعی به مواد غذایی اضافه می شود.

غذا

کمیت

mg

پنیر

یک واحد

12

نمک یددار

یک قاشق چای خوری

400

مقادیر توصیه شده ید برای مردان و زنان 11 ساله به بالا 150 میلی گرم در شبانه روز است. این مقدار برای زنان حامله 175 میلی گرم و برای زنان شیرده 200 میلی گرم، برای کودکان 7 تا 11 ساله 120 میلی گرم، کودکان 4تا 6 ساله 90 میلی گرم و خرد سالان 1 تا 3 ساله 70 میلی گرم
 می باشد. این نیاز برای نوزادان تا 6 ماهگی 40 میلی گرم می باشد.
حداکثر میزان قابل تحمل برای دریافت بالغین 19 تا50 ساله 1100 میلی گرم می باشد و دریافت مقدار بالاتر از این مقدار ممکن است اثرات منفی بر روی سلامتی داشته باشد. در عین حال سمومیت با آن کمتر دیده می شود.

سپیده قدری

مطالب مرتبط

* تغذیه در زنان ورزشکار ( Nutrition in female athletes )
تغذیه قبل از رقابت ورزشی
* تغذیه مناسب در ورزش پرورش اندام
نقش تغذیه مناسب در سلامتی
* تغذیه در بارداری ( Nutrition in pregnancy )
علل موثر در گرفتگی عضلانی ( Cause of Muscle spasm )
* کمر درد (علل , علایم , پیش گیری و درمان)
*  تغذيه قبل از مسابقه ورزشي
* 5 ماده غذایی مفید برای مبتلایان به آلرژی
روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید )
* تغذیه در زنان ورزشکار ( Nutrition in female athletes )
اهميت تغذيه مناسب
* تغذیه در والیبال ( Nutrition in volleyball )
*  تغذیه در فوتبال
* ویتامین ب1 در رژیم غذایی - ( Vitamin B1 in nutrition diet )
تغذیه در ورزش فوتبال
* اهمیت تغذیه
تغذیه در ورزش فوتبال
* تغذیه در دوهای مسافت ( دوهای استقامتی )
تغذیه در ژیمناستیک
* تغذیه در بوکس

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ