- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/مواد معدنی


پتاسیم در رژیم غذایی

پتاسیم (K+)


پتاسیم از عمده ترین الکترولیت های بدن است که بیش تر آن در درون سلول ها قرار دارد. پتاسیم در تنظیم تعادل مایعات در سلول ها و خون شرکت میکند. این عنصر ایمپالس عصبی را انتقال  می دهد،ایجاد انقباض عضلانی می کند و در سنتز پروتئین و گلیگوژن تاثیر گذار است.
دریافت کم این عنصر غیر معمول است و بیش ترین افرادی که در خطر هستند افرادی هستند که تحت رژیم های غذایی محدود هستند. کمبود این عنصر سبب ضعف عضلانی، تپش غیر طبیعی قلب و آسیب به کلیه است. همچنین کمبود آن ایجاد اسهال، استفراغ و کتواسیدوز نیز می کند. کمبود پتاسیم در افرادی که دیورتیک (قرص های افزایش دهنده ادرار) و همچنین افرادی که اسهال طولانی مدت داشته اند و در نتیجه آن دچار کمبود آب در بدن شده اند بیش تر دیده می شود.
منابع خوب طبیعی این عنصر موز، مرکبات، انواع سیب زمینی، سبزیجات، غلات، شیر و لبنیات، گوشت، مرغ، ماهی و آجیل جات می باشد. همچنین ریشه گندم یک منبع خوب مصنوعی برای پتاسیم است.


 

غذا

مقدار (کمیت)

میلی گرم

موز

یک عدد متوسط

422

شیر بدون چربی

یک فنجان

406

سیب زمینی (پوست نکنده)

یک عدد متوسط

601

اسفناج پخته شده

نصف فنجان

419

تخم گل آفتابگردان

1 اونس (28 گرم)

262

مقادیر کافی دریافتی پتاسیم در مردان 15 تا 51 ساله 74 گرم در شبانه روز و در زنان 15 تا 41 ساله 2000 میلی گرم می باشد. در نوجوانان 10 تا 18 ساله نیز 2 گرم پتاسیم در شبانه روز لازم می باشد. این مقدار در کودکان 6 تا 9 ساله 1600 میلی گرم و در خردسالان 2 تا 5 ساله 1400 میلی گرم است. مقدار کافی این عنصر در نوزادان یک ساله یک گرم و در نوزادان 7 ماهه تا یک ساله 700 میلی گرم می باشد. پتاسیم کافی برای نوزادان تا 6 ماهگی 500 میلی گرم است.
توجه داشته باشید که در منابع مختلف این مقادیر کمی متغیر است.هنوز حداکثر میزان قابل تحمل این عنصر برای سن 19 تا 50 سال مشخص نشده.استفاده از مکمل های پتاسیم معمولا توصیه نمی شود ولی مصرف آن ها اگر با تجویز پزشک یا متخصص تغذیه باشد بلا مانع است.

 محمد آزادگان

 

 مطالب مرتبط

*اهمیت تغذیه

*تغذیه قبل از رقابت ورزشی

*رنگ درمانی و میگرن

*درمان های گیاهی آرتروز مفاصل

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ