- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/مواد معدنی


منگنز در رژیم غذایی

منگنز(Mg2+)
منگنز برای رشد استخوانی و تولید سلول و مواد ژنتیکی آن ها ضروری است. این عنصر یک کو فاکتور و کمک دهنده در آزاد سازی آنزیماتیکی انرژی است و حساسیت سیستم عصبی ـ عضلانی را تنظیم می کند به این صورت که ریتم معمول قلب را درست و ثابت نگه می دارد. کمبود منگنز سبب اسپاسم و ضعف عضلانی، انقباض و فشردگی عضلانی، گیجی،   ضربان قلب غیرمعمول،عدم توانایی برای خوابیدن (کم خوابی) ایجاد می کند. این عنصر بیشتردر پانکراس، کبد و استخوان ها دیده می شود.
کمبود این عنصر اغلب در افراد الکلی، افرادی که دیورتیک یا قرص های تحریک کننده ادرار و کسانی که در اثر اسهال طولانی مدت، بدن شان دچار کم شدن آب شده است دیده می شود.
منابع خوبی عنصر منگنز سبزیجات برگ دار سبز و خام، آجیل جات، دانه ها، سویا و محصولات آن، خشکبار، ماهی، خرچنگ، صدف خوراکی، حلزون و کتنجک است. منگنز در سیب زمینی، چغندر، انجیر، زردآلو، خرما، کشمش، موز، شاه توت و نارگیل نیز وجود دارد. همچنین منگنز در گیاهان و بافت های حیوانی یافت می شود اما در آن ها مقدارش چندان زیاد نیست.

غذا

کمیت (مقدار)

میلی گرم

کره بادام زمینی

یک قاشق چای خوری

28

سیب زمینی پخته شده

یک عدد متوسط

55

اسفناج پخته شده

2/1 فنجان

79

کتنجک

1 روز

217

گندم سیاه

1 روز

65

دیگر منابع آن سبوس گندم، ریشه گندم، شیره سیاه قند و ماء الشعیرمی باشد.
مقادیر توصیه شده روزانه برای مصرف منگز برای مردان 420 میلی گرم، برای مردان 19 ساله و مسن تر 350 میلی گرم، برای پسران 15 تا 18 ساله 400 میلی گرم و برای پسران 11 تا 14 ساله 270 میلی گرم می باشد.
در زنان 19 ساله به بالا این نیاز 280 میلی گرم در شبانه روز است. برای دختران 15 تا 18 ساله 300 میلی گرم و برای دختران 11 تا 14 ساله 280 میلی گرم است. برای زنان حامله این نیاز 320 میلی گرم و برای زنان شیرده با نوزاد 7 ماهه تا یک ساله 340 میلی گرم در شبانه روز است. برای زنان شیرده با نوزادان 1 تا 6 ماهه 355 میلی گرم،برای کودکان 7 تا 9 ساله 170 میلی گرم،4 تا 6 ساله 120 میلی گرم،یک تا 3 ساله 80 میلی گرم،برای نوزادان 7 ماهه تا یک ساله 60 میلی گرم و برای نوزادان از لحظه تولد تا 6 ماهگی 40 میلی گرم می باشد. البته این اعداد در منابع مختلف کمی متفاوت است.
حداکثر میزان قابل تحمل این عنصر برای بالغین 19 یال به بالا هنوز مشخص نشده و فقط مقدار دارویی تجویز شده آن در دسترس است که 350 میلی گرم می باشد.
هیچ مدرکی دال بر این که مقادیرمصرفی معمول منگز در غذای روزانه عامل بیماری می شود وجود ندارد. معمولا استفاده از مکمل برای آن توصیه نمی شود مگر اینکه غذای روزانه فاقد آن باشد.

 سپیده قدری

 

 

مطالب مرتبط

*تغذیه قبل از رقابت ورزشی
*اهمیت تغذیه

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ