- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار همایش و کنگره ها


آيا بازيکنان فوتبال روزه مي گيرند
 
چهار روز از ماه مبارک رمضان گذشت اما در گوشه و کنار اخباري به گوش مي رسد که تعدادي از مربيان و مسوولان تيم هاي فوتبال به خاطر ترس از شکست در ميدان مسابقه،بازيکنان خود را از روزه گرفتن منع مي کنند.
ماه مبارک رمضان، ماه ضيافت الهي آغاز شده و ورزشکاران نيز همچون ساير مومنان به استقبال از اين سفره پرخير و برکت رفته اند و در ماهي که به بهار قرآن معروف است،براي زدودن زنگار از دلها و تذهيب نفس، روزه گرفته و به عبادت خالق همت گمارده اند.
در روز هاي گذشته اما شنيده مي شود که بازيکنان فوتبال از گرفتن روزه منع مي شوند و به اين بهانه که روزه گرفتن باعث افت قواي جسماني آنان مي شود و در نتيجه بر کيفيت بازي بازيکنان تاثير نامطلوب دارد،از سوي مربيان مورد مواخذه قرار مي گيرند.
دست اندرکاران تيم هاي ورزشي با رد اين موضوع معتقدند، ورزشکاران حرفه اي که تمرينات ويژه بدنسازي را همه روزه در دستور کار خود دارند و مسابقات سنگيني را در شرايط سخت آب و هوايي برگزار مي کنند در ماه رمضان شرايط خاصي دارند و براي اينکه انجام فريضه روزه تاثيري در روند موفقيت ورزشي آنان نداشته باشد برنامه ريزي مي کنند.
همکاري برنامه ريزان و مسوولان ورزش و باشگاهها مبني بر برگزاري مسابقات و تمرينات تيم ها در ساعات بعد از افطار و ارائه برنامه غذايي به ورزشکاران روزه دار، نگراني هاي احتمالي از تاثيرات منفي بر کيفيت عملکرد ورزشکاران را برطرف نموده است.
در همين رابطه مربيان و پزشکان تيم هاي ورزشي از جمله فوتبال نيز براي اينکه بازيکنان بتوانند هم روزه بگيرند و هم با آمادگي کامل در زمين مسابقه حاضر شوند برنامه هاي خاصي تدارک ديده اند.
غلامحسين مظلومي مدير تيم فوتبال استقلال تهران،گفت:در برنامه تمريني جديد بازيکنان تمرينات خود را شب ها و بعد از افطار انجام مي دهند. به هر حال بايد شرايطي ايجاد شود تا بازيکنان بتوانند روزه بگيرند؛ ضمن اينکه مسابقات نيز در اين ماه شب‌ها برگزار مي‌شود.
تعدادي از تيم ها نيز راهکارهاي ديگري را در نظر گرفته اند تا بازيکنان ضمن کاهش آسيب ديدگي، بتوانند روزه خود را بگيرند.
رضا عابديان، سرپرست تيم استيل آذين از انجام تمرينات اين تيم راس ساعت 18 خبر داد و گفت: "با توجه به اينکه بسياري از بازيکنان تيم ما با توجه به اعتقادات خود اقدام به روزه مي گيرند، اما با هماهنگي با پزشک تيم و برنامه مناسب غذايي براي سحر، قرار بر اين شده است تا ساعت 18 و قبل از افطار تمرين کنيم".
وي ادامه داد: نمي توان ادعا کرد که روزه در عملکرد بازيکنان تاثير ندارد اما، همانطور که گفتم براي کاهش اين تاثير با هماهنگي با پزشک تيم تمرينات را انجام مي دهيم.
کهن دل، سرپرست تيم مس کرمان نيز با تاکيد بر اينکه به هيچ عنوان مانع روزه گرفتن بازيکنان نمي شويم، تاثير ماه رمضان در عملکرد فني بازيکنان را بسيار اندک دانست و گفت: "با توجه به اينکه تمرينات ما در ساعت 21 و بعد از افطار برگزار مي شود، به نظر مي رسد مشکل خاصي در عملکرد بازيکنان بوجود نيايد.آنها بعد از افطار در تمرينات حاضر مي شوند.
در همين راستا، بسياري از تيم هاي ديگر همچون استقلال، سپاهان و ... نيز تمرينات خود را بعد از افطار برگزار مي کنند.
کاظم اوليايي، مديرعامل باشگاه پاس همدان نيز همانند بسياري از مديران و مربيان ديگر معتقد است که نمي توان در مسائل شخصي و اعتقادات مذهبي بازيکنان دخالت کرد: " موضوع روزه گرفتن يا نگرفتن از جمله مسائل شخصي به حساب مي آيد و همانطور که نمي توان کسي را به گرفتن روزه مجبور کرد، نمي توان بازيکني را به خاطر مسائل ورزشي از روزه محروم نگاه داشت.
وي ادامه داد: اينکه روزه در اولويت است يا ورزش، و اينکه ورزشکار بايد به شغل حرفه اي توجه کند يا مذهب، بايد با کار کارشناسي مابين خبرگان ديني و کارشناسان ورزشي مشخص شود. اين موضوع بسيار حساس و سنگين است و از عهده من وامثال من خارج است.
دکتر فريد زرينه پزشک تيم فوتبال پرسپوليس نيز در خصوص روزه گرفتن بازيکنان گفت: بازيکنان بايد در ماه رمضان مسائل زيادي را رعايت کنند تا بتوانند عملکرد بهتري در ميدان داشته باشند.
وي افزود: مهم ترين مسئله اي که بازيکنان بايد در ماه رمضان رعايت کنند تغذيه مناسب است.
پزشک تيم فوتبال پرسپوليس گفت: بازيکنان در هنگام سحر و افطار بايد از خوردن غذاهاي چرب و شور به صورت جدي خودداري کنند.
وي تصريح کرد: بازيکنان بايد در زمان افطار تا سحر تا جايي که مي توانند آشاميدني هاي عطش آور نياشامند و بيشتر به وسيله آب عطش خود را بر طرف کنند.
پزشک تيم فوتبال پرسپوليس در خصوص تاثيرات روزه در عملکرد بازيکنان گفت: روزه در عملکرد بازيکنان بي تاثير نيست اما با رعابت موارد گفته شده آنها مي توانند با افت کمتري روبه رو شوند.
زرينه اظهار کرد: به عنوان پزشک تنها مي توانم در خصوص مسائل غذايي با بازيکنان صحبت کنم و شيوه تمرينات را بايد مربيان طوري طراحي کنند که بازيکن کمترين آسيب را ببيند.
در همين راستا مي توان به تدابير و اقدامات باشگاههاي معتبر فوتبال در ليگ هاي اروپايي براي فوتباليست هاي مسلماني همچون کانوته ،کريم بنزما، لاسانا ديارا،‌ محمد ديارا، فرانک ريبري در فوتبال اروپا اشاره کرد که اين بازيکنان بتوانند هم روزه بگيرند و هم اينکه همچون گذشته در زمين مسابقه فوتبال زيباي خود را ارائه دهند.
"ياچين زرگوني" از متخصصان برجسته و اعضاي کميته پزشکي فيفا که وضعيت بازيکنان سوي‌يا و رئال مادريد در ماه رمضان را زير نظر دارد، در پاسخ به سوالي درباره اينکه آيا رمضان براي انجام تمرينات سطح بالاي فوتبال مناسب است يا خير، گفت: در ماه رمضان که باعث نظم روحي و جسمي در انسان مي‌شود، بايد از هرگونه رفتار غير بهداشتي و ناپسند هم دوري کرد. رمضان ماه تهذيب نفس است. ماه تولدي دوباره و دوري از مضرات. در واقع مطالعات روانشناسي شخصيت، بخش اصلي تحقيقات ما را شامل مي‌شود. گرچه بسياري از بازيکناني که مورد آزمايش قرار گرفتند، نمي توانند همزمان با روزه داري، بازي کنند اما بايد به خاطر داشت که تاثيرات ماه رمضان با توانايي‌هاي روحي و فيزيکي هر ورزشکار ارتباط مستقيم دارد.
وي تاکيد کرد: بازيکناني مي توانند در هنگام بازي روزه بگيرند که بدن آنها به اين کار عادت داشته باشد. آنها بايد تمرينات خاصي را قبل و بعد از مسابقات براي حفظ انرژي و قدرت خود انجام بدهند.
کارشناس بخش تغذيه مرکز پزشکي ورزشي آکادمي ملي المپپيک کشورمان نيز معتقد است که ورزشکاران حرفه اي با کنترل تمرينات و شرايط تغذيه خود زير نظر مربي و متخصص تغذيه، مي‌توانند روزه بگيرند.
"هادي عطارد" در مورد شرايط تغذيه ورزشکاران روزه دار در ماه مبارک رمضان به ايرنا گفت: چگونگي دريافت انرژي براي اين افراد در سه وعده غذايي افطاري، شام و سحري و تقسيم آن براي ورزشکاران بسيار مهم است.
وي اهميت و ارزش غذايي افطاري را مشابه تغذيه صبحانه دانست و گفت: به طور مثال خوردن آب گرم، چاي کمرنگ، نان سبوسدار، پنير کم چرب و کم نمک، سوپ رقيق، غذاهاي نه خيلي گرم نه خيلي سرد در افطار براي ورزشکاران توصيه مي‌شود.
عطارد ادامه داد: ورزشکاراني چون فوتباليست‌ها که مسابقات خود را بعد از افطار دنبال مي‌کنند، نبايد غذاي خود را با حجم زياد شروع کنند.
کارشناس بخش تغذيه مرکز پزشکي ورزشي آکادمي افزود: ورزشکاران بايد غذايي سبک خورده و در ميدان مسابقه حاضر شوند و حين رقابت دريافت غذا به شکل مايع براي آنها بسيار اهميت دارد.
عطارد تصريح کرد: پس از پايان بازي، وعده شام در تنظيم انرژي ورزشکار نقش بسزايي دارد و استفاده از برنج و ماکاروني کم چرب، گوشت‌هاي سفيد و ترجيحا کم چرب، آب پز يا کباب پز شده، ميوه و سبزيجات آب دار و ... لازم است.
وي گفت: ورزشکاران روزه دار بايد در مدت ماه رمضان مدت و شدت تمرينات خود را کم کنند، به همين خاطر پيشنهاد مي‌شود صبح‌ها تمرينات بدنسازي کوتاهي داشته باشند و 30 تا 45 دقيقه مانده به افطار تمرينات سبک خود را دنبال کنند.
به گفته عطارد، محل هاي تمرين ورزشي نبايد گرم باشد، همچنين در وعده سحري اين افراد نمک و چاي پر رنگ استفاده نشود به خاطر اينکه باعث دفع آب و تشنگي خواهد شد.
اين کارشناس تغذيه همچنين توصيه کرد که ورزشکاران ميوه‌ها و سبزيجات پر آب چون طالبي، هلو، کاهو و خيار استفاده کنند تا بدين طريق تعادل آب بدنشان حفظ شود.
چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ